Renovering av styrservo ventilen.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Renovering av styrservo ventilen.

Inlägg av gbak »

Jag har läckage i styrservoventilen och har beställt ett renoveringskit hos Ecklers. Det droppar olja i ytteränden vid kolven och dess läpptätning. Så jag tänkte byta ut tätningen.
Är det nåt annat jag skall titta på i samband med att jag byter tätningen. Det följer ju med en del andra o-ringar och div packningar i kitet.
Jag kommer även att byta alla servoslangarna samtidigt.

Ser ut så här:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Hmm på min sitter det en smörjnippel under till vänster i bild. Genom den läcker all servoolja ut och ner på golvet så beställde en ny ventil komplett.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Och eftersom jag lider av samma åkomma som du Terner undrar jag vad den kostar och var du hittade den nya?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

GETWET skrev:Och eftersom jag lider av samma åkomma som du Terner undrar jag vad den kostar och var du hittade den nya?
Zip c:a 1800 hemma
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Skall låsmuttern som sitter mitt i kolven sättas an hårt? När jag började kontrollera varifrån läckaget kom så såg jag att den inte alls var åtdragen. Skall den dras åt eller inte. (Mina bärarmar var inte heller fastskruvade. Både det ena och det andra tycks vara löst eller inte alls draget.)
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

har för mig att den där ställer du servotrycket med? sätt ihop allt, hissa upp bilen i framkant så att båda hjulen hänger fritt, starta motorn, då kommer antaligen servot arbeta åt ett visst håll, då är det bara att skruva på muttern tills det börjar svänga åt andra hållet, och när det närmar sig mitten så vider du tillbaka till andra hållet igen, tills det står stilla.

OM jag nu inte förväxlar det med nån annan skruv, eller om det var så att man skruvade på pinbulten, och låste med muttern? hmmm, jag kan iallafall minnas att jag drog åt min, så den satt fast iallafall.

F.ö så renoverade jag min powervalve, dock så läckte den mer efteråt än vad den gjorde innan, så jag köpte en ny.. :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Skulle nog rekommendera en ny istället för att renovera originalet. Tycker den nya ger ett betydligt mer gediget intryck och smörjnippeln är borta. Numer är dom permanentsmorda. Har man nippel är det lätt att man trycker i för mycket fett som tränger in förbi packningarna till servooljan och sabbar det mesta.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tyvärr så har jag redan beställt ett renoverings kit, så jag börjar med det får vi se om jag får tätt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Terner skrev:Skulle nog rekommendera en ny istället för att renovera originalet. Tycker den nya ger ett betydligt mer gediget intryck och smörjnippeln är borta. Numer är dom permanentsmorda. Har man nippel är det lätt att man trycker i för mycket fett som tränger in förbi packningarna till servooljan och sabbar det mesta.

/Terner
Oj :roll:

Jag som pumpa med fett sprutan tills bara nytt fett kom ut här och där från ventilen *ler*

Men den fungerar fint nu efteråt än så länge i alla fall utan konstig färg på oljan men så kanske man inte ska göra nästa gång ? :roll:

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

mrv8 skrev:
Terner skrev:Skulle nog rekommendera en ny istället för att renovera originalet. Tycker den nya ger ett betydligt mer gediget intryck och smörjnippeln är borta. Numer är dom permanentsmorda. Har man nippel är det lätt att man trycker i för mycket fett som tränger in förbi packningarna till servooljan och sabbar det mesta.

/Terner
Oj :roll:

Jag som pumpa med fett sprutan tills bara nytt fett kom ut här och där från ventilen *ler*

Men den fungerar fint nu efteråt än så länge i alla fall utan konstig färg på oljan men så kanske man inte ska göra nästa gång ? :roll:

Hehe om allt är nytt och friskt ska man nog kunna göra så men lite märklig konstruktion är det allt :)

/Terner

Mvh
MrV8
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Eftersom jag rotar runt styrservoventilen tänkte jag passa på att byta oljetrågspackning också. Har läckage där packningen skall skarvas ihop.
Behöver man några specialverktyg för att lossa/bända isär? de styrstag som måste bort för att kunna släppa ner oljetråget?
Avdragare e.dyl ??
Det kan väl inte vara så lätt som att bara lossa muttrarna och dra isär???
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

gbak skrev:Det kan väl inte vara så lätt som att bara lossa muttrarna och dra isär???
En tvåarmad avdragare samt en spindelledsavdragare kan vara bra att ha.

Renoverade styrservoventilen för ett par år sedan och den fungerar finfint, inget läckage eller annat. Bara att vara nogrann så att allt hamnar rätt.

Det är precis som Eriksson säger, att muttern justerar man centrumläget på servot med, så att hjulen inte åker åt något håll när ratten hålls stilla. Jag mätte hur många varv som muttern satt med när jag demonterade och gängade in lika många när jag monterade ihop den, så visste jag att jag var ungefär rätt redan från början.

Snabba på nu, för nu ska vi ut å gasa snart! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad skall jag ha den tvåarmade avdragaren till?
Har en trearmad, kommer den att funka eller måste jag ha en tvåarmad?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hade för mej att jag använde en tvåarmad, men jag kan ha fel då det var ett par år sen. Det är bara å prova, så löser det sig. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Sen när du e klar med det kan du komma o byta min svängningsdämpare. Lider av "bristande engagemang" just nu... :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

StingrayRacing skrev:Hade för mej att jag använde en tvåarmad, men jag kan ha fel då det var ett par år sen. Det är bara å prova, så löser det sig. :wink:
Lite värme och ett slag med släggan så "klonk" är den ute :D :D :D

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Får inte loss servoventilen från styrboxen!!!
Jag kommer inte åt med std avdragaren, spindelledsavdragaren går inte in... :x :x :x
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Har för mej att jag fick slipa ned spindelledsavdragaren något.
Det ända jag hade stora problem med, var att få loss armen som sitter på styrsnäckans utgående axel. Där fick jag använda både 556, gasol-värme, tryckluft-kyla samt en avdragare. Men den biten ska inte du behöva ha isär, när du bara ska ha bort tråget / servoventilen
Senast redigerad av StingrayRacing den sön mar 06, 2005 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ska byta min i morgon tänkte jag. Ser ut att bli ett roligt jobb .....

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Loss!
Efter nerslipning av spindelavdragaren.
Meckningen på förmiddagen var inte kul, allt satt fast och fick inte bort nånting.
Helt plötsligt så lossnade alla kärvande grunkor och hela livet blev med ens mycket ljusare :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar