Inkörning rullkam

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
?
Rookie
Rookie

Inkörning rullkam

Inlägg av ? »

Jag har köpt en rullkam till min nyrenoverade motor men jag vet inte hur man ska "köra in den" vid uppstart!! :oops: , är det samma procedur som med en "vanlig" kam (2000 varv i ca 15-20 min) :?:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Rullkammar behöver väll inte köras in? Den använder ju sin lilla rulle på lyftaren och rullar runt på kammen.
Kasta inte bäver i trähus.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Fyll på olja...och tuta och kör bara!!
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Apropå det vad rekommenderas för inkörningstips nu när jag startar upp min helrenoverade motor ?

454:an har ju bara blocket och veven kvar som är original och godset i topparna förstås.

Är det verkligen skadligt att starta motorn första gången och stänga av den efter någon minut som någon sa någonstans? Ja menar det kan ju vara nåt som läcker eller så man måste fixa.

Har tidigare aldrig haft några problem så med inkörning så länge som jag använt bra oljekvalitet och bytt olja filter efter 50 mil sådär. Fast det är ju mest Ford V8:or jag jobbat med innan är det någon skillnad?

Vad gäller egentligen??

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Terner skrev:Apropå det vad rekommenderas för inkörningstips nu när jag startar upp min helrenoverade motor ?

454:an har ju bara blocket och veven kvar som är original och godset i topparna förstås.

Är det verkligen skadligt att starta motorn första gången och stänga av den efter någon minut som någon sa någonstans? Ja menar det kan ju vara nåt som läcker eller så man måste fixa.

Har tidigare aldrig haft några problem så med inkörning så länge som jag använt bra oljekvalitet och bytt olja filter efter 50 mil sådär. Fast det är ju mest Ford V8:or jag jobbat med innan är det någon skillnad?

Vad gäller egentligen??

/Terner
Ooooja.... en cheva big block kör du enklast in genom att slå på olja och sedan snabbt vrida igång den. Varva upp direkt vad det går och lägg en tegelsten på gaspedalen. Sedan är det bara att gå och fika med kompisarna. Efter 30 minuter är motorn inkörd och alla ev. fel på spel invändigt är nu inslitna. Om inte, så är motorn nu trasig och du får börja om från ruta 1.

P. Vers (ordförande i klubben för onödigt vetande)
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Nu kommer jag att få mothugg, men det är tur att jag har bra på fötterna.. :D

Drive it in PROPERLY drive it in HARD.. För att göra en extremt lång historia kort.. för ha ringarna/loppen skall "nötas in" på bästa sätt så kör så motorn blir varm.. Ta sedan en HÅRD och snabb tur med bilen.. plattan i mattan och hårda inbromsningar..

har du en flattappet cam så kör in den först.. Rullcam, UT och kör för glatta livet :D

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Har hört mycket gott om denna metod, dessutom så är den mer logisk än den gammla 8)..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Men innan man startat upp för fösta gången så ska man väl köra upp oljetrycket, dvs plocka ur fördelaren och kör upp trycket med en borrmaskin och en "liten pinne" (Oil pump primer) typ denna http://www.sdpc2000.com/catalog/2907/pr ... Primer.htm som passar på oljepumpen..

Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

En oljepumpsprimer bygger man själv av en gammalfördelare som slaktar(gratis) eller så köper man en fin grunka av en välsorterad affär...efter ha kört fram olja sätter du i fördelaren och ställer den så maskin GARANTERAT startar på en gång.

Sen kör Du in den i 20 min tid på 2-2500 rpm
blir den så varm att den kokar har i vart fall inte jag nerver att fortsätta utan stanna till och låt den svalna,,,kör sen resterande tid på samma varvtal...en del brukar förespråka att man ska variera varvet...men jag har gjort på detta vis i ett drygt hundratal motorer jag satt ihop de sista 25 åren och har aldrig kört ner en kam.

Sen tar du på en gång och tömmer ur oljan och byter BÅDE olja och filter på en gång....

Har Du väldigt vass kam med tuffa ventilfjädrar rekomenderar jag att du tar bort innerfjädrarna när du kör in kammen och sen petar in dem när du är klar.

GOOD LUCK!!

mvh R
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vrid gärna runt motorn medans du primar så du ser att det kommer olja upp till alla vippor. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

På den tiden (mitten av nittiotalet) som jag umgicks med några killar som körde Camaro Cup så var inkörningen inte speciellt avancerat.....

Dom körde in motorerna med ganska tunga gaspådrag från låga varv (naturligtvis på rull) så motorn fick jobba ordentligt (segdra) men aldrig övervarva eller komma upp i högre varv, det var enkelt i dom bilarna eftersom det sitter manuell låda i dem. Lite svårare om man har automat kanske, men förslagsvis skulle man kunna plocka bort sladden till elkicken eller wiren om det är TH350. Så kunde dom köra varv efter varv på banan med gaspådrag/släppa osv om och om igen. Efter en timme och oljebyte ansåg dom det vara klart. Värt att påpeka är att de flesta nyrenoverade motorer tar en hel del olja i början.....en god vän missade det i sin båt, dyrt!!!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar