Sida 1 av 1
Passar de stora "Överfallen" till knutkors för BB
Postat: ons feb 09, 2005 13:45
av Joakim
Jag har plockat bort min ena drivaxel bak och såg att ett kutkors behövde bytas.. funderade då också på om man kunde byta de "fjuttiga" överfallen som sitter på min SB till den stora BB modellen rakt av utan mekanisk bearbetning....? Finns ju att köpa på bla CC för $ 34,60/st. Man måste ju då också givetvis köpa tillhörande bultar.
Jag har idag kuntkors med smörjnippel, men CC reklamerar och saluför endast en modell utan smörjnipplar (Original Style U-joints)..
Är det någon av er här ute i cyber-Corvettevärlden som vet någon som säljer kuntkors med smörjnippel...?? Vad är att föredra..?? Jag ser ju ingen nackdel med smörjnippel, visst det grisar lite men man kan ju också trycka i lite fett då och då och det känns alltid bra.
Mvh//Jocke...
Postat: ons feb 09, 2005 13:52
av 2QIK4U
Knutkors med smörjnippel säljs i så gott som varje välsorterad biltillbehörs affär....
Varför får du för dig att Du behöver byta överfallen??
Överfallen gör inget annat än att hålla korset tryckt in i Yoken,,,Det är själva Yoken som tar upp kraften.
mvh R
Postat: ons feb 09, 2005 15:28
av Stefan
är det inte så att kors med smörjnippel är svagare än de utan!!?
Postat: ons feb 09, 2005 16:23
av Joakim
2QIK4U skrev:Knutkors med smörjnippel säljs i så gott som varje välsorterad biltillbehörs affär....
Varför får du för dig att Du behöver byta överfallen??
Överfallen gör inget annat än att hålla korset tryckt in i Yoken,,,Det är själva Yoken som tar upp kraften.
mvh R
Hej!
mina överfall ser inte ut att vara direkt nya (33år) så jag tänkte bara att om jag byter så varför inte byta till den grövre sorten när man ändå är i gång, men det kanske är overkill med min nästan standard SB 350...
För övrigt 2QIK4U tack för många bra, roliga och intressanta tekniska tips!!
Postat: ons feb 09, 2005 17:29
av 2QIK4U
Om du inte behöver byta för Du har en hemskemaskin ser jag ingen anledning att byta modell...och hållfasthetsmässigt har du inga probs att vänta....Börjar man byta och modifiera kan man alltid räkna med att nåt jäklas med en...så det bästa är att låta dem vara,,,vill du ha dem lite finare kan du antingen blästar dem eller slipa av dem lite och måla /förzinka dem,,,whatever,,,en sparad utgift innebär att Du har mer pengar att lägga på nästa intressanta grej du VILL lägga pengar på....
De roliga tipsen bjuder jag gärna på...*blink*
...och är det nåt annat du undrar över...tveka inte att fråga.
mvh R
Postat: ons feb 09, 2005 17:30
av 2QIK4U
WOW!! såg just att du har en -72 Cab!!!! ...Ball bil!! Var rädd om den!
även om min egen favvoC3 är 68-69 så är -72 nästan samma)
mvh R
Postat: tor feb 10, 2005 11:03
av Joakim
Kul att du gillar min biltyp... gillar den faktisk själv
Jag har ju också manuell växellåda och det gillar jag riktigt mycket...!!
1:an är ju riktigt lång.....

(3:36 i diffen)
Jag föredrar att växla själv även om det är mycket smidigt med automat, specielt på nyare "råttsoffor" (så benämns alla vinter bilar nya som gamla i SVKG = Sportvagnsklubben Göteborg) som körs till och från jobbet.
Jag ska kolla in mina gamla överfall, en avpustsning kanske räcker.... de är inte rostiga, ser bara ut som om de är lite halv taffligt tillverkade. Blir ju som du säger om inte annat mer pengar över till min sprint/banåkar bila om jag inte köper nya..
Postat: tor feb 10, 2005 11:42
av 2QIK4U
HA!! Det är den mest optimala bilmodellen enl. mig,,,att jag råkar ha 2 hembyggda -58:or är bara för jag ville korsa gammal klassisk look med modernt chassieetc....men talar man om en bilmodell som både har looks och (efter lite modifieringar)det absolut bästa chassiet/prestandan.... då är det 68-69 cab med BB och manuell...*s* Din är ju en snarlik kopia på dem..*blink* så de n är snorhal!!!,,,,
Vad har du mer för bil då??..*nyfiken*
mvh R
Postat: tor feb 10, 2005 12:48
av Joakim
2QIK4U skrev:
Vad har du mer för bil då??..*nyfiken*
mvh R
Tyvärr är det väl inget som du finner så intressant men....
Fixar tyvärr inte att få in en bild här, men jag har en länk till en bild på min andra leksak.... 724kg, 98cm hög, ingen dragster (0-100 på 5.0) men klart snabbare än min Vette & går något fuktansvärt på sprintrace (konbanor, backrace) och vanliga racerbanor då det ska svängas så mycket som möjligt.
Fullständigt omöjlig på vanliga svenska skräpvägar då den tar i under hela tiden...
http://www.alfapower.nu/gallery/album589/ack?full=1
& bilen är en Engelsk Marcos GT från 1968.
Postat: tor feb 10, 2005 13:58
av 2QIK4U
WOW!! Kanonfränt!! ....Tror inte det intresserar...bla,,,bla.."
Marcos är jätteballa bilar, låt vara att de har för lite motor för min smak men de har ända sen barnsben vart fräna i mina ögon,,,tyvärr kan ja med lite mer "vuxna" ögon påstå att designgubbarbna missat lite vad gäller bakpartiet,,,,men tronten är hur ball som helst...Själv jobbade jag vid sidan av studierna på helegr/lov på Comfort Racing i slutet 70-tal och ägaren Hasse hade flera TVR och ett par Marcos etc...väl förtrogen med dem....och jag vet dehar enorm väghållning,,,bara för man gillar en typ av bil behöver man inte tycka illa om andra,,,en av mina drömbilar är 60-70talets banracemonsters såsom Lola T-70 McLaren, Chapparall...snäppet under dem innehåller Marcos, Panther, Shreibst.Lister-Jaguarer och framför allt Cheetah...gillar även Ferrari väldigt mkt och Pantara Honda NSX...håller just nu på med en Mach ! för suverän vädhållning,,,jag är såpass vidsynt att jag kan både äta Pizza och hamburgare,,,,alltså även bygga /gilla olika bilar/märken.....tyvärr sätter alltid ekonomin OCH tiden käppar i hjulet...man kan inte ha allt...förstå vilket jättegarage man skulla ha då....redan nu är jag tvungen att hyra 3 garageplatser utöver vad jag kan ha hemma...*surt*
men som sagt,,,grymt imponerad av Marcosen,,,Du verkar vara en lyckligt lottad kille med bra smak dessutom
mvh R