Sida 1 av 1
va ska man ha för kompressor?
Postat: ons dec 15, 2004 20:52
av Adam A
vet 0 om kompressorer
men skulle va fränt o ha!:)
begagnad då.. men det finns väl massa olika?
o va e d för priser?
ska sitta på en hottad 350
Postat: ons dec 15, 2004 22:11
av Jake
det finns som jag ser det två typer av kompressorer som är något att satsa pengar på..
1. Centrifugal om du vill ha toppeffekt, låga förluster och fett ljud..
2. Lysholm, säljs av whipple, om du vill ha ladd konstant och looken av en extralunga..
Personligen skulle jag inte ens överväga en roots typ kompressor.. om jag inte körde i någon dragracingklass som inte tilllåter någon av de övre två typerna (och man kan ju fråga sig varför dom inte är tillåtna... dom är för bra kanske

)
Några tillvekare & återförsäljare
http://www.whipplesuperchargers.com/default.asp
http://www.procharger.com/
www.vortechsuperchargers.com/
www.superchargersonline.com
kolla även lysolms hemsida
www.lysholm.se/
Vi har dryftat frågan på ett annat forum ett tag nu.. kan vara intressant att läsa.. Kör själv med en procharger 600B..
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=1767
Det finns några beggade på kompressorer på
http://www.vetteforum.org/forumdisplay. ... forumid=10
annars är
www.Ebay.com och
www.nitroz.se bra ställen att leta.. akta dig så att inte lagren är slut om du köper beggat.. inte så svårt att byta men det är trist att göra...
Postat: ons dec 15, 2004 22:46
av Adam A
ok tack så mycket!!
Postat: ons dec 15, 2004 23:43
av vett74
Undrans om man kan trycka ner en kompressor under huven utan att kapa upp ett hål?
Får man ner en centrifugal under huven nånstans?
nån som har gjort detta?,tycks minnas att ja sett en c3 cab med en Vortech
kompressor
Skulle va

Postat: tor dec 16, 2004 0:39
av 2QIK4U
Eller så satsar du på en Rootskompressor bara för det ser sååå otroligt ballt ut!!
Om du går in på vår hemsida och klickar dig till kurser så ser du Erikssons (från Örebro)svarta värstingvette med kompressor på...han har verkligen fått den att ligga snyggt i höjd där den skär genom huven,,,så rätt i proptionerna att det är grymt!! vem vill inte ha en sån vette??
mvh
Postat: tor dec 16, 2004 2:08
av vett74
mjo iofs har sett den ser riktigt grym ut men gillar att ha lite sleeper look på vetten
nån som sett nån bild eller nått på detta?
Postat: tor dec 16, 2004 9:25
av 2QIK4U
kompressorer UNDER huven har ju funnit i många år,,,Magnusson hade ne dubbelkompressor redan på 70-talet...sen har du alla de allt som Jake räknar upp ovan ,,,bara att välja
mvh
Postat: tor dec 16, 2004 16:47
av Jake
2QIK4U skrev:Eller så satsar du på en Rootskompressor bara för det ser sååå otroligt ballt ut!!
Om du går in på vår hemsida och klickar dig till kurser så ser du Erikssons (från Örebro)svarta värstingvette med kompressor på...han har verkligen fått den att ligga snyggt i höjd där den skär genom huven,,,så rätt i proptionerna att det är grymt!! vem vill inte ha en sån vette??
mvh
Jag vill inte ha en sånt vette

... Det finns ju inga tekniska fördelar, föutom att om man vill portionera Mjöl så kan man använda den till det

... Just mjölportionering är nog den största & bästa användningen för rootslungan.. Föreslår att de som gillar roots byter forum till förenade svenska mjölnares fikarum

..

:D:D (Nu är jag elak, visst ser den kaxig ut men som sagt tekniska fördelar finns det inte)
Jodå det går utmärkt att få ner en centifugal under orginalhuven

.. Har bilder på det.. men det går ju inte att lägga upp dem här

Postat: tor dec 16, 2004 18:27
av vett74
tänkte på en c3 corvette har du bilder på nått sånt Jake?
Postat: tor dec 16, 2004 20:09
av Jake
vett74 skrev:tänkte på en c3 corvette har du bilder på nått sånt Jake?
Jajjemän det har jag.. Ska se om jag kan fixa upp bilderna här..==> lägga upp nånannanstans och länka in.. Men det fixar jag..
Postat: fre dec 17, 2004 9:57
av 2QIK4U
Det en vanlig GMC förlorar i effektivitet tar den igen i och med sin storlek,,,
tror dessutom ingen här inne är ute efter 100% effektivitet ens med en whipple.....frågan är nog mer om man vill ha den över eller under huven?
en intressant jämförelse kan ifs vara två bilar som körde i den illegala Birka cupen i somras,,,,båda killarna som är barndomskamrater hade liknande motorer/kammar/toppar etc....liknande vikt..men körde en autorotor den andre raggaerblower,,,.ändå vann den med Mjölnarblowern hela cupen...hmmm....
Tänker dock ej lägga in hans planer inför -05 här...
mvh
Postat: fre dec 17, 2004 19:56
av Jake
vett74 skrev:tänkte på en c3 corvette har du bilder på nått sånt Jake?
Har fulat mig lite (ni som vet kanske förlåter mig

).. Med jag måste säga att en sån här sleeper installation OH YEAH

Postat: fre dec 17, 2004 20:21
av vett74
jo det var den bilen ja sett!!
ser ju finfint ut!
undar hur mycket effekt det plockas ut?