BB-kylare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

BB-kylare

Inlägg av Terner »

Undrar bara ska lite. Ska lämna min kylare för genomgång innan jag stoppar i den med nya 454 motorn.

Hade ju kylproblem redan när 350:n satt i bilen så nåt måste jag göra.
Visserligen satt då AC-kylen framför och stal kylning från motorkylen.
Löste det med en elfläkt framför ackylaren för att pressa genom mer luft och det funka bra förutom att den stal utrymmet som behövs därframme när man ska öppna huven så den gick inte uppp så mycket.

Nu ska jag inte montera AC-kylaren för AC:n hamnar på hyllan tills vidare. Då kommer ju elfläkten direkt framför motorkylen.

Hur mycket gör det när man tar bort AC-kylen ?

Kanske finns det någon därute som har en bra kyl passsande BB med automat som man kan få köpa för en hyfsad peng i stället ?

Finns ju rätt snygga kylarrangemang man kan göra.

Några ideer?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Terner...
Klarar du hårdporr??...kolla på dessa...*s*

http://www.speedpro.se/rondavies.html

mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tjenare Terner och alla andra Corvette ägare

Jag har inte haft Corvette länge, men brukar det vara kyl problem i dessa
bilar ? Tycker kyllaren ser tillräkligt stor ut för att slippa det om allt är bra.

Min har AC men har inga som helst problem med kylningen mätaren ligger på 180" hella tiden nu efter en rejäl genomgång av motor m.m
Innan låg den på 100" men då utan termostat för att ibland gå upp på 150"
Nu är visserliggen min en SB men ändå.

Min erfarenhet är annars på V8:or är att man brukar ha en spricka i någon av topparna om man har oförklarliga kylproblem.

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Jo det är sant kylaren bör räcka till, men som med alla andra gamla bilar så sätts dom fina cellerna igen efter hand och kylningen minskar då.

Har man en spricka bör väl vattnet försvinna efter hand och så har inte varit fallet på 350:n som satt i. Däremot är ju konditionen på vattenpumpen okänd. Spolade dessutom kylaren och de va inte lite skit det kom ut.

Gör väl så att jag rensar den så gott jag kan, monterar den lite löst startar upp och ser vad som händer. Är ju fortfarande gott om tid till sommaren så hinner ju få den fixad om det behövs ändå.

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

en nackdel på corvetterna är det lilla öpnning för kylluft(grill saknas) GM byggt nedanför kylaren,,,men den räcker i de flesta fall till...

Däremot kan vissa modifikationer gör att fabrikens design inte räcker till...
mkt trimmad maskin...
bortagen fläktkåpa....
bortagen orgfläkt(nån tror en elfläkt kyler bättre-snack)
ålderstigen/igensatt kylare,,,,
eller några ytterligare orsaker...
men mkt riktigt uppstår konstiga fenomen när man har en spricka i block eller toppar....
Kylsystem är en klurig grej som funkar bäst ju mer orginallikt ens system är i uppbyggnaden(sa han byggt om allt i kylsystemet)....men sen kan man hjälpa till med att sätta in bättre komonenter på de olika posterna
mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Borttagen originalfläkt...

Jo men en elfläkt är ett bra komplement till originalfläkten tycker jag. Speciellt om du kört hårt och kommer in i stadstrafik med mycket tomgång. Originalfläktens kapacitet är ju inte på topp då och då gör elfläkten god nytta tycker jag.

Håller med om fläktkåpan behöver en ny (begagnad) är det någon som har en?

/Terner

2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

som jag skrev,,,,OM allt är rätt behövs den inte,,,men jag har elfläkt/elvattenpump av en annan anledning,,,,om jag fyckats reta motorn så han blir varm,,,,då kan jag stänga av maskin och kyla ner maskin genom att bara låta flääkt/vattenpump stå och gå...
Har detta arrangemang på 3 av mina vettar,,,,men har ej behövt det så ofta då jag även har riktig kylare på dem,,,,*s*
mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Har spolat min rejält också det var en hel del smuts i min kylare också fast mindre än jag trott.
Jag får väll se om min fungerar bra i sommar :wink: nu fungerar det otroligt bra och det känns som orginalfläckten blåser som bara den på tomgång men den ökar inte så farligt när man varvar slirkoplingen verkar fungera.

------
Nu måste jag fråga er som meckat betydligt mer Corvette C3 är jag
gjort. Den där orginal fläckt kåpan hur får man ut den hel ????
------
Jag lirka och pillra men till slut såga jag ett snitt mitt under den och vek ihop den så jag kunnde dra ut den :roll: har jag gjort helt tokigt?
Kunnde inte få ur den utan våld annars.

Hur gör ni??

Mvh
MrV8
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Mutcho cronglo
Vi var två mekaniker som höll på i två timmar och det var mycket besvärligt. Men vi fick ur den hel, så det går. Har inga direkta tips förutom ett stort tålamod.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Okej *hmmm*

Låter jobbigt orginal.

Nu kan jag ta ur den på fem minut efter min modifering.

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

mrv8 skrev:Har spolat min rejält också det var en hel del smuts i min kylare också fast mindre än jag trott.
Jag får väll se om min fungerar bra i sommar :wink: nu fungerar det otroligt bra och det känns som orginalfläckten blåser som bara den på tomgång men den ökar inte så farligt när man varvar slirkoplingen verkar fungera

Mvh
MrV8
Helt riktigt MrV8!
Det är meningen att fläkten ska sköta kylningen när man kör på tomgång och lågfart,,,när man kommer över 70 km/h ska fartvinden sköta kylningen,,,,som jag sa ovan är kylning ett intressant och lite komplicerat ämne som jag fått fördjupa mig i under dryga 20talet år s street raceande och höghastighetstävlande....
GMs ingenjörer gjorde ett bra jobb!

mvh R
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vad som e mycket viktigt e den däringa lilla spoilern som sitter under nosen på bilen. Den saknades när jag köpte min bil och efter att jag monterade den så märktes en stor skillnad i temp,speciellt i motorvägsfart. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag gav själv upp till slut när jag skulle plocka av fläktkåpan. Tog bort hela kylen också och då gick det fort. så det e vad jag kan rekommendera. Väck me allt :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Jag gav själv upp till slut när jag skulle plocka av fläktkåpan. Tog bort hela kylen också och då gick det fort. så det e vad jag kan rekommendera. Väck me allt :wink:
Ahh tog du bort kylen först eller kylen och kåpan i ett svep?

Och..nu e forumet assegt igen !

/Terner

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

kylen och kåpan i ett svep

jo nu e det riktigt segt igen!??
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Annars kan man lossa bultarna till kylarn som sitter i hjulhusen och dra kylaren framåt. Då får man bort kåpan lite smidigare. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar