Sida 1 av 1
Vilken förgasare skall man köpa?
Postat: tor dec 16, 2004 11:08
av gbak
På min 327 sitter en trist? gammal Carter. Tänkte ersätta den med nåt nyare. Jag har funderat på nåt omkring 650 cfm. Holley Street Avenger 670, Road Demon 625. Förgasaren skall passa till nya al-toppar med bra flöden och en mek rullkam.
/gbak
Postat: tor dec 16, 2004 19:24
av KrilleN
Varför inte köpa en Edelbrock förgasare.......de är mycket lättare att ställa in än holley tex.
EDL-1406 ?....det är edelbrocks 600 cfm, Electric Choke.
Krille N
Postat: fre dec 17, 2004 10:00
av 2QIK4U
Edelbrock ÄR Carter,,,,Carter köptes upp....
Gbak...kör du automat?? vad HAR du bestämt dig för toppar??storlek? kam? utväxling? däcksdiameter? användningsområde??insug?
Hur van är du att skruva/hur ofta vill du justera??
spelar bränslekonsumtion roll för dig?
mvh
Postat: fre dec 17, 2004 10:47
av gbak
TH400 stallspeed 3000 , AFR eller Pro Action 180cc , Comp cams 268 Rullkam, utväxling = std vad det nu kan vara, däcks, diam std??, avändningsomr gatkörning, Edelbrock Performer e.likn, vill INTE skruva mer än nödv, bränslekonsumtion spelar liten roll.
/gbak
Postat: fre dec 17, 2004 11:01
av M Nordin
gbak: är det inte jobbigt att åka med så "lös" converter?
MVH
MN
Postat: fre dec 17, 2004 14:10
av 2QIK4U
en lös converter slirar inte hela tiden,,,smyger du iväg vid ett rödljus så drar den redan vid 1.000-1500 rpm...
jag skulle föreslå en Holley 600 vakum för all enkelhets skull och många problemfria mil...Den fyller väl upp de behov som motorn har i det varvtalsområde som kammen/insuget jobbar....känner du för nåt sexigare kan du ta en 650 dubbelpumper men det blir några tusenlappar dyrare och jag tror inte du känner de tusenlapparna när du är ute och kör...
mvh R
Postat: fre dec 17, 2004 18:05
av frisk
bränslekonsumtion spelar liten roll.
De e ju det de hela handlar om!! Ju mer soppa desto coolare

Postat: fre dec 17, 2004 20:04
av Jake
Här fins ett stycke saxsat från lars grimserud, ganska underhållade och många vettiga synpunkter..
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... g&start=15
Postat: mån jan 03, 2005 23:19
av gbak
Frisk:
Du har alldeles rätt, det ska gå åt mycket soppa.
Jag var förut inne på en vacum men har bestäm mig för en dubbelpump.
Vill jag köra snålt tar jag V70:n.
/gbak
Postat: tis jan 04, 2005 16:10
av 2QIK4U
när jag var inne på 600 vacum för din del var det mer i avsikt att spara pengar när du KÖPER förgasaren...då DP är några tusinar dyrare,,,men ...NI har båda rätt,,,,Det ska kosta att handla,,,då är det roligast....*blink**
mvh
Postat: tis jan 04, 2005 18:44
av StingrayRacing
Instämmer, spara bensin kan man göra med svenssonbilen.
Demon gör fina förgasare, 'samma' parts och justeringar som Holley.
http://www.bgfuel.com/
Postat: tis jan 04, 2005 20:41
av KrilleN
Hej alla och god start på det nya corvetteåret......
Varför är det ingen som nämner edelbrocks förgasare........även om elebrock och carter är samma så villa han ju byta till en nyare.
Vad är det för fördelar med holley jämfört med edelbrock i detta fall?
MVH Krille N
Postat: ons jan 05, 2005 7:57
av sh454
Nackdelen med Demon är att flottörhusen är något större så att en försänkt 14" luftrenare inte inte passar.
Stefan
Postat: mån jan 17, 2005 14:43
av kuggen
appropå förgasare, jag köpte nyligen en road demon 625 vacum dubbelpump samt med elchoke monterad fick med polerad soppa matning samt en instruktions dvd. kan inte säga att dessa är de bästa förgasarna men de är bra! fick betala 3900 (hemlev) för min beställde insug mm oxå. hemlevererat. från zummit racing tycker knappast det var dyrt. det där med luftburken kanske stämmer på de mer strip/race (kingdemon) förgasarna. vacum klockan kanske går emot/eller elchoken om du ska ha försänkt, går väl med en 2" i stället utan försänkning.
road demon JR, road demon samt speed demon ska inte vara några konstigheter.