Speciellt??? Vad ger hästkrafter
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Speciellt??? Vad ger hästkrafter
Undrar om ngn kan ge lite mer info om följande föremål där pilen pekar på bilden, detta är ju EJ orginal, så långt kan jag se.... men är detta något speciellt eller....?????
Undrar oxå, det sägs att bilen har ca 350hk, men vad är det xtra på bilen som gör att den kommer upp i 350? Orginal ligger ju på betydligt lägre (78) , har headers på den o en rochester förgasare, men vad mer gör att man kommer upp i hästar, sagt att det är mussetoppar, men har ej kollat upp det. Hur mycket hästar påslag per del ca?? Headers etc.
Undrar oxå, det sägs att bilen har ca 350hk, men vad är det xtra på bilen som gör att den kommer upp i 350? Orginal ligger ju på betydligt lägre (78) , har headers på den o en rochester förgasare, men vad mer gör att man kommer upp i hästar, sagt att det är mussetoppar, men har ej kollat upp det. Hur mycket hästar påslag per del ca?? Headers etc.
Musse toppar eller ej.
här har du en länk som du kan titta på bilderna och se vad du har för toppar.
Topparna H är dom beryktade Musse topparna med dom två öron formade formningarna.
http://www.angelfire.com/tx5/randysresu ... guide.html
En kompis till mig hade såna på en Malibu för många år sen som var som han sa planade så mycket han våga, oj vad den bilen gick !!!
Han jobbade på 80 talet som motorrenoverare, säger kanske en del om trimet på hans egen bil.....
Har inte åkt något piggare, men någon dag kanske man får en provtur i något med samma drag i ? eller mer ?
Även den här sidan är bra om du har numren på dina delar.
http://www.chevymania.com/
Lycka till med letandet
Mvh
MrV8
här har du en länk som du kan titta på bilderna och se vad du har för toppar.
Topparna H är dom beryktade Musse topparna med dom två öron formade formningarna.
http://www.angelfire.com/tx5/randysresu ... guide.html
En kompis till mig hade såna på en Malibu för många år sen som var som han sa planade så mycket han våga, oj vad den bilen gick !!!
Han jobbade på 80 talet som motorrenoverare, säger kanske en del om trimet på hans egen bil.....
Har inte åkt något piggare, men någon dag kanske man får en provtur i något med samma drag i ? eller mer ?
Även den här sidan är bra om du har numren på dina delar.
http://www.chevymania.com/
Lycka till med letandet
Mvh
MrV8
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=10050863
Ja det var ju bilden på fördelaren då
, en delcoremy, bra eller dålig?????
Ja det var ju bilden på fördelaren då

