Oljetråg

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Oljetråg

Inlägg av ornet »

Behöver svar från er före tisdag 28/12 om det kan finnas problem med eftermarknadens oljetråg vad gäller urymme till frambalken och markfrigång.
Frågan gäller både billigare kromade och mer racing tråg med större volum, ex. Mildons 7qt eller dyligt.
Jag har ingen aning om vad jag skall köpa så det enklaste är om ni har ett förslag på tråg och oljepump som funkar.
Motorn? 350 på 450-650hk, varv: 6500 kanske!
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Köp absolut inget kromat ,snett-direkt-från-fabriken tråg..så mycket kan jag säga iaf.. :cry:
Kasta inte bäver i trähus.
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Hej!
Har också bara dåliga erfarenheter av kromat tråg.Jag köpte ett MOROSO till min Big Block,det läckte direkt.Det är inte så roligt att hålla på med med motorn i bilen.
Stefan
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

så länge du ej ska över 700 hk är det ingen ide att köpa ett rent racetråg och ORGINAL GM Corvettetråg med en Skvalpplåt är det bästa du kan köpa i så fall.....

Ska du ta ut mer effekt än så...kan du lätt lägga dig underbilen och mäta avståndet tilll framvagnsbalken...de flesta trågtillverkare har mått på sånt,,,men INGEN bil från Chevrolet har så bra utrymme som corvetten vad gäller frigången .....bara vissa helt 4kantiga racetråg har problem med balken annars grönt...
men som sagt under 700 hk...stay to Orginal...annars köper jag gärna ditt org.tråg!!
mvh
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Bra!
Orginaltråget sitter kvar på orginalmotorn. Det är till "lekmotorn" som jag skall ha ett tråg. Delarna börjar samla ihop sig och jag blev osäker på om det skulle vara ett specialtråg till Corvette. Någon hade hör det, men vad jag förstår så behöver jag alltså inte ta hänsyn till något speciellt utom att chrometråg av billig kvalitet läcker.

God fortsättning
Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag köpte ett kromat från Persåkers, det har aldrig läckt en droppe....

Tror nog att det mer händer ihop med hur det skruvas dit ;)

För övrigt så är det inte framvagnsbalken som är problemet med platsen utan styrlänkaget med sitter så pass långt fram från nedbyggnaden på tråget så det brukar inte heller vara nåt problem.

/Tommy
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Att kromade läcker beror på att ytan är så extremt slät, att packningarna inte får något att täta emot. Det blir inget material som trycks in i själva packningen.
Senast redigerad av StingrayRacing den sön dec 26, 2004 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Trodde att det berodde på dålig plåtkvalitet, att det ev var skevt.
Löses med att rugga upp ytan alt. ha på något tätningsmedel således?
Då kanske man kan satsa på det som finns inne i butiken då oberoende av vilket.

Tacksam för svaren.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Nu får ni la änna ge er!! Crom under bilen :shock:
Skriv svar