Sida 1 av 2

Ny motor?

Postat: ons dec 22, 2004 19:42
av Kai P
Hej Folks.
Finns det någon som kan sitta inne med lite information om köp av motor från jegs.com?
Har själv en 76:a reggad som 75. med en 350 och 400 aut-låda. Passar någon av nedan och bara skruva dit på låda, kylare osv. Kan jag använda mig av dom grejerna jag har på bilen nu, typ startmotor odyl, eller behöver jag handla mer nya grejer för 10-tusentals kr till.
Jag är lite intresserad av någon av dessa:

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361

Även tacksam för info om vad priset kan hamna på innan motor står hemma i garaget.

Vette Rockar!

Re: Ny motor?

Postat: ons dec 22, 2004 19:49
av StingrayRacing
Kai P skrev:Även tacksam för info om vad priset kan hamna på innan motor står hemma i garaget.

Vette Rockar!
Jag kollade frakt från Texas till Västerås med båt från Florida till Göteborg och lastbil på de andra sträckorna. Den turen skulle kosta ca 5000:- inkl försäkring. Sen tillkommer moms och tull på totalt 30% på delar och frakt.

Jag tänkte köpa från http://www.sdpc2000.com, då för två år sen.

Från tidigare inlägg av mej:
Nu har jag hittat minnesanteckningarna:

Texas -> Florida med truck $230 -> 1926 kr inkl moms
1 kubikmeter i båtcontainer $150 -> 1256 kr inkl moms
Gtb -> V-ås med lastbil 1000 kr
Försäkring TryggHansa 1500 kr (försäkringbelopp max 60.000)

Summa: 5682 kr
(Går kanske att få bort första momsen om man slipper få $230 på importpappret. Blir då 5297:-)

Får du istället någon speedshop i Florida att frakta fritt till terminalen , samt att du kan hämta den i Göteborg blir totalen bara 2756:-. RIKTIGT billigt mao.

Postat: tor dec 23, 2004 0:45
av vett74
Borde bara va att skruva dit,Det följer väl inte med nån förgasare på den ena?.Vad har du nu för förgasare?kan ju vara trevligt å få ur all effekt.
Det verkar ju vara den trevligare motorn också,skulle nog satsa på Fastburn 385 motorn
Headers kanske du har,gör ju också ganska mycket till effekten.
Allt annat borde passa är ju en 350 så

Postat: tor dec 23, 2004 1:02
av 2QIK4U
Jegs är ett väldigt bra ställe att handla från ,,,bra service/priser och service...det enda tråkiga när man handlar från USA är att det är lite tufft om nåt blir fel eller du får nåt du egentligen inte skulle ha,,,ser på en gång att du får byta vattenpump då de har lång pump.på de motorerna..en annan viktig detalj är om det är rätt bultindelning på topparna så du får dit alla dina tillbehör,,,det BORDE funka tror jag men man vet aldrig,,,varför inte köpa en vettig maskin i sverige??eller framför allt renovera /bygga om den du har?? då VET du garanterat vad du får och din grundmotor(om det är orginalmaskin) är det ABSOLUT bästa utgångsmaterialet du kan finna i världen
mvh R

vette74

Postat: tor dec 23, 2004 7:29
av Kai P
Tjena.
Har redan en Holley 650dp mek. headers och 2½ tum rostfritt. Så detborde räcka för att det ska ventilera hyfsat ända ut.

2QIK4U
Tyvärr så är det ej orginalblocket som sitter i. Och vet ej om det är lönsamt prismässigt för jag har problem med att skruva själv då jag sitter i rullstol. Så man får ju leja bort allt jobb. Lättare att byta hela paketet. Det verkar bli billigare med en motor från USA.

Vette Rockar!

Postat: tor dec 23, 2004 12:13
av 2QIK4U
Hej Kai!
Då förstår jag att det blir lite svårare...fast allt är möjligt känner en kille i motsvarnde sits(du vet nog vem det är) LarSBenny...han är en riktig kämpe men alla har inte samma förutsättningar så är det tyvärr bara,,KUL att du ändå tar del av hobby och gör det du gillar bäst ändå...Har även en annan kompis som kör med olika handreglage som han får inmonterat i div fräna bilar han ägt,,,bla en Hemi Cuda och en SD Trans Am.
Mitt råd till dig är ändå att bygga här hemma....Att ta din motor och bygga om den SERIÖST med alla nödvändiga arbeten BÖR inte kosta mer än 30-50.000:- beroende på hur många hk du är ute efter och om du verkligen måste ha alutoppar tex....
Skulle då något problem uppstå efter en tid är det lite lättare att lösa vissa garantiåtaganden....