Det Du behöver på en 350 för den ska ge 350 sitter på insidan ,,,utan du kan se delarna,,,,,
bra toppar...11:1 kolvar..en 350 hk kam och ett orginal gjutjärnsinsug...porta ur topparna lite och du har 350 hk som ser sunkiga ut men ger mer än en maskin med halvsunkigt aluinsug och kromkåpor....
fördelaren du har på bilden är visst bra ...till en taxi...en van/pickis..etc...dock ej lika fränt på en performance car som ska skänka ägaren lite glädje,,,,HEI fördelarna vart poppis i mitten 80-tal för LIllBenke åkte fort med en som han hade byggt om en hel del på insidan och rätt som det var trodde folk det var rena rama trimfördelaren bara för de hade en elektronisk fördelare....sad but true...
Svårt att se på bilder vad folk ha r för grejor,,,men ifall du tar med dig sakerna till butiken ...eller hela bilen sen i vår tittar vi gärna på dem och berättar vad du har och kommer med förslag på uppgraderingar
mvh R
bra toppar...11:1 kolvar..en 350 hk kam och ett orginal gjutjärnsinsug...porta ur topparna lite och du har 350 hk som ser sunkiga ut men ger mer än en maskin med halvsunkigt aluinsug och kromkåpor....
fördelaren du har på bilden är visst bra ...till en taxi...en van/pickis..etc...dock ej lika fränt på en performance car som ska skänka ägaren lite glädje,,,,HEI fördelarna vart poppis i mitten 80-tal för LIllBenke åkte fort med en som han hade byggt om en hel del på insidan och rätt som det var trodde folk det var rena rama trimfördelaren bara för de hade en elektronisk fördelare....sad but true...
Svårt att se på bilder vad folk ha r för grejor,,,men ifall du tar med dig sakerna till butiken ...eller hela bilen sen i vår tittar vi gärna på dem och berättar vad du har och kommer med förslag på uppgraderingar
mvh R
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
susanna113 skrev:Hmm på min rochester förgasare hittar jag numret 7043202 men kan inte få det att matcha någonstans på chevymania.
Ta en titt igen tog en själv och hitta detta om din förgasare.
på Chevy mania under Rochester 4 brl
7043202 73 Rochester 4-brl 350 Corvette, Chevelle, Camaro, Nova, Monte Carlo, EL Camino and Passenger Auto trans
Lycka till
Glöm inte i din jakt på hk är det allt eller vill du ha den körvänlig också?
Själv föredrar jag lagom åt bådda hållen.
Annars fundera på kompressor eller turbo om det ska gå riktigt fort och vara körvänligt också.
Mvh
MrV8
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
mrv8 skrev:susanna113 skrev:Hmm på min rochester förgasare hittar jag numret 7043202 men kan inte få det att matcha någonstans på chevymania.
Ta en titt igen tog en själv och hitta detta om din förgasare.
på Chevy mania under Rochester 4 brl
7043202 73 Rochester 4-brl 350 Corvette, Chevelle, Camaro, Nova, Monte Carlo, EL Camino and Passenger Auto trans
Lycka till
Glöm inte i din jakt på hk är det allt eller vill du ha den körvänlig också?
Själv föredrar jag lagom åt bådda hållen.
Annars fundera på kompressor eller turbo om det ska gå riktigt fort och vara körvänligt också.
Mvh
MrV8
Tackar för den hjälpen, löste mig dessutom att veta vad de är för motor som sitter i den, eftersom motorn är en 400 cu in, hade alternativen -73 chevelle eller -76 impala, men bara en av de hade 4-brl förgasare.
Nej jag är inte ute efter mer hästar utan snarare bara nyfiken vad som gör att förra ägaren säger att det är 350hk på den.
Happy New Year

- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
folk har en viss förmåga att säga så när de ska sälja nåt....mest därför sa han så...susanna113 skrev: nyfiken vad som gör att förra ägaren säger att det är 350hk på den.
Happy New Year :D
visst har den utvecklingsmöjligheter,,,byter du vevstakar,,,,kolvar,,,kam..toppar....insug,,,och det mesta andra,,,och även fördelaren har du utan problem minst 500 hk som är väldigt körbara,,,och drar en liten milen i väl utsorterat skick
mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Och då blir det billigare med ny spis?2QIK4U skrev:absolut inte ,,,block och vev är klart användbara...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
tror jag inte,,,ska du ha en motor med samma driftsäkerhet och stabilitet förordar jag än en gång att man bygger själv....
Du och jag har olika förhållnings sätt till det här med bilhobbyn...jag bygger och övervakar det som ska bli det färdiga resultatet,,,Du verkar gå på de flesta marknadsföringstrixen och tror du får en bättre produkt bara för den är ihopsatt långt hemifrån...(med färre åtgärder utförda)...
var och en är väl lycklig i sin tro....
skillnaden är att jag kör fortare...*s*
.....och kan åtgärda felet när det uppstår
Gott nytt ödmjukt år från:
Du och jag har olika förhållnings sätt till det här med bilhobbyn...jag bygger och övervakar det som ska bli det färdiga resultatet,,,Du verkar gå på de flesta marknadsföringstrixen och tror du får en bättre produkt bara för den är ihopsatt långt hemifrån...(med färre åtgärder utförda)...
var och en är väl lycklig i sin tro....
skillnaden är att jag kör fortare...*s*
.....och kan åtgärda felet när det uppstår
Gott nytt ödmjukt år från:
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Om man bygger själv ja, kan det kanske bli billigare när man måste byta allt förutom block och vev, men jag tror inte att alla här har den kunskapen och de verktyg/maskiner som behövs för det. Lämnar man iväg det så tillkommer en hel del kostnader förutom parts, samt att man måste lita på firman.2QIK4U skrev:tror jag inte,,,ska du ha en motor med samma driftsäkerhet och stabilitet förordar jag än en gång att man bygger själv....
Jag tror inte att GM levererar dåligare spisar från sin fabrik nu än vad man gjorde på 60 och 70-talet och dessutom ger bra garantier på dem. (åtminstone om man inte tar över den hit). Men de bygger ju för att sälja i USA först och främst, och där dom kommer att få reklamationer i fall de säljer dåliga produkter.
Som jag ser på saken så kan man gilla Corvetter utan att behöva kunna meka motorer själv, det finns oftast nog med annat att mixtra med.
Nytt material är alltid nytt och inte misshandlat av någon annan innan, och då är kanske inte frågan när, utan om fel uppstår......och kan åtgärda felet när det uppstår
Gott nytt år på er alla!
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
jag tror du har missförtått hela grejen....SKIT i kostnaden....tror du att du får en bättre maskin....OM du har ett stadigare block att utgå ifrån,,,linehonar det,,,toppdeckar det,, honar det med stressplattor etc...eller tror du inte det?? följer man sen upp hela byggnationen med att kärleksfullt ombesörja alla åtgärder i alla steg på alla komponenter,,får man en motor som mår bra,,,Den klump du nu fått hem från USA har ingen av dessa åtgärder utförda från fabrik och är dessutom inte balanserad....Vui du fortfarande påstå att du får en bäåttre motor ifall du köper fabriksnytt???? eller framhärdar du bara i ren envishet och okunnighet??
mvh
mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Det är inte många av oss som kan SKITA i kostnaden, därav mitt svar.2QIK4U skrev:....SKIT i kostnaden....

Jag valde själv att linehona, toppdecka, balansera samt borra upp den med stressplattor för två år sedan, då jag hade bra material från början och dollarn stod i 10 spänn.
Men idag när dollarn står under 7 spänn skulle föredra nytt, för samma kostnad som renoverat, även om inte de motorerna är helt perfekta i balansering etc.
Antar att även du.... blev bländad av Frisks nya pärlemaskin https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2089, även om du säkert inte vill medge det.

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
*ler brett* alla är saliga i sin tro...då har du säkert ett balanssheet som talar om var varje kolv väger??
Kostnaden har inget med slutresultatet att göra,,,har man inte råd att göra vissa motorarbeten,,,får man antingen dra ner på matkontot,,,eller vänta med arbetet/delarna tills man har råd att göra det rätt....
Kostnaden har inget med slutresultatet att göra,,,har man inte råd att göra vissa motorarbeten,,,får man antingen dra ner på matkontot,,,eller vänta med arbetet/delarna tills man har råd att göra det rätt....
Ah det är väl bara det att det finns 2 skolor här..
Jag skulle inte skämmas det minsta att stoppa Frisks motor i min bil den ser jäkligt fin ut och den håller säkert hög kvalitet med.
Att jag byggde själv var mest för att jag ville ha ett block och toppar med samma gjutnummer och tillverkningsår som ursprungligen satt i bilen.
Också för att jag ville vara med om ihopsättning balansering för att få lite känsla för vad som rör sig när jag gasar på i sommar. Speciellt om man kanske får mersmak och vill öka prestanda så småningom.
Sen är det ju så att jag gör mycket av jobbet själv, och det sparar ju in en del så klart.
Låt var och en vara lycklig med sin lösning
/Terner
Jag skulle inte skämmas det minsta att stoppa Frisks motor i min bil den ser jäkligt fin ut och den håller säkert hög kvalitet med.
Att jag byggde själv var mest för att jag ville ha ett block och toppar med samma gjutnummer och tillverkningsår som ursprungligen satt i bilen.
Också för att jag ville vara med om ihopsättning balansering för att få lite känsla för vad som rör sig när jag gasar på i sommar. Speciellt om man kanske får mersmak och vill öka prestanda så småningom.
Sen är det ju så att jag gör mycket av jobbet själv, och det sparar ju in en del så klart.
Låt var och en vara lycklig med sin lösning

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

He he... jag kan ju ta en liten anekdot...
Har en polare som köpte ett komplett stoker kit 383 från eagle, som var balanserat och klart (eage är ju inte kända för sin fina kvalitéts kontroll).. Han lämnade in veven bara för att kolla när ändå motorn var inne på bearbetning, med en överenskommelse om att dom skulle balaser om det var nåt som inte var riktigt med den.. Nar han skulle hämta grejjerna så spottade och fräste killen som ett surt bi och sa att han hade fått borra ihjälsig för att få ordning på den.. tur att det finns ärligt folk.. Siffrorna från eagle hade dom troligtvis rullat fram med tärning, så jävvla off var dom
Hoppas innerligen att GM sköter sig
Har en polare som köpte ett komplett stoker kit 383 från eagle, som var balanserat och klart (eage är ju inte kända för sin fina kvalitéts kontroll).. Han lämnade in veven bara för att kolla när ändå motorn var inne på bearbetning, med en överenskommelse om att dom skulle balaser om det var nåt som inte var riktigt med den.. Nar han skulle hämta grejjerna så spottade och fräste killen som ett surt bi och sa att han hade fått borra ihjälsig för att få ordning på den.. tur att det finns ärligt folk.. Siffrorna från eagle hade dom troligtvis rullat fram med tärning, så jävvla off var dom

Hoppas innerligen att GM sköter sig

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
hmm intressant.
En bekant till mig som var motrrenoverare på 80 talet.
Säger till mig att standard är en amrikansk V8 balancerad för att klara
5000 rpm utan att börja skaka för mycket. Stämmer det?
Sen om man vill varva mer då måste man balancera motorn och han säger att man även ska kontrolera vinklarna på motorn som hur vevstakarna står imot vevaxeln och liknande, han säger att det inte brukar vara helt perfekt orginal det heller.
Insugen som även har varit på tapeten säger han dom är orginal på 70 talet var gjutna ungefär med samma precision som en stekpanna.
Han har även berättat för mig att på om det var 60 eller 70 talet så planna man toparna innan montering med någon sorts plan slip som brukade gå uppåt när man plana så han säger att när han gjorde i ordning såna motorer så var det inte ovanligt när han mätte upp toppen att det skillde 0,9 mm från enna sidan till andra.
Men det fungerar så länge man inte trimar för mycket eller varvar över
5000 rpm.
Kan nämna att han trots dessa ord är helt amerika frälst och det är bara jänkare som gäller för honom.
Nu säger han att han har inte så stor kol på nyare motorer utan det här kan han bara säga om det fram till 80 talet när han sluta jobba som motrrenoverare.
Han är min största läromästare vad det gäller motorer och trimning.
Men är lite nyfiken på vad ni tycker om hans svar ligger det till så eller har ni en annan uppfatning.
Mvh
MrV8
En bekant till mig som var motrrenoverare på 80 talet.
Säger till mig att standard är en amrikansk V8 balancerad för att klara
5000 rpm utan att börja skaka för mycket. Stämmer det?
Sen om man vill varva mer då måste man balancera motorn och han säger att man även ska kontrolera vinklarna på motorn som hur vevstakarna står imot vevaxeln och liknande, han säger att det inte brukar vara helt perfekt orginal det heller.
Insugen som även har varit på tapeten säger han dom är orginal på 70 talet var gjutna ungefär med samma precision som en stekpanna.
Han har även berättat för mig att på om det var 60 eller 70 talet så planna man toparna innan montering med någon sorts plan slip som brukade gå uppåt när man plana så han säger att när han gjorde i ordning såna motorer så var det inte ovanligt när han mätte upp toppen att det skillde 0,9 mm från enna sidan till andra.
Men det fungerar så länge man inte trimar för mycket eller varvar över
5000 rpm.
Kan nämna att han trots dessa ord är helt amerika frälst och det är bara jänkare som gäller för honom.
Nu säger han att han har inte så stor kol på nyare motorer utan det här kan han bara säga om det fram till 80 talet när han sluta jobba som motrrenoverare.
Han är min största läromästare vad det gäller motorer och trimning.
Men är lite nyfiken på vad ni tycker om hans svar ligger det till så eller har ni en annan uppfatning.
Mvh
MrV8