Sida 1 av 2

Jippiieee!!!!!! (2)

Postat: tis jan 11, 2005 20:20
av gbak
Äntligen så kom den! Efter 3 månaders väntan.......

Bild

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

/gbak

Postat: tis jan 11, 2005 22:22
av Peter
8)
Grattis :wink:

Postat: tis jan 11, 2005 22:41
av vett74
trevligt att du fått hem pärlan! 8)
nån fler ny bild på den eller??

Postat: ons jan 12, 2005 0:08
av gbak
Det finns lite bilder på Ebay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting
Så måste jag ju bara titta under ventilkåpan, jag glömde ju att göra det när jag köpte bilen.

Bild

Nån som vet om det är bra grejor?

/gbak

Postat: ons jan 12, 2005 0:20
av madcow
Intressant....
Jag hade faktiskt ögonen på exakt samma bil...
Var den lika fräsch som den ser ut ?

Postat: ons jan 12, 2005 0:44
av gbak
Ja, jag tycker nog att en är fräsch. Som alltid så finns det ju en del smågrejor som måste fixas. Alla tätlister är stela som spett och läcker. Ett ok och skiva måste bytas, värmen är bortkpplad. Jag tycker dock att för det priset så fick jag mycket bil. Läcker olja lite här och där måste byta packningar på tråg, låda och bränslepump. Och så sånt jag ännu inte vet.....
Insuget är ett Edelbrock TM-1, finns det någon som vet nåt om det? Är det värt att behålla?
/gbak

Postat: ons jan 12, 2005 1:10
av Terner
Grattis !!!

Dom ska va röda så e de ju bara eller hur?

/Terner

Postat: ons jan 12, 2005 1:44
av Stefan
:shock: De där måste väl endå blivit ett kap!!?

Vad sluta notan på? det är ok att inte svara!

Ser tok fin ut 8)

Postat: ons jan 12, 2005 7:20
av Terner
Stefan skrev::shock: De där måste väl endå blivit ett kap!!?

Vad sluta notan på? det är ok att inte svara!

Ser tok fin ut 8)
Men åhh, min erfarenhet är att notan aldrig slutar på en Vette hehe

Postat: ons jan 12, 2005 8:15
av frisk
Kul Kul :D :D
så nu har du många roliga dagar framför dig :D

Postat: ons jan 12, 2005 9:41
av gbak
Notan (om man bortser från US resa och inköpta reservdelar) befinner sig på ca 80' men kommer att öka då reg.besiktningen är kvar.
Vässning av motor till 400 hk kostar mig 10'. Sedan div små fix 5-10'
100 papp kommer det nog att kosta mig.
Skall man sedan räkna med att jag måste bygga ett garage som Frisk gjort, så slutar notan långtbortistan...........nånstans.
/gbak

Postat: ons jan 12, 2005 9:50
av 2QIK4U
gbak skrev:Det finns lite bilder på Ebay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting
Så måste jag ju bara titta under ventilkåpan, jag glömde ju att göra det när jag köpte bilen.

Bild

Nån som vet om det är bra grejor?

/gbak
vad undrar du om är bra grejor??
ser ut som Cam Dynamics vippor(ev Erson) andra topplocksbultar...målat gjutjärn(ev kan de ha fixxat inne i topparna med...headers med avgassensor uttag,,,verkar varaen seriös kille som byggt den,,,sen har den fått lite ytpatina så bilen kan ju ha bytt ägare som inte skött om den LIKA mkt... är du säker på att den inte redan ger 400hk??

Du kanske trimmar ner??...*ler retfullt*
Grattis!! ( trodde du redan hade vette)
mvh R
mvh R

Postat: ons jan 12, 2005 9:55
av 2QIK4U
kollade lite på Ebaybilderna,,,,
på *rys* kontot: fälgarna(min smak)
på smarr kontot: verkar som hel och fin inredning , tiltratt och hyfsat rostfritt chassie och rent maskinrum bra stomma att bygga vidare på

sen missade jag tidigare att det är vaniga grenrör från modernare bil (vette?) så där sätter du nog på riktiga headers antar jag..
lycka till!
mvh R

Postat: ons jan 12, 2005 10:42
av gbak
Ja fäljarna är snygga, de sitter på 1" spacers och bredar nog mer än vad besiktningen gillar.
Vet någon vilka regler som gäller m.a.p fälgbredd o.dyl vid reg besiktn?
Kan man sätta på några std cheva plåtfälgar med std däck, nån som har nått till salu eller till låns kanske?

Postat: ons jan 12, 2005 13:08
av mrv8
Gratulerar!!

Ser ut att vara i mycket bra skick, tycker jag.

Jag håller med 2QIK4U kontrolera den motorn kanske redan ger någonstans runt 400 hk ? du borde ju ha musse toppar eller liknade roliga saker på den och insug m.m verkar inte heller ha snålats på :D

Har för mig att du nämnde något om skramel från motorn när du provkörde den ? eller mins jag fel ? ialla fall kontrolera så det inte sitter en mekansik kam i den. Därav lite skramel eller tickande vilket man föredrar att kalla det.

Jag föreslår en rejäl service med renjöring av förgasare ventilinstälning tändning ny olja stift och lite annan små fix. Sen provkör och se om den inte går bra. Kontrolera stiften sen och se hur den blandar bränslet.