Vår firma går mer och mer över till att enbart förse folk med delar till deras balla bilar så jag tror tyvärr vi inte kan åta oss några byggnationer i vinter,,,har redan tagit på oss ett par motorbyggen från gamla kunder som vi gör allt för att behålla ,(service och tillgodose kundens behov/önskemål är viktigt ),,dessutom kanske vi är belägna längre bort än du tycker är bekvämt....men det finns säkert någon RIKTIGT bra firma i dina trakter,,,,Just nu håller vi på och sätter ihop en 350 hk 350 vilket borde vara en klok motor för din bil...den ger både bra bränsleförbrukning och massor av temprament och effekt när så behövs,,,,Den kostar kunden 45.000:- med järntoppar,,,och då sår vi även för allt som ev uppstår.
Men som jag skrev håller vår firma på att växa snabbast i branschen just nu och vi kommer antagligen ha allt för mkt att göra under våren så vi vågar nog inte ta på oss mer arbeten (i vart fall inte där vi garanterar lev, datum)för att inte belasta importsidan...
mvh R

Postat: tor dec 23, 2004 16:49
av frisk
och din grundmotor(om det är orginalmaskin) är det ABSOLUT bästa utgångsmaterialet du kan finna i världen
Så enligt dig har inte motorerna utvecklats sen -76?
dagens motorer e ju mycket bättre!??

Postat: tor dec 23, 2004 17:04
av 2QIK4U
Nej! hade det nu vart orginal Corvette motorn som satt i Kajs bil hade den haft ett fyrbultat block av god gjutkvalitet och en smidd vevaxel,,dessutom orginal skvalpplåt och bra vevstakar...,bättre stomme att bygga på än en orginal Corvettemotor finns inte!!

sen byter man ut de delar som får motorn att prestera,,,
Är Du av anna åsikt ?
mvh

Postat: tor dec 23, 2004 17:17
av frisk
hmmm jo men vad vet jag!???
Tycker att en 30år gammal motor kan aldrig va så bra som en ny. byta ut det som får den att prestera?? det e ju nästan allt eller? alu e väl bättre? dagens fördelare e ju det deffenitivt? kolvar också, vevstakar, förgasare m.m.... det e ju det som kostar väl? känns som att bygga upp en motor av en topplockspackning!? istället för att byta topplockspackning på en ny motorl? om ni förstår mig hehe kanske skulle skrivit smidd vev istället :wink:

nä mitt råd e = Köp en ny häftig motor och njut till sommarn! så kan du sälja motorn dyrt till sådana som hellre vill ha gammalt! :D kostnaderna e ju i stort sätt samma när man inte gör så mycket själv och låter proffs göra det, vilket man alltid ska :P

Postat: tor dec 23, 2004 18:21
av StingrayRacing
Jag skulle helt klart köpt en ny och sålt den gamla!

Ett räkne exempel:

350cui / 385 HP
$4400x6,70x1,3 = 38.300:- (motor x dollarkurs x tull+moms)
+ frakt 5.500:-
Summa : 43.800:- minus det som du får för din gamla spis.

Bara maskinbearbetningen+bygge av bottendel av min 468 cui gick på 23.000:- och sen tillkommer de delar som du vill köpa nya samt att du kanske hittar defekter på de delar som du hade tänkt att behålla. Jag är i och för sig nöjd med motorn som den blev, men nytt är alltid nytt och inte trettio år gammalt... och förhoppningsvis är det en aning bättre toleranser och material numera... :roll:

Sen att du får byta vattenpump och kanske vill ha kromade/polerade ventilkåpor är ju peanuts i sammanhanget. 8)

Postat: tor dec 23, 2004 18:30
av Peter
Saxat från Nitroz:
NYA GM Goodwrench 350 Longblock tas hem på beställning, 4-bultade, 249HP @ 5000rpm, kompletta från oljetråg till ventilkåpor, pris 18.995:- med allt inräknat till Malmö.

