Sida 1 av 1
ventilkåpor cbb med rullvippor
Postat: lör mar 12, 2005 22:36
av johan lu
Antagligen är ventilkåporna förstora som har monterats på min nybyggda 461 motor.Det blev edelbrock elite serien utan skrift.Motorn är ej monterad i bilen ännu.Jag är nästan säker på att dom tar i bromscylindern,event andra sidan också.Som sagt det finns ju en uppsjö av ventilkåpor.Ngn som har ngt förslag på ventilkåpor hellst i alu som får plats utan att ta i.Det sitter pro magnum rullvippor med stödgördlar på motorn.
Jag funderar på att sätta dit (billet bsp96020)sid250 summit om dom passar event.
Behöver er hjälp för att slippa onödigt arbete.
corvette bb -70
Postat: sön mar 13, 2005 13:10
av KrilleN
Hej
Här är en bild på en corvette med BB och dina kåpor.....de tar inte i huvudbromscylindern, men på andra sidan har jag för mig att inte vakumklockan till torkarluckan får plats.
Fast har du bromsservo så kanske det blir trångt...
http://web.telia.com/~u51021896/DSC04073.JPG
MVH Krille
Postat: sön mar 13, 2005 13:28
av mrv8
Hej johan lu
Jag har sb i min men ibland får man ju ideér att bb kanske skulle vara kul att prova.
Så jag var hos en vänlig själ här för en månad sen och fotograferade hans bb motorum med bromsserva han hade alukåper som det stog Merlin på och han hade tagit ur i aluminiumet och byggt om kåpan för att få plats med kåporna och bromsservot.
Hoppas det löser sig för dig med alukåporna
Mvh
MrV8
Postat: sön mar 13, 2005 13:36
av johan lu
Tack för bilden!
På både gott o ont så sitter det bromