Sida 1 av 1
Två "D" lägen på automaten, varför?
Postat: fre mar 11, 2005 11:56
av Klintan
Det finns ett D läge med en ring runt, varför?
Postat: fre mar 11, 2005 12:03
av mrv8
Det med ringen runt är overdrive läget då 4:ans växel går i.
man brukar säga som regel använd inte det läget i stads trafik om du vill
ha ut många många mil ur en 700 låda.
Om du vill vara på säkra sidan.
Mvh
MrV8
Postat: fre mar 11, 2005 14:44
av Stefan
beror på vilken ålder de är på lådan/bilen, ca: mitten på 80-talet ändrades detta så lockupen går i vid 70km/h å då är de lugnt att köra med (D) i stan.
Den tidiga lådan aktiverar lockupen i 50km/H å de är inte så bra
Pratade med Jacky på A A JH Automatlådor i veckan om detta, men minns inte vilket år lådan ändrades

Stadskörning
Postat: fre mar 11, 2005 19:35
av Ingo
I praktiken är väl drive till för tyngre belastning,alltså stadskörning och gärna vid omkörningar i högre hastighet också. Min 88 blir lite tröttare i stan om jag ligger i läge Drive O, antar att växlingstiden inte stämmer när man har trim chip.
Postat: sön mar 13, 2005 20:00
av Skp
Ligger man i enkel D så växlar lådan lite hårdare med något högre oljetryck än vad den gör vid O D läget. För er som kör med vassare kammar kan jag varmt rekomendera en brytare till lockupen om den vill hoppa i i stadstrafik, skönt att ha turbinen som en stötdämpare till en motor med lite ryckiga lågvarvstendenser.
Skp
Postat: fre apr 29, 2005 18:31
av Bobrob
När jag gjorde lite accelerationstester 0-100 km/tim med min LT1 -92 automat (mätt med G-Tech SS), så fick jag klart lägre ax-tider om jag hade lådan inställd på D - alltså INTE (D) overdrive.
Postat: sön maj 01, 2005 10:23
av M Nordin
Hmmm, mkt intressant teorier men vad finns det för fakta bakom detta?
Bättre acctider med D istf (D)? Min -84 gör 120km/h på tvåan. Skall lådan växla så mkt fortare i D?
På min bil går lock up i på 4an i ca 90 km/h. vet dock inte om detta är original meddet är origchip i ECM.
MVH
MN