Vad har du för förgasare på den?

Tips till listerna mina var stenhårda också men jag har fått dom halvbra igen med balsamering av Scantech Teflon spray som dom själva rekomenderar för att rekondisionera gummi med.

Lycka till med skruvandet! Väntar med spänning på att höra om du får fart på motorn.

Mvh
MrV8

Postat: ons jan 12, 2005 13:46
av gbak
mrv8: Det är en mek rullkam i den, men jag tror att en ventiljustering skulle vara på sin plats. Förgasaren är nån typ 500 cfm Carter, men jag har köpt en Holley 650 dubbelpump. Har också köpt tätlister från Madvette.
Jag tror att kammen och tändningen är dåligt justerade. Skall kolla upp kammen och tändningen i vinter.

/gbak

Postat: ons jan 12, 2005 14:53
av 2QIK4U
500 på en rullkam??? sätt på en 650 och justera in den ska du se att du redan har pållarna,,,fast du hade väl redan köpt toppar med??
tänk om de flödar sämre??...*s*
mvh R

Postat: ons jan 12, 2005 15:22
av gbak
Allt säljaren sagt har hittills stämt!
Det är klart jag köpt alu toppar redan. De toppar som sitter i är "bara" sätes frästa i 3 olika vinklar, ingen portning eller så.
Om jag nu råkar på att ha en så där 350-400 hk redan nu så borde jag med nya toppar kunna matcha Frisk i sin 502:a. Han vågar ändå aldrig varva mer än 4500 rpm med sin nya motor, hehehe :twisted:
/gbak

Postat: ons jan 12, 2005 19:20
av Peter
gbak skrev:. Han vågar ändå aldrig varva mer än 4500 rpm med sin nya motor, hehehe :twisted:
/gbak
Det gör han nog,men han behöver inte;)

Postat: ons jan 12, 2005 19:58
av 2QIK4U
[quote="gbak" Han vågar ändå aldrig varva mer än 4500 rpm med sin nya motor, hehehe :twisted:
/gbak[/quote]

*s*

Postat: ons jan 12, 2005 20:47
av Hagge
Grattis !

Som Stefan säger, den ser väldigt fin ut, snygg och fräsch inredning, samma sak med motorrummet och lack.

Tror nog att du har gjort ett mkt bra kap för 80 papp :shock:

Lycka till med regbesiktning och övrigt skruvande !

Men som ngn annan sa här i tråden, det är lätt att budgettaket blir högt när man har en Corvette. Det finns ju SÅ mycket man skulle vilja göra och ha till sin ögonsten !

Själv funderar jag starkt på att inhandla ett Steeroids Rack&Pinion kit till min 78:a istället för att renovera gamla styrsnäckan och byta alla styrleder, bussningar mm.
Det är dock långt från gratis, den notan hamnar på ca 12 000 inkl moms, tull och frakt = nästan en resa för hela familjen till Grekland eller liknande.

Å andra sidan så får man en bil som ligger fint på vägen med schysst styrrespons och mindre vinglighet och vad är Grekland eller liknande jämfört med det :D
Och så får man ju skruva lite, bara en sån sak...

/Hagge

Postat: ons jan 12, 2005 21:04
av Terner
Varför varva 7000 när man har pållarna vid 4700 ? Nej det överlåter jag till japanska "symaskiner"

/Terner

Postat: ons jan 12, 2005 22:16
av Corv1-Micke
Varför varva 4700 när man kan varva 7000!?! :twisted: 8)

Postat: ons jan 12, 2005 22:19
av KrilleN
Ja....V8:an sång vid närmare 7000RPM är underbar!!!



Krille

Postat: ons jan 12, 2005 22:51
av frisk
Ni e för goa hehe!
Matcha min motor med en smallblock!? :shock:
hehe :lol:
Micke! Vad e vridmomentet på din vid 7000varv? 8)

Postat: ons jan 12, 2005 23:09
av gbak
Var det ingen som läste om David och Goliat i religions kunskapen för dig! :wink:

Postat: ons jan 12, 2005 23:38
av frisk
Jo hehe men jag e inte en av alla lättlurade människor som behöver tro på en saga som uppkomm för flera tusen årsen hehe
Ska man tro allt man läser så tro på det här:
Jag e den snyggaste, sexigaste och smartaste människa som någonsin gått på denna jord! :shock:

hehe om jag skriver ner det på nåra ark, så kan nån annan skriva till lite om nåra hundra år osv. så har vi snart en ny tro :wink:

Låt oss hålla till corvetter, för det e nått jag inte kann :D

Postat: tor jan 13, 2005 1:12
av vett74
ääh hålla på å fegvarva vid 4500!! ska ligga runt 6500 då är det trevlig sång ur motorn :twisted: :lol:

Postat: tor jan 13, 2005 2:46
av Terner
Ajajaj nu trampade jag visst alla startmotorer på tårna :mrgreen:

/Terner

Postat: tor jan 13, 2005 2:50
av Terner
gbak skrev:Var det ingen som läste om David och Goliat i religions kunskapen för dig! :wink:
Tror ändå Goliat hade roligast innan den där viktigpettern David kom och sabba allt.....