Sida 1 av 1

Motorfästen

Postat: tor jan 06, 2005 10:48
av Terner
Skaffade nya motorfästen till bilen igår. Ska nu allt vara nytt och fint när man lyfter i motorn så hör väl nya fästen till oxå.

Noterade dock att de nya var av stålplåt (GM original) och att de gamla som satt på 350:n var gjutna betydligt större klumpar.

Vad satt det original? Ingen restauration guide jag läst nämner detta. Inte för att det spelar mig någon större roll men är nyfiken.

Dessutom så provade jag passformen mot ramen innan jag monterade dom på motorn. Noterade då att gummit som sitter på biten mot ramen (på vinkeln som är uppåt)är så tjockt att hålen inte kommer mitt för varandra utan det fattas 5 mm för att man ska få i bulten.
Nu kommer ju motorns tyngd att vila på det gummit så min fråga är:

Kommer motorns tyngd att pressa ner gummit så att jag får i bultarna eller måste man modifiera något???

Trist med motor och låda svävande i motorrummet och att man inte får fast den när man står där och ska ha i sin nya motor.

Någon här på forumet borde ju veta för här byts ju motorer på löpande band 8)

/Terner

Postat: tor jan 06, 2005 13:02
av Stingray
Finns det nån bild på fästena så man kan se dom? Det finns ju en hel del olika fästen så jag är osäker på vilka du har.

/Tommy

Postat: tor jan 06, 2005 13:13
av stingray350
Jag köpte motorfästen på hansen racing som var nästan lika de som satte på min bil innan. Skillnaden var att hålen till bulten var runda på de nya och ovala på mina gammla. Detta gjorde det VÄLDIGT svårt att få igenom bultarna då det inte fanns en millimeters marginal. Men jag tog faktiskt och borrade upp hålen några millimeter och då fick jag dit dem .... med lite våld. :x
Detta var när motorn vilade på kuddarna...

Postat: tor jan 06, 2005 13:25
av Terner
stingray350 skrev:Jag köpte motorfästen på hansen racing som var nästan lika de som satte på min bil innan. Skillnaden var att hålen till bulten var runda på de nya och ovala på mina gammla. Detta gjorde det VÄLDIGT svårt att få igenom bultarna då det inte fanns en millimeters marginal. Men jag tog faktiskt och borrade upp hålen några millimeter och då fick jag dit dem .... med lite våld. :x
Detta var när motorn vilade på kuddarna...
Jo mina är oxå från Hansen och har runda hål. Dom gamla har avlånga hål. Vet att man kan köpa bultar som är spetsiga i änden för att lättare få genom dom oxå kanske det är en lösning. Dom gamla bultarna är ändå alldeles för långa eftersom gamla fästena var mycket tjockere i godset.

Så nya bultar och en liten filning på hålen får det nog bli..

Tack

/Terner

Postat: tor jan 06, 2005 14:00
av 2QIK4U
alltid viktigt att handla delar av folk som vet vad det ska vara för något!!

Postat: tor jan 06, 2005 15:37
av Terner
2QIK4U skrev:alltid viktigt att handla delar av folk som vet vad det ska vara för något!!
Ah du menar att du har motorfästen som passar bättre till vetten? Eller har jag missuppfattat dig?
Om du har det så tala om vad du har. jag kan lämna tillbaka dom andra i så fall inga problem.
Och bultar med spets då, vad anser du om dom?

/Terner

Postat: tor jan 06, 2005 16:00
av 2QIK4U
bultar med spets är ju i orginal så det är bra,,,
jag har ett bra samarbete med hansen racing så jag vill inte säga något negativtom dem....

Däremot anser jag att man bör handla på ett ställe som ger dig rätt grejor första gången,,,då slipper man skicka fram och tillbaks saker och framför allt slipper du fila och borra i nya fästen,,,,

Man kan ju bara tänka sig vilket extra jobb et var för killen längre upp i tråden som fick borra när allt låg i bilen på kuddarna...*suck* allt detta för man vill spara en hundring eller så....*skakar oförstående på huvudet*
mvh

Postat: tor jan 06, 2005 16:25
av Terner
Alltså det är ju GM originalfästen jag köpt det partnummer som ska vara till corvetten -73.....

Vad mer kan man göra ??? Dom blir väl inte sämre för att jag fått dom genom hansen racing eller?

Finns det andra fästen som ser ut som mina origina?

/Terner

Postat: tor jan 06, 2005 18:15
av 2QIK4U
ja fast jag är rädd man måste ta dem från USA då...de som finns här hemma är oftast kopromisser som passar flera bilar/modeller...

Postat: tor jan 13, 2005 3:08
av Terner
Höll faktiskt på att bli vansinnig på detta. Man står färdig och ska pytsa i motorn sen finns det inte fästen att uppbringa.

Fästet från Hansen hade samma artikelnummer som det fäste jag fått från EAT (han hade bara ett) och ser snarlika ut. EAT fästet bara trillar på plats hur fint som helst och Hansen fästet behöver modifieras så starkt att jag inte vågar försvaga det så mycket.

Tydligen är det så att originalfästena med "tjocka" öron och ovala hål hos många leverantörer ersätts med dessa tunna plåtfästen slentrianmässigt.

Pratade med American Racing igår och dom hade tjocka originalfästen hemma så nu är det förhoppningsvis rätt grejor på väg. Fast fan vet verkar ha gått troll i detta.

Ska lägga upp dom olika varianterna på rad och ta ett foto och lägga ut det när jag får dom från AR.

Bara så ni slipper råka ut för detta ni med !

/Terner

Postat: tor jan 13, 2005 23:38
av Corv1-Micke
Jag köpte mina på Klintberg & Way, de hade dem på hyllan (för 2 år sedan iaf...)
Passade perfekt...

http://www.kliway.net/

/ Micke

Postat: fre jan 14, 2005 12:12
av 2QIK4U
som vi sa högre upp...viktigt att handla på rätt ställe så du får grejor som passar,,,Klintberg är ett bra ställe tex.....tänk Du köpt dem på Ebay? hur lätt hade det vart att få byta dem då?
mvh R