Sida 1 av 1

kupefläkten blåser konstant på maxvarv, även när....

Postat: sön dec 26, 2004 20:14
av Mattias Kjellberg
Hej

Skulle dra igång Corvetten (89 coupe) idag.

När jag monterat batteriet så gick kupefläkten igång trots att tändningen var avslagen. Fläktmotorn gick dessutom på maxvarv, detta gick inte att reglera ens när tändningen var tillslagen och motorn hade startat..

Misstänker att relä´t/motstånd (eller vad det nu är som styr fläkthastigheten) har kollapsat.

Vet någon hur man fixar detta, alt någon som kan säg var kontrollenheten för fläkthastigheten sitter?

Tack på förhand.

Mattias

fläkten

Postat: mån dec 27, 2004 12:55
av Ingo
Ja något har väl hängt sig.Men provade du att stänga av AC,n(du har väl C68 eletronic aircondition control),slår man den på off brukar blåset lägga av.Om man dessutom valt allt på rutan brukar fläkten kunna blåsa rätt ordentligt.Försök att komma ihåg att sätta acn på off innan du stänger strömmen .Minns du om fläkten blåste när du stägde tändningen sista gången innan strömmen bröts?.prova olika alternativ för hängningen sitter nog i den automatiska styrningen(har hänt mig någon gång och jag vet inte exakt vad jag gjorde för att få det normalt igen.)Om du väljer manuell styrning på fläkten och drar ner den till min vad händer då?.

Postat: mån dec 27, 2004 14:37
av Mattias Kjellberg
Låter intressant.
Ligger mycket i det du säger. Fläkten kan säkerligen varit på full fart när jag stängde av bilen senast.. Sen har batteriet varit ute i ett par månader.
Nu när jag satte i det så blåste fläkten igång utan att jag ens satt i nycklarna i bilen..!!??

Vet någon om motorn styrs från relä´ eller nåt motstånd?? I såna fall vart sitter det. (Känns som styrenheten relät/motståndet har hängt sig på max spänning till fläkten. Om jag kan hitta det kan jag bara plocka bort det för att konstatera felet..)

vrålande fläkt

Postat: mån dec 27, 2004 21:52
av Ingo
prova först att lokaisera vilken säkring som går på fläkten.Händer ingenting när du försöker ändra fart med ac knapparna?(tändningen måste vara på),Ac control är en säkring på 25 ampere som sitter längst upp till höger tror jag.

Fläkt

Postat: mån jan 10, 2005 0:08
av 68-72
När jag hade en 91 a så fick jag samma fel . Det var fel i blower motor power module den regler fläkt hastigheten. Den sitter på ovansidan på kåpan
där fläkt och ac går in i kupen. Det kommer en styr ström från ac datorn som styr denna modul som sedan ändrar spänningen till fläkten. Ligger alltid 12 v på modulen så därför går alltid fläkten.
Ola T