Betala 10.000:- senast den 31 December och 8.995:- vid leverans i slutat av Februari månad.
Ekström Import & Sales, Vellinge, Skåne, 2004-12-20 - 19:27:37
IP: 194.22.189.12 Annons # 82459
Telefon: 0708-42 08 53 mellan 18.00-21.00
Email: ekstrom.racing@telia.com , URL: http://www.raceparts.nu

Postat: tor dec 23, 2004 18:46
av Kai P
Tack för dom svaren.

Beslutet är tagen.
Det får bli en sen julklapp
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361

Nu till det väsentliga. Hur mycket ordnar man med själv vid köp med transport, fösäkringar odyl?

Nån som vet?

Vette Rockar!

Postat: tor dec 23, 2004 19:09
av StingrayRacing
När jag tänkte köpa så skulle http://www.SDPC2000.com skicka motorn med lastbil till Florida (Fort Lauderdale). Där skulle http://www.infranordic.se representant ta emot den och ställa in den i container, som sedan skulle skeppas till Göteborg. Där förtullar Infranordic den och ställer den på lastbil för leverans hem till mej. Prata med Linda på Infranordic, så kan du få alla detaljer 031 - 333 20 83.

Prata sen med ditt försäkringsbolag så att du får fraktförsäkring på motorn.

Lycka till! 8)

Postat: tor dec 23, 2004 22:46
av Kai P
StingrayRacing

Tack för alla emenenta svar, dom hjälper till ska du veta. Ska bara kolla med killen som få uppdraget att mecka så det är ok. Sen ringer jag nog Linda på transporten och hör mig för lite. Är ju ganska osäker för det är första importen av grejer för mig. Men du verkar ha koll :D

Real Men Need Horsepower. Not a hair fan.....Like a Turbo...

Postat: fre dec 24, 2004 1:08
av Hagge
Kai, bra beslut att satsa på en ny spis, håller med Frisk, inte är det nån större idé att snickra på en gammal snurra. Det blir säkert lika mycket stålar som för en ny.
Fastburn verkar trevlig !

Lycka till med köp, frakt och installation.

Jag har handlat en hel del från USA (Ecklers, ZIP, MidAmericaDesign mfl) till min 78:a och har aldrig haft ngt problem, tvärtom snabba leveranser och hög servicegrad. Senaste importäventyret är inköp av diverse Corvettedelarfrån auktionssajten Ebay. Har funkat bra med kommunikation (email) med säljare vad gäller delarna och betalning, frakt osv. Så nu är det spännande att se om prylarna hamnar hemma hos mig så småningom.


/Hagge

Postat: fre dec 24, 2004 9:55
av 2QIK4U
självklart gör alla som de vill...*s*
Efter 78 vart gjutningarna tunnväggigare....dessutom strävar alla racers efter att få ett block som gått minst 1000 mil för då har blocket "satt" sig och inga fler rörelser kommer ske,,,därefter linehonar man...toppdeckar och till sist borrar med stressplattor...sen börjar man fylla på med de gosaker man vill ha,,,jag skulle föreslå edelbrocktoppar,,,Carrillostakar...diamond kolvar,,,allt efter tycke och smak...men som alltid,,frågan är vad man är ute efter,,,*s*

Sen har vi återförsäljningsvärdet....Om 8 år när du ev vill sälja din bil..är den mindre VÄRD om det sitter ett block in den som är gjutet i en annan tidsperiod än bilen,,,(undrar annars varför en splitwindow ägare bjöd min 16.000:- för ett tomt block ifjol??)
men som sagt,,hoppas det går bra med din nya motor och du får gärna fylla på den här tråden med info om hur det förlöper...
Tror många är intresserade av dina erfarenheter längs vägen...

GOD JUL!!
mvh R

Postat: fre dec 24, 2004 10:27
av Terner
En liten fråga bara ?

Är detta helt nya motorer eller helt "nya" motorer vi pratar om?`

Jag trodde att utgångsmaterialet var ett gammalt block för dom.
Annars är det ju fantastiskt att man kan få en komplett 350 för under 20000 kr.

Summerar man priset på de delar som man uppger sitter i/på motorn så förstår jag inte var detta företag gör sin vinst?
Och att dom säljer för att tjäna pengar det ska vi nog vara säkra på även om det råkar vara jul.

Själv skulle jag nog höra runt lite innan jag köpte en sådan...

