Sida 1 av 1
Russel Proflex hose
Postat: mån jan 03, 2005 7:29
av Terner
Hej,
Vem säljer Russels produkter med stålomspunna slangar och adapters i Sverige? Såg dom i Summitkatalogen och tände till lite
Tänkte byta ut alla fula rör till automatkylen, bränslet, ac mm
Tacksam för svar även om liknande produkter.
/Terner
Postat: mån jan 03, 2005 8:54
av 2QIK4U
American Racing i Linköping är nog de som har bäst sortering av Russel hemma på lager,,,
vi har möjlighet att ta hem på beställning ...men rekomenderar hellre folk Earl(som är det bästa) eller Aeroquip...(som är minst lika bra som Earls)
Earls kopplngar skär in i slangen och ger en garanterat läckfri anslutning....om man gör rätt...Russel funkar rätt OK med,,,,men,,,men ,,,njaaa
Marinens helikoptarar kör med Aeroquip....så dom och EARLs ÄR bäst fast lite dyrare,,,
Fick du tag på Per ang. flapsen??
mvh
Postat: mån jan 03, 2005 13:28
av frisk
När vi e inne på ämnet. En duktig bilmekaniker (BMW

) sa att dom slangarna e riktigt snygga men dom håller dåligt i längden, fräts sönder efter ett tag. Stämmer det?? eller va det en sån där -jagvetbästmenharegentligeningenaning-fras?

Postat: mån jan 03, 2005 13:42
av Corv1-Micke
Nja, det finns ju så många olika tillverkare och modeller av slangar och kopplingar, så det beror nog på vad BMW-mannen menade...
Jag kör själv med EARL och Aeroquip, och de funkar kanon!
Nackdelen skulle väl i så fall vara att aluminiumkopplingarna slits lite varje gång man skruvar av och på dem...
Antar att absolut bästa är en riktig pressad hydraulik-koppling i lite hårdare metall...?!? (har några av denna typ också...)
Postat: mån jan 03, 2005 13:42
av Terner
frisk skrev:När vi e inne på ämnet. En duktig bilmekaniker (BMW

) sa att dom slangarna e riktigt snygga men dom håller dåligt i längden, fräts sönder efter ett tag. Stämmer det?? eller va det en sån där -jagvetbästmenharegentligeningenaning-fras?

Frisk vilka menar du? Russel, Earl eller Aeroquip?
/Terner
Postat: mån jan 03, 2005 13:54
av frisk
ingen aning alls vilket fabrikat... vet ej heller vilka mina e. Helt klart snyggt och därför byter jag hellre dom nåra gånger men det vore ändå intressant att veta som micke säger vilka e bra ,dåliga om några nu e det.
Postat: mån jan 03, 2005 14:26
av 2QIK4U
frisk skrev:eller va det en sån där -jagvetbästmenharegentligeningenaning-fras? :lol:
tror det....jag har kört med mina i 12 år utan probs....Earls & aero....
Mike..Är du rädd om dina kopplingar ska du ha "riktiga" nycklar i aluminium tillverkade för såna kopplingar,,,inte vanliga kamasa/snap-on etc i stål...
mvh
Postat: mån jan 03, 2005 14:56
av Corv1-Micke
2QIK4U skrev:
Mike..Är du rädd om dina kopplingar ska du ha "riktiga" nycklar i aluminium tillverkade för såna kopplingar,,,inte vanliga kamasa/snap-on etc i stål...
mvh
Nja, jag menade inte ytfinnishen, utan snarare gängor och konan som tätar.
Felet ligger nog inte i kopplingen, utan vad det är för material i det man skruvar den i.
Ta t.ex. en mekanisk bränslepump, där brukar väl medfölja anslutningar i mässing?
Hmm, vid närmare eftertanke kanske det är dem man skall byta till alu istället... hehe
Jag använder endast hydraulkopplingar till lustgasen för att klara trycket...
/ Micke
Postat: mån jan 03, 2005 16:21
av 2QIK4U
Klkt!!
fast det finns helt OK slankopplingar för dem med..
mvh