Någon som vet hur många liter vatten det rymms i hela kylsystemet på en BB 427?
Och hur mycket vatten kommer ut då jag lossar nedre slangen på kylaren?
Jag funderar pga. att min bil kommer snart till gbg med båt från USA och jag vet inte inte om det är tillräckligt med glykol i den för att klara färden upp till norra sverige på lastbilen. Jag tänkte nämligen skicka en kompis från gbg för att fixa det.
lol nä hehe kolla själv Terner när du fyller din! Hade dock en 3radig kylare om det nu spelar roll... borde vara någorlunda samma. Man kan ju alltid prova att hälla i och mäta med bara vatten och sen tappa av helften och fylla på igen resterande med glykol!
frisk skrev:lol nä hehe kolla själv Terner när du fyller din! Hade dock en 3radig kylare om det nu spelar roll... borde vara någorlunda samma. Man kan ju alltid prova att hälla i och mäta med bara vatten och sen tappa av helften och fylla på igen resterande med glykol!
Då måste väl en blandning på 5 liter å gången vara smidigare
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Och jag kollade i Chilton´s för säkerhets skull. 22 qts, antar att det är US quarts inte Imperial qts och då blir det mycke riktigt 20.82 liter. Frisk har rätt.
Glykolen finns väl där för frys- & korrisions-skydd (något mer?). Frysskyddet har man ju föga nytta av... så man kanske skulle testa med Water Wetter istället om det kan ge fullgott korrisionsskydd + sänkt temp? Någon som redan har gjort det?
Stefan skrev:Rent vatten kyler också bättre än 50/50 med glykol
Vet ej hur den teorin stämmer tycker personligen att man får mindre kokproblem med Glyckol i vattnet som höjer kokpunkten.
Men däremot vet jag hur motorerna ser ut efter ett tag ingen vaker syn så kör med Glykol i eller något som gör att det inte rostar.
Och glöm inte att byta vart 3 år eller åtminstone var 5år rost skyddet försvinner med tiden.
Har sett aldeles för många fina marintoppar med sönderostade kylkanaler.
Specilt dom tungjutna sb topparna. Där ytan för topplockspackningen försvinner på ytersidan och metalringen åker ut i kylkanalen.
Läste ni det grabbar!!! Jag hade rätt!!
Det e ju nästan så man kan vara med i diskutionerna på allvar nu och inte bara göra dumma inlägg!..... fast vem ska annars göra dom