det e min mekaniker som har hämtat hem den. Han importerar en hel del saker. Pris e ink. motormontage+headers och övrigt som behövs dvs. nytt generatorfäste m.m. 100 000kr. minus 15000kr för den gamla motorn vilket blir 85 000kr. Motorn kostade då, med den dollarkurs som var, 77 000kr frakt m.m. löste han förmodligen gratis??
Hej Frisk! Mona-Lisas leénde kan dom slänga på tippen det där som du har hemma kan man ju beundra hur länge som helst och föreställa sig vilka ENORMA krafter den kan utveckla,bara med ett litet lätt tryck med stortån. Grattis Mvh Jan
Frisk.
Vet du om headders kommer från Summit?
Håller på och skall beställa sidepipes därifrån och märker att de blandat ihop de olika ytbehandlingarna på e-shopen. Enl dom nu så är keramiska och kromade billigare än svarta
Man undrar ju om det är så vid en beställning också.
Tack ,tack ,tack alla! Det där med motorrummet e ju skit... jag hinner ju inte. skulle ju dra om kablarna och snygga till men jag e ju mitt uppe i garage-bygget. hmmm.. jag får ta och snygga till det som man inte kommer åt sen när motorn e på plats så får jag spara resten till sommarn/vintern. Motorn e köpt på GM. headers vet jag ej. men jag kan ta reda på det. växellådan e ju nyrenoverad så den ska nog inte läcka
Grattis till den fina knotan. När du listat ut hur du skall få en rimlig markfrigång med dina nya headers RING mig. Jag har tyvärr fått höja min kärra för att överhuvudtaget komma ur garaget , med (om jag ser rätt på bilden) likadana headers.
Om någon annan har något tips berätta.
ABEJ
ABEJ skrev:Grattis till den fina knotan. När du listat ut hur du skall få en rimlig markfrigång med dina nya headers RING mig. Jag har tyvärr fått höja min kärra för att överhuvudtaget komma ur garaget , med (om jag ser rätt på bilden) likadana headers.
Om någon annan har något tips berätta.
ABEJ
Hur hög markfrigång hade du innan du höjde bilen? Du hade väl rören efter kollektorn dragna genom växellådsbalken eller?
I så fall hur mycket lägre än växellådsbalken ungefär låg headerna?
Eller du kanske har en extrem garageinfart????
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
"Hur hög markfrigång hade du innan du höjde bilen? Du hade väl rören efter kollektorn dragna genom växellådsbalken eller?
I så fall hur mycket lägre än växellådsbalken ungefär låg headerna?
Eller du kanske har en extrem garageinfart????"
Bilen var i orginalhöjd innan. Kollektorn slutar så långt bak (och ner) att det inte går att komma in i hålen genom växellådsbalken. Så rören går under. Vilket ger vid handen att kollektorns fläns ligger 3" under växellådsbalken. Och nej jag har en snäll garageinfart.
ABEJ
Låter som om det är fel headers du har ABEJ.
Är du säker på att det är headers till Corvette?
Corvetten har väl generellt motorn monterat lägre mot marken än övriga Chevrolet bilar!?!
(detta är bara min gissning)
Till small block passar de perfekt in mot hålen i balken...!
(då talar jag om både Hooker Competition och Super Competition)
Jajjabaj, headerserna är till corvette, man får nog inte ner felaktiga i motorrummet med bigblock. Coatade Hooker. Stora som avloppsrör. Säkert gjorda för raktframåkning.
ABEJ
När vi ändå "pratar" headers.
Är det någon som vet vilka headers som är att föredra till smallblock?
Jag har själv funderat på Hedman eller Flowtech fullängd.
/gbak
Nu e motorn på plats! det e ju långt kvar innan alla detaljer e lösta och vi kan dra igång snurran men jag drog fram kamran och fota lite. nu har mitt ftp-program laggt av så jag får dröja lite med bilder. Kan dock medela att eftersom headerserna va av samma storlek som dom gamla, och eftersom den nya motorn e c.a. 1,5cm högre så hamnar headerserna högre upp från marken men det blir ju också då bredare i motorrummet vilket skapade lite andra problem såsom tex. en tidigare ägare hade tagit bort acc:n men hade laggt en massa jobb på en fin låda över resterna som inte behövdes ta bort. Men det behövs nu så nu får man leta efter en fläkt-kåpa utan ac. Dessa problem e dock delekata hehe fördelan vet vi ej om den får plats heller fast det borde den. annars får vi köra med den gamla. den nya har dock inbyggd spole så då kan man ju plocka av den jag har i nu. samtidigt e den gamla gjord för digital varvtalsräknare men det går ju att fixa. måste ju ändå beställa nytt generatorfeste m.m.