Stötdämpare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Stötdämpare

Inlägg av GETWET »

Idag när de gamla stötdämparna som gjort sitt på min nu ettårsägda 73 monterats bort blev man lite nyfiken och fundersam.........och om något forum kan stilla min nyfikenhet så är det väl här!

Min nyfikenhet beror på (egentligen inte alls nödvändigt att försöka få reda på, men man kan ju inte låta bli :) ) att när dämparna monterats bort började jag förstå att det troligen var original dämparna från 73 jag höll i min hand.

Så nu vore det trevligt om någon eventuellt vet något om detta.......onödigt vetande kanske men ändå!
Texten ingraverad på de främre dämparna är: Delco products Dayton Ohio USA. Kan någon svara på om det är fabriksmonterat med Delco så vore det trevligt att veta.
Tittar man på bussningarnas skick så borde dom vara ca 30 år.........

Och nu nästa fråga: Vad ska jag montera på istället i stötdämparväg? Bilen är helt i original skick förutom motorn (ZZ4) och väldigt oskruvad.
Jag vill behålla "originalstuket" även i åkkomfort och har alltså inga planer på att köra banracing :twisted: Jag tycker inte heller att det är värt att plöja ned 3000+ på värsta värsta dämperiet.

Har i min gamla van nyligen monterat Gabriel Gas Ryder med i mina ögon ett bra resultat.........men det är ju en viss skillnad på en gammal trött van och vetten!
Så vad tycker ni, räcker det med fyra stycken Red Ryder från Persåker för 350kr styck med tanke på mitt krav för lite bättre komfort än gungbrädan jag haft hittills ....? Eller är det som att köpa fyra cykelpumpar och bortkastade pengar?
Läste i en tidigare tråd att Koni för ca 500kr dög rätt bra...dom kontra Gabriel?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Jag kan inte säga så mycket om vilka dämpare som är bra men tänkte bara ge tipset att inte slänga bort de gamla dämparna om de är original. Lägg de i en låda som du skickar med Vetten när du säljer den. Kan säkert uppskattas av någon restaurerare om 20 år...

Kanske självklarheter jag säger men bättre en gång för mycket...
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Får Du koni för 500 är det bara hugga,,,såvida de inte är beggade,,,,nya kostar de ju 1300-1500:-/st
annars funkar Gabriel. Det är inte stötdämparna som får Din van att bete sig som en van....
mvh R
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Det var väl just det som jag syftade på att det spelar väl inte så stor roll på en van.......vilka dämpare det sitter på, huvudsaken att dom fyller sin funktion. Skillnaden lär ju bli marginell om man monterar värsta sorten på ett fordon som är byggt för ett helt annat ändamål.

Just därför ställde jag frågan om det fungerar tillfredställande med ett par Gabriel på en vette, eller om Gabriels dämpare kan jämföras med "Biltema".? Mitt mål är att hålla mig ungefär någonstans runt original komfort eller nått snäpp bättre (läs bättre väghållning), och vad finns det isåfall för alternativ till Gabriels Gas Ryder till en rimlig peng.....?

Du påpekade att Gabriels dämpare var ok.....menar du till en van eller en vette?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Gabriel duger bra på en vette
mvh R
Skriv svar