Batteriavskiljare....
Batteriavskiljare....
....är det nåt som man behöver om Corvetten skall försäkras som veteranbil?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Batteriavskiljare....
Svar STORT JA! ( men kolla med ditt försäkringsbolag då du även kan behöva brandsläckare)gbak skrev:....är det nåt som man behöver om Corvetten skall försäkras som veteranbil?
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Var kan man hitta en strömavskiljare där man INTE behöver pressa kontakterna, utan bara kan skala kabeln och skruva fast. Alt. är det någon som har ett pressverktyg i Stockholmstrakten att låna ut.
Värt att notera är att mina batteripoler sitter på sidan och ser inte ut som "vanliga" europeiska std poler.
Värt att notera är att mina batteripoler sitter på sidan och ser inte ut som "vanliga" europeiska std poler.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag har själv satt min i mitten facket där bak! (det är en sådan med nyckel ) det är ju precis bredvid batteriet! Så man kan säga att det blir en nyckel till till bilen!gbak skrev:Var kan man hitta en strömavskiljare där man INTE behöver pressa kontakterna, utan bara kan skala kabeln och skruva fast. Alt. är det någon som har ett pressverktyg i Stockholmstrakten att låna ut.
Värt att notera är att mina batteripoler sitter på sidan och ser inte ut som "vanliga" europeiska std poler.
Man behöver inga pressverktyg, skala skruva på!
Så kort kabel från batteriet fram till strömavskiljaren sedan kabeln vidare.........
Strömavskiljare hittar du i bensin macken eller meckonomen, biltema mm.
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Eller också köper du en sån här...
http://www.nitroz.se/annons.net/viewad.aspx?aid=1831
Funkar bra för mig...
/ Micke
http://www.nitroz.se/annons.net/viewad.aspx?aid=1831
Funkar bra för mig...
/ Micke
Tyvärr funkar den inte för mig då mina poler sitter infällda i batteriet.
Annars är det precis vad jag behöver!
Annars är det precis vad jag behöver!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mattias:
Jag har letat både här och där men alla batterifrånskiljare jag hittar kräver att man pressar på en ringsko.
Även på Biltemas och Mekonomens om jag kan tyda bildena rätt i katalogen. Jag kanske är blind som inte hittar någon.....
Var köpte du din?
Jag har letat både här och där men alla batterifrånskiljare jag hittar kräver att man pressar på en ringsko.
Även på Biltemas och Mekonomens om jag kan tyda bildena rätt i katalogen. Jag kanske är blind som inte hittar någon.....
Var köpte du din?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
OK!gbak skrev:Mattias:
Jag har letat både här och där men alla batterifrånskiljare jag hittar kräver att man pressar på en ringsko.
Även på Biltemas och Mekonomens om jag kan tyda bildena rätt i katalogen. Jag kanske är blind som inte hittar någon.....
Var köpte du din?
Om jag förstår dig rätt så är din "hanske" till polen på batteriet pressad!?
Vet inte om jag förstod frågan, men kapa sladden efter + polen, alltså din handske kvar! sätt sedan på en strömavskiljare......
Strömavskiljaren jag köpte var på en lokal bildelstillbehörs butik här i
E-tuna.
Men pröva med En välsorterad bensin mack.
Här har du på meckonomen
Huvudströmbrytare
Universaltyp, tvåpolig 100 Amp. upp till 24 volt.
Artikelnr: 40-328602 Pris: 87:-
(gå in på http://www.mekonomen.se sök på Huvudströmbrytare så hittar du!!)
Annat tips är att åka till typ ODAL eller en annan affär för lantbruks maskiner då en sådan strömavskiljare sitter på alla lantbruksmackiner

Men dessa strömavskiljare är väldigt bra dock väldigt dyra(typ 400-500:- Onödigt).
Min kostade under hundringen om jag minns rätt och är i plast!
Alla rallybilar har även dessa.
Med den från mekonomen, så tar du och klämmer dit en kabelsko med runt hål med tången på plusskapeln. det finns så stora så de skall passa. trä igenom skruva fast...
Om du nu mot all förmodan inte får tag på en pm'a mig så kan jag nog fixa en åt dig, kan nog fixa bilder på min installation till helgen om du behöver!

Lycka till!
Detta vart kryptiskt


Har nog fattat allt fel
Läste igen!!
Jo dom ser ut som du har sett! dock så behöver du inte pressa så fruktansvärt hårt utan det går bra att använda en tång till ringskon, vill du att det skall sitta extra bra, löd eller använd krympslang. Installationen är godkänd!!
rörigt i huvudet klockan 24.00 och bakis sedan i går.

Läste igen!!
Jo dom ser ut som du har sett! dock så behöver du inte pressa så fruktansvärt hårt utan det går bra att använda en tång till ringskon, vill du att det skall sitta extra bra, löd eller använd krympslang. Installationen är godkänd!!
rörigt i huvudet klockan 24.00 och bakis sedan i går.

Ok!
Jag får väl knata ner till Micro/Mekonomen imorgon och se vad jag hittar.....
Tack för alla tips!
Jag får väl knata ner till Micro/Mekonomen imorgon och se vad jag hittar.....
Tack för alla tips!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ett råd: Genom ären har vi alla sett folk som haft startprobs etc pga dåliga anslutningar. Istället för att ta the easy way out - Do it right!
Ta loss kabel och åk till en riktig firma som pressar den åt dig tex truck och hydral
Skaffa sedan en RIKTIG strömbrytare -inte nåt billigt plasttjafs ämnat för caming etc. Visst det är lite mer jobb men hur skämmigt ärdet inte att stå bland 400 Corvetteägare på ett meet och vara den ende som inte får igång bilen.....*s*
mvh R
Ta loss kabel och åk till en riktig firma som pressar den åt dig tex truck och hydral
Skaffa sedan en RIKTIG strömbrytare -inte nåt billigt plasttjafs ämnat för caming etc. Visst det är lite mer jobb men hur skämmigt ärdet inte att stå bland 400 Corvetteägare på ett meet och vara den ende som inte får igång bilen.....*s*
mvh R
Corv1-Micke skrev:Eller också köper du en sån här...
http://www.nitroz.se/annons.net/viewad.aspx?aid=1831
Funkar bra för mig...
Vänd den så "smala" delen pekar nedåt å byt ut batteriskruven mot en längre och skruva fast, sedan tar du å borrar upp hålet på + kabeln så m8an går igenom också drar du åt gaffeln med + kabeln i gapetgbak skrev:Tyvärr funkar den inte för mig då mina poler sitter infällda i batteriet.
Annars är det precis vad jag behöver!

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Hmmm.........
Inte så dum ide. Det borde jag kunna räknat ut själv, men ibland tar hjärnan timeout.
Inte så dum ide. Det borde jag kunna räknat ut själv, men ibland tar hjärnan timeout.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jepp så har jag på min bil funkar finfintStefan skrev:Corv1-Micke skrev:Eller också köper du en sån här...
http://www.nitroz.se/annons.net/viewad.aspx?aid=1831
Funkar bra för mig...Vänd den så "smala" delen pekar nedåt å byt ut batteriskruven mot en längre och skruva fast, sedan tar du å borrar upp hålet på + kabeln så m8an går igenom också drar du åt gaffeln med + kabeln i gapetgbak skrev:Tyvärr funkar den inte för mig då mina poler sitter infällda i batteriet.
Annars är det precis vad jag behöver!

Köpte snik varianten på Claes Olsson. Jag satte brytaren i mittenfacket bakom sätena.


388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h