Oljeläckage th400, hjälp?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Oljeläckage th400, hjälp?
Framvagnen börjar låååångsamt komma ihop, men jag har kvar en till sak att fixa i vinter. Nog för att växellådan hela tiden gett mig ett bra rostskydd för ramen så får det vara slut någongång!
Fixade förra vintern ett läckage vid hastighetsmätarvajerns anslutning, men det fanns visst fler läckor.
Det jag inte blir klok på nu är vilken packning som ska bytas.
Oljan hänger ifrån knutkorset (dvs ifrån den klyka det är monterat i, har tappat bort namnet på en sådan klyka).
Tänkte att det skulle vara packningen kring axeln som läckte, men det kommer lixom från "inuti" axeln. Tänk er klykan som knutkorset är monterat i, där axeln monteras i klykan, där mellan axel och klyka kommer det olja som sen rinner ner och droppar från klykan...
Vad kan det röra sig om för packning? Det känns som ett ganska konstigt ställe att läcka olja ifrån.
Några tips om hur den ska bytas? Något man kan göra själv?
Fixade förra vintern ett läckage vid hastighetsmätarvajerns anslutning, men det fanns visst fler läckor.
Det jag inte blir klok på nu är vilken packning som ska bytas.
Oljan hänger ifrån knutkorset (dvs ifrån den klyka det är monterat i, har tappat bort namnet på en sådan klyka).
Tänkte att det skulle vara packningen kring axeln som läckte, men det kommer lixom från "inuti" axeln. Tänk er klykan som knutkorset är monterat i, där axeln monteras i klykan, där mellan axel och klyka kommer det olja som sen rinner ner och droppar från klykan...
Vad kan det röra sig om för packning? Det känns som ett ganska konstigt ställe att läcka olja ifrån.
Några tips om hur den ska bytas? Något man kan göra själv?
Låter skumt, jag skulle nog ändå ta ner kardan och ta ut Yoken (klykan som du kallar det) och byta packboxen. Den kostar en spottstyver bytte båda på min låda nu när motorn va ur.
Läcker det när bilen står still? Om så är det nåt galet för oljenivån i en TH400 når inte upp till yoken när den inte är i drift.
Om du är där och rotar så kolla också att luftningen (ett rör som sitter uppe lite till höger på lådan) inte är igensatt.
/Terner
PS. Håller på att fixa slangarna till lådans oljekyl och undrar om någon vet vilken som ska gå till kylarens övre respektive undre anslutning. Tyckte att jag fotodokumenterat allt när jag plocka isär men här brast det visst. Vill ju inte ha varma oljan till undre hålet då blir cirkulationen sämre. DS
Läcker det när bilen står still? Om så är det nåt galet för oljenivån i en TH400 når inte upp till yoken när den inte är i drift.
Om du är där och rotar så kolla också att luftningen (ett rör som sitter uppe lite till höger på lådan) inte är igensatt.
/Terner
PS. Håller på att fixa slangarna till lådans oljekyl och undrar om någon vet vilken som ska gå till kylarens övre respektive undre anslutning. Tyckte att jag fotodokumenterat allt när jag plocka isär men här brast det visst. Vill ju inte ha varma oljan till undre hålet då blir cirkulationen sämre. DS
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Tack för svaret Terner!
Jag har aldrig pysslat med sådant tidigare men det låter inte alltför farligt att plocka ner kardanen och sen plocka loss yoken (tack för det ordet). Så allting borde gå att göra med lådan på plats helt enkelt?
Bilen har stått still i flera månader och det droppar sakta därifrån. Kan mycket väl hända att jag dessvärre överfyllt den, hade problem med läckage tidigare som sagt och kanske fyllde för mycket efter att jag tätat det.
Om kardanen tas bort så går yoken mer eller mindre att dra av axeln bara eller?
Jag ska nog till bilen igen imorgon så ifall ingen annan kan komma med ett kvalificerat svar på din fråga så kan jag kolla upp mina kylrör och ta bilder om det skulle vara intressant!
Jag har aldrig pysslat med sådant tidigare men det låter inte alltför farligt att plocka ner kardanen och sen plocka loss yoken (tack för det ordet). Så allting borde gå att göra med lådan på plats helt enkelt?
Bilen har stått still i flera månader och det droppar sakta därifrån. Kan mycket väl hända att jag dessvärre överfyllt den, hade problem med läckage tidigare som sagt och kanske fyllde för mycket efter att jag tätat det.
Om kardanen tas bort så går yoken mer eller mindre att dra av axeln bara eller?
Jag ska nog till bilen igen imorgon så ifall ingen annan kan komma med ett kvalificerat svar på din fråga så kan jag kolla upp mina kylrör och ta bilder om det skulle vara intressant!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Jo det blir nog till att byta packningen för utgående axel.
Tänk på:
Dra ett gummiband eller ett lager tape om hylsorna till nållagren när du lossat kardan. Annars trillar hylsorna av och du får byta knutkorset om du tappat ut nålarna.
Allt går bra bara man tar det lugnt när man lossar bultarna och har lite tape eller något till hands. Man måste ju vrida joken för att komma åt alla 4 muttrarna så lossa lite i taget och ta inte spjärn mot lagren när du vrider. Allt blir logiskt bara man förstår att hylsorna kan falla ut.
Packboxen sitter i en metallhylsa som man kan knäcka lite i kanten och få den medgörlig. Köp den nya innan du tar bort den gamla så förstår du lättare hur den sitter.
Den nya knackar du in med en stor hylsa eller liknande så den inte kommer i snett. Lite packningscement typ det man har till rörgängor eller locktite eller liknande kan man lägga på metallväggen i lådan innan man för in packningen. Då glider den lättare på plats och stannar dessutom kvar oxå. Ev kan bara lite olja göra susen.
Lycka till
/Terner
Tänk på:
Dra ett gummiband eller ett lager tape om hylsorna till nållagren när du lossat kardan. Annars trillar hylsorna av och du får byta knutkorset om du tappat ut nålarna.
Allt går bra bara man tar det lugnt när man lossar bultarna och har lite tape eller något till hands. Man måste ju vrida joken för att komma åt alla 4 muttrarna så lossa lite i taget och ta inte spjärn mot lagren när du vrider. Allt blir logiskt bara man förstår att hylsorna kan falla ut.
Packboxen sitter i en metallhylsa som man kan knäcka lite i kanten och få den medgörlig. Köp den nya innan du tar bort den gamla så förstår du lättare hur den sitter.
Den nya knackar du in med en stor hylsa eller liknande så den inte kommer i snett. Lite packningscement typ det man har till rörgängor eller locktite eller liknande kan man lägga på metallväggen i lådan innan man för in packningen. Då glider den lättare på plats och stannar dessutom kvar oxå. Ev kan bara lite olja göra susen.
Lycka till
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Hehe de e lugnt
Ligger du där under bilen och undrar något så ring mig på 0706206374 så kanske jag kan hjälpa dig.
Själv låg jag där när någon tosing ringde mig på mobilen och jag tappade ut ett nållager när jag skulle svara. Men som sagt tar man det lugnt och är ostörd så funkar det fint.
Du ser ju samtidigt väldigt tydligt konditionen på ditt främre knutkors när du vrider runt det. Minsta glapp så är det slut. Nålarna är ju någon millimeter i diameter så glappar det synligt är det bara att byta.
/Terner

Ligger du där under bilen och undrar något så ring mig på 0706206374 så kanske jag kan hjälpa dig.
Själv låg jag där när någon tosing ringde mig på mobilen och jag tappade ut ett nållager när jag skulle svara. Men som sagt tar man det lugnt och är ostörd så funkar det fint.
Du ser ju samtidigt väldigt tydligt konditionen på ditt främre knutkors när du vrider runt det. Minsta glapp så är det slut. Nålarna är ju någon millimeter i diameter så glappar det synligt är det bara att byta.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Christian/
det kan mkt väl vara som Terner säger. Det är i vart fall det första man tänker på.
Det Du beskriver kan oxå ha en annan förklaring.
Corvette Yokar har en plugg innanför knutkorset som gör att ingen olja kan rinna ur mellan yoken och splinesen....men ifall pluggen lossnat eller någon nånsin bytt yoken mot en truckyoke(som sitter bultad i utgående axel) så saknas plugg i bakkant och oljan kommer då ut som Du beskriver....för att slippa ta ner grejorna 2 gånger kan Du kolla när Du tar ner kardan att det inte är öppet rakt in till utgående axel....TIPS!!
mvh R (kaxig-men erfaren.....och trevlig)
det kan mkt väl vara som Terner säger. Det är i vart fall det första man tänker på.
Det Du beskriver kan oxå ha en annan förklaring.
Corvette Yokar har en plugg innanför knutkorset som gör att ingen olja kan rinna ur mellan yoken och splinesen....men ifall pluggen lossnat eller någon nånsin bytt yoken mot en truckyoke(som sitter bultad i utgående axel) så saknas plugg i bakkant och oljan kommer då ut som Du beskriver....för att slippa ta ner grejorna 2 gånger kan Du kolla när Du tar ner kardan att det inte är öppet rakt in till utgående axel....TIPS!!
mvh R (kaxig-men erfaren.....och trevlig)
Intressant alltid lär man sig något nytt2QIK4U skrev:Christian/
det kan mkt väl vara som Terner säger. Det är i vart fall det första man tänker på.
Det Du beskriver kan oxå ha en annan förklaring.
Corvette Yokar har en plugg innanför knutkorset som gör att ingen olja kan rinna ur mellan yoken och splinesen....men ifall pluggen lossnat eller någon nånsin bytt yoken mot en truckyoke(som sitter bultad i utgående axel) så saknas plugg i bakkant och oljan kommer då ut som Du beskriver....för att slippa ta ner grejorna 2 gånger kan Du kolla när Du tar ner kardan att det inte är öppet rakt in till utgående axel....TIPS!!
mvh R (kaxig-men erfaren.....och trevlig)


Vad är det för material i pluggen ?
En annan fråga: Vad är normalt radialspel i yoken. Allstå hur mycket ska den kunna röra sig upp/ned när den är inskjuten.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Stefan Jag kollar nivån när lådan är varmkörd och står igång i parkeringsläge, har för mig att det var så man skulle göra. Skulle dock gärna vet hur man tittade med lådan kall och motorn ej startad, men det kanske ger en för osäker bild av nivån.
2QIK4U Intressant det där du skriver med att det ska vara en plugg där, för jag tror knappast att det är någon plugg där alls, tror det man ser är själva axeln. Jag ska försöka ta en bättre bild på det idag!
Tack för svaren!
2QIK4U Intressant det där du skriver med att det ska vara en plugg där, för jag tror knappast att det är någon plugg där alls, tror det man ser är själva axeln. Jag ska försöka ta en bättre bild på det idag!
Tack för svaren!
"pluggen" är i princip en frostplugg Om Du ser in på den utgående axeln är det stor risk är det är där oljan smiter ut som jag sa....
spel i höjdled?? var vill Du ha måttangivelsen?? längst fram på yoken??eller längst ut vid knutkorsets delningsplan?? i vilket fall vet jag ej,,,ungefär lika mkt som på en vanlig bil typ Mustang....
mvh R
spel i höjdled?? var vill Du ha måttangivelsen?? längst fram på yoken??eller längst ut vid knutkorsets delningsplan?? i vilket fall vet jag ej,,,ungefär lika mkt som på en vanlig bil typ Mustang....
mvh R