/Terner

Postat: fre dec 24, 2004 12:08
av StingrayRacing
GM Performance Parts engines som det här köpet handlar om är sprillans spisar från GMs tillverkning, mao inget är begagnat. 8)
Sen så finns det GM Goodwrench som kan bestå av renoverade delar till viss del. Den för under 20.000 är troligtvis en sån.

Postat: lör dec 25, 2004 21:39
av Kai P
Nytt är ju alltid nytt, så är det bara.

2QIK4U
Varför lägga ner 40-50 loppor på att renovera gammalt när man får nytt för samma pengar? Förstår ju att det är kul med själva skruvandet, men för mig får det bli en beställning tidigt i januari.
Ha det gött...

Vette Rockar!

Postat: lör dec 25, 2004 22:00
av Kai P
StingrayRacing

Tjena igen.
I vilken ände börjar man, beställa förs och sedan tala med Linda eller tvärtom?
*Känns som att jag har noll koll men vill ändå prova* :P

Vette Rockar!

Postat: lör dec 25, 2004 22:14
av StingrayRacing
Det är nog bäst att du har koll på detta, kostar ju lite... :wink:

Bra att prata med Linda så att du vet var dom finns i Florida etc.. samt med ditt försäkringsbolag, ifall att du får problem någonstans. Som tur är så ska ju motor bara byta speditör på ett ställe. Eller annars kanske du kan få Infranordic att stå för hela fraktansvaret och hämta hos Jegs, för det nämner dom ju på sin egen hemsida.

Simma långsamt och säkert. Frakten tar ju bara ca 1 1/2 månad och du har väl åtminstone 4 på dej innan det har torkat upp ordentligt. I och för sig går ju tiden fort när man har roligt. :D

//Lasse

Postat: lör dec 25, 2004 22:42
av Kai P
StingrayRacing
Klart man försöker att ha koll, annars hade ju jag inte lagt ut tråden, mycket nyttig info får man och jag är tacksam för det.
Kul att du berättade att Linda kan fixa transporten. Då kan det bli lite enklare. Hoppas att det ordnar sig bara, det är ju inte några tior vi snackar om....
Ha det gott.

Vette Rockar!

Postat: mån dec 27, 2004 11:48
av 2QIK4U
Kai!
Den renovering jag beskrev ger dig en bättre slutprodukt!
thats why!
mvh

Postat: mån dec 27, 2004 11:51
av 2QIK4U
StingrayRacing skrev:Det är nog bäst att du har koll på detta, kostar ju lite... :wink:


Simma långsamt och säkert. Frakten tar ju bara ca 1 1/2 månad och
OPS!!,,,Detta är nog ännu en anledning att bygga hemma..*s*

saker och ting brukar som man vet dra ut på tiden....och motorn är ej beställd ännu...OPS!
TRodde Du hade för avsikt att åka i år?
nåväl...som sagt håll oss uppdaterade på VAD som händer...och HUR det förlöper...
mvh

Postat: mån dec 27, 2004 17:22
av frisk
I år e väl ingen ide? :lol:

Postat: mån dec 27, 2004 18:12
av 2QIK4U
nä just det.....

men bygger du här hemma har du motor i till valborg

Postat: mån dec 27, 2004 20:31
av StingrayRacing
Jag tror inte det går fortare att renovera den du har. När jag skulle få maskinbearbetningen gjord tog det ...m...y...c...k...e...t...... t...i...d.....! Bra mycket mer än 1 1/2 månad iaf. :roll:

Postat: mån dec 27, 2004 22:45
av frisk
En corvette-ägare har aldrig bråttom såvida det inte står en italiensk bredvid :lol:

Postat: tis dec 28, 2004 0:05
av 2QIK4U
StingrayRacing skrev:Jag tror inte det går fortare att renovera den du har. När jag skulle få maskinbearbetningen gjord tog det ...m...y...c...k...e...t...... t...i...d.....! Bra mycket mer än 1 1/2 månad iaf. :roll:
I somras helrenoverade vi en skuren båtmotor åt vår bästa kund på 4 dagar inkl. ur och i montering,,,,,*ler kaxigt*
inkl.borra block/nya kolvar och slipa vev...sen sov vi gott...
och han fick sina sista semesterdagar i solen som det var utlovat.....*s*

Postat: tis dec 28, 2004 10:16
av frisk
Oj....Jösses!!!??? :shock: Vilket självförtroende!??