Sida 1 av 2
Bromsservo
Postat: sön jan 16, 2005 15:27
av 4speed
Planerar att montera bromsservo på min 70:a. Konstaterade att bromsservon har fyra bultar samtidigt som huvudcylindern har två bultar. Är det "bara" att borra hål för bromsservon eller är det något som jag bör tänka på?

Postat: tis jan 18, 2005 21:10
av Bosse 267
Hej 4speed
Jag minns inte exakt hur jag gjorde på min 71:a förra året men jag har för mig att jag sänkte servon så de översta pinnbultarna passade där de gamla bultarna satt i pedalstället. Det finns ett hål i pedalen längre ner som ska passa mittför tryckstången i servon och då går det att "raspa"ur glasfibern i torpedväggen och borra två nya hål för de nedre bultarna. Ring gärna.
/Bosse
Medlem 267
Postat: tis jan 18, 2005 21:33
av Terner
Glöm inte att det är en annan huvudcylinder om du ska ha bromsservo. Den som ska va till servo har en cylinderdiameter som är 1/8 " mindre än den till servolöst system om jag inte minns fel. Skillnad är det dock det är jag helt säker på !
/Terner
Postat: tis jan 18, 2005 22:26
av 4speed
Tack för informationen, jag anade att det var lite mer och göra. Ska mäta var dom nedre hålen hamnar för det verkar trångt. Finns det någon annan bromsservo (2 bult) som passar, C4 verkar har just 2 bultar? Bosse 267, är skillnaden med bromsservo värt jobbet?
Postat: tis jan 18, 2005 23:00
av 2QIK4U
Har du en SÅÅ fin bil som en -70 bör du inte sätta dit så mkt som inte är orginal...dels faller bilen i värde,,,och dels ser det bara kotigt ut....skaffa ett org. servo och mät ut var C/C hama borrra hål därefter,,,har för mig att du kan använda de 2 befintliga med lite tur.
OM du nu verkligen känner att du vill tynga ner bilen med ett servo....
mvh R
Postat: tis jan 18, 2005 23:21
av Terner
Alltså enda problemet med servo är att det är trångt med en Bigblock i motorummet...
/Terner
Postat: tis jan 18, 2005 23:25
av frisk
lol sänka värdet hehe....
Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor

Postat: tis jan 18, 2005 23:29
av Terner
frisk skrev:lol sänka värdet hehe....
Det ligger i betraktarens öga. Om man äger ett musée kanske sånt ökar värde men vill man köra med bilen kan ju bra lösningar öka värdet!? Jag betalar iaf mer för en bil med goda köregenskaper. bromsservo e ju iofs en komfortsak kanske men iaf. nått man bör dock tänka på e kanske att utrymmet blir mindre i motorrummet,= mindre plats för större motor

Hehe hur går det frisk? provkört än?
Min motor skulle varit i för en vecka sen men nytt strul hela tiden. Senaste var att det var fel flexplatta...avsedd för van med 6-bultsturbin.
Aja nästa skott blir på torsdag hoppas den kommer i då utan problem.
/Terner
Postat: ons jan 19, 2005 0:24
av 2QIK4U
ja det ska vara frisken till att montera ett bromsservo från en transitbuss,,,*s*det ger ju kanske bättre egenskaper,,,*s*
Vet Du något som ger bättre egenskaper än Corvette orginal??
mvh
Postat: ons jan 19, 2005 1:19
av frisk
Har du inte hängt med???
Min nya motor ger bättre egenskaper än orginalmotorn
Så e det bara!!
Min stereoanläggning. Mycket bättre än orginal.
nya bustningar, stötdämpare, fälgar, dot-däck, kompressor..... vad e inte bättre?? som jag sagt tidigare. Utvecklingen har ju gått framåt.
skämt åsido, du har säkert rätt. Jag e novis på bilar men jag får kn...a!

Postat: ons jan 19, 2005 2:04
av Stingray
Skippa bromsservot o köp en snygg huvudcylinder i aluminium istället, det båda höjer utseendet och du får bättre bromskänsla.... Servo is for chicks..
Den vill jag ha

Postat: ons jan 19, 2005 10:25
av Erik
Våga vägra servo! :D
Postat: ons jan 19, 2005 10:45
av 2QIK4U
frisk trots alla de nya sakerna kör min gamla orginalbil 400 m 3 sek snabbare än din...*s*
och jag har redan läst mig till att du får knalla ....när din bil hela tiden går sönder...*s*
Håller annars med Tommy att Wilwoods nya huvudcylinder är fin...och spar vikt,,,jag har ifs fuskat och har en alu.cyl med dock av annat fabrikat
servo vare sig det är på styrning eller bromsar väger bara en massa och tar bort körkänslan...(min åsikt) sen ÄR det trevligt,,,på en vardagsbil...*s*
mvh
Postat: ons jan 19, 2005 12:14
av frisk
I rest my case

