Sida 1 av 1
Batteriproblem
Postat: tis dec 14, 2004 23:57
av björncorvette
Hej.
Jag tänkte fråga lite om batteriet. Jag har en C5 på gång i från usa och så fort den kommer hem så tänkte jag sätta in den i ett garage till våren kommer. Och då när den står stilla så lär ju batteriet ladda ur ganska snabbt även om man startar upp den då och då.
Frågan som jag har är hur man skall gå till väga för att lösa batteri problemet lättast. För vad jag har hört så försvinner all information och nycklarna behöver kodas om så fort man kopplar väck batteriet för att ladda det. Tacksam för tips och råd Mvh Björn
Postat: ons dec 15, 2004 19:42
av Max M
Enklast är att köpa en "inteligent" laddare, ca 400 kr på Claes Ohlsson. Den sköter laddningen efter behov.
Mina Corvetter har aldrig tappat minnet, dom har kännt igen mig varje gång jag närmat mig.
Max
Re: Batteriproblem
Postat: lör dec 18, 2004 11:01
av vette.se
björncorvette skrev:Hej.
Jag tänkte fråga lite om batteriet. Jag har en C5 på gång i från usa och så fort den kommer hem så tänkte jag sätta in den i ett garage till våren kommer. Och då när den står stilla så lär ju batteriet ladda ur ganska snabbt även om man startar upp den då och då.
Frågan som jag har är hur man skall gå till väga för att lösa batteri problemet lättast. För vad jag har hört så försvinner all information och nycklarna behöver kodas om så fort man kopplar väck batteriet för att ladda det. Tacksam för tips och råd Mvh Björn
Ta ur batteriet ur bilen och låt det stå med underhållsladdning med tex en Ctek laddare från Clas Olson (denna laddare har vunnit pris som bästa laddare ett par år så den är bra) Du behöver inte oroa dig för nyckeldosorna och att bilens dator tappar den självlärda informationen från din körstil.
Nyckeldosorna programmerar du enkelt upp genom några knapptryckningar, finns beskrivet i manualen. När det gäller den självlärda informationen så har den lärt sig på nytt när du kört ett tag och har 5-10mil på mätaren.
Postat: lör dec 18, 2004 17:38
av björncorvette
Tack så mycket för svaren Mvh Björn
Postat: mån dec 20, 2004 13:58
av BlackSheep-98
Liten uppdatering bara: Ctek-laddaren kostar nu 495.- inkl moms och finns i lager, var just på Clas Ohlson och köpte en... Här ska laddas:!:
Postat: tis dec 21, 2004 0:57
av Madvette
Vill man lägga ner lite extra jobb, så kan man dra ett par kablar från batteriet ner till gälen. Där går det montera ett infällt svart cigg-uttag i plastflärpen, det är då enkelt att koppla in en laddare om man inte använder bilen under längre perioder. På det sättet kan du ha bilen larmad utan att klämma kablar i motorhuven.
Postat: tis dec 21, 2004 12:51
av MyVette
[quote="Madvette"]Vill man lägga ner lite extra jobb, så kan man dra ett par kablar från batteriet ner till gälen. Där går det montera ett infällt svart cigg-uttag i plastflärpen, det är då enkelt att koppla in en laddare om man inte använder bilen under längre perioder. På det sättet kan du ha bilen larmad utan att klämma kablar i motorhuven.[/quote]
Menar du att man inte skall koppla bort batterikablarna vid laddning?
Är det i så fall att rekommendera jag skulle nog vara rätt försiktig. Det kan ju uppstå spikar på nätet både upp och ned har man då ingen batteriladdare som klarar av dessa så kan ju skador uppstå i bilens elektronik, chip mm. :?
Postat: tis dec 21, 2004 13:14
av Madvette
MyVette skrev:
Menar du att man inte skall koppla bort batterikablarna vid laddning?
Är det i så fall att rekommendera jag skulle nog vara rätt försiktig. Det kan ju uppstå spikar på nätet både upp och ned har man då ingen batteriladdare som klarar av dessa så kan ju skador uppstå i bilens elektronik, chip mm.

Jag menar att man kopplar in en underhållsladdare typ Ctek-laddare el. lik. som togs upp tidigare i tråden. Förutsätter att den typen av laddare inte är skadligt för elsystemet.
Postat: tis dec 21, 2004 15:40
av Max M
Eventuella spikar på nätet påverkar inte laddarens utspänning nämvärt. Först transformeras 220 till 12 V. Sedan likriktas spänningen. Förutom detta utgör batteriet en gigantisk kondensator.
Har alltid laddat mina bilar, inkl Corvetten, med batteriet inkopplat och aldrig haft problem med detta.
Max
Postat: ons dec 22, 2004 9:13
av Lars J
Menar du att man inte skall koppla bort batterikablarna vid laddning?
Har själv använt Ctek laddaren och har precis som övriga inga problem och du behöver INTE koppla loss batteriet - du skadar inget. Mycket bra och prisvärd laddare som varmt rekomenderas! GOD JUL !
/Lars/
Postat: fre dec 24, 2004 0:24
av CORREN
min erfarenhet av att ta ur batteri är följande: inga som helst proplem. allt funkar precis som innan jag tog ur batteriet, t o m radiokanalerna låg kvar som dom var innan, det ända jag har behövt göra är att ställa klockan.