Postat: ons jan 19, 2005 18:47
av 4speed
Det blir nog servo. Har bytt rattstång till tilt/tele, motor mm så orginal är den inte. Hur gick det med stolarna Stingray? Funderar på att även byta dom till lite mer moderna men det är trångt = litet utbud på bra stolar till rätt pris.
Postat: ons jan 19, 2005 19:38
av Bosse 267
Hej 4speed!
Jag förmodar att du köpt ett kit med servo och huvudcylinder vilken har större diameter än den utan servo (1 1/4) Du ska använda de gamla hålen till de övre på servon annars kanske det inte går att stänga huven.
Det är ganska trångt om man inte tar ner instrumentpanelen. Om det är värt besväret? tveksamt tycker jag. Det är nog enklare att friska upp skivor och belägg och på så sätt få bra bromsar
Bosse 267
Postat: ons jan 19, 2005 19:40
av 2QIK4U
Håller med Bosse,,,,det är VÄLDIGT bökigt under instrumentbrädan...*s*
mvh R
Postat: ons jan 19, 2005 20:33
av Stingray
För närvarande behåller jag orginal stolarna....
/Tommy
Postat: ons jan 19, 2005 22:19
av 4speed
Låter som att ett klokt val är att vänta med bromsservon, allt annat med bromsarna är nytt/ny svarvat. Tack för synpunkterna.
Postat: ons jan 19, 2005 23:26
av 2QIK4U
tror det är klokt,,,Det ÄR äckligt trångt under brädan,,,och du ska upp med händerna i den lilla alkov som sticker ut i motorrummet (där som bromscyl. sitter),,,,aldrig mer....
mvh R
Postat: tor jan 20, 2005 17:45
av frisk
en fråga= Finns det nån bromsservo som inte bygger på bredden utan på längden istället?
Postat: tor jan 20, 2005 21:08
av Terner
frisk skrev:en fråga= Finns det nån bromsservo som inte bygger på bredden utan på längden istället?
Fick i 454:an idag i bilen. Det är gott och väl 15 mm mellan ventilkåpan och original bromsservo så det är lugnt
/Terner
Postat: tor jan 20, 2005 21:39
av frisk
jo hehe
men nu har inte jag en 454

Postat: tor jan 20, 2005 21:40
av Peter
frisk skrev:jo hehe
men nu har inte jag en 454

Oj oj oooj...Värst va stursk man kan va då..

Postat: tor jan 20, 2005 21:42
av frisk
inte menat så hehe
men det finns inte plats för en orginal, dock finns det ventilkåpa som e inbucktad men vill helst behålla dom jag har och ha en annan servo. en långsmal i alu kanske hade varit tjusigt

Postat: tor jan 20, 2005 21:49
av 2QIK4U
vill minnas...."funktion var viktigast"...*s*,,,tror det är amazon eller 140 som har en långsmal historia som säkert faller i smaken då...med fästen är den ca 30-40 cm lång....men med liten diameter...*asg*
Postat: tor jan 20, 2005 21:50
av 2QIK4U
Kul Terner!! Du har verkligen kämpat för att få känna dig belåten,,,Well done!
mvh R
Postat: fre jan 21, 2005 9:12
av gbak
4speed: Jag såg att du svarvat bromskivorna. Är det något jag också borde göra innan jag monterar dit min nyköpta skiva. Brukar skivorna vara skeva eller slå sig efter tillverkningen?
Postat: fre jan 21, 2005 10:07
av 2QIK4U
gbak... Det är bara att montera,,,,inget problem för dig....gamla skivor blir repiga,,,,svarva är då en kompromisslösning istället för att köpa nya vilket alltid är bäst
mvh
Postat: fre jan 21, 2005 12:09
av Terner
2QIK4U skrev:Kul Terner!! Du har verkligen kämpat för att få känna dig belåten,,,Well done!
mvh R
Tack
Nu är det roligaste kvar, att montera all kringutrustning på ett prydligt sätt bygga avgas med lagom muller osv.
Har också fått förmånen att köpa Pekkas gamla High Rise huv med air support så nu ska maskinen få frisk luft oxå ingen junken luft som kylaren värmt up hehe.
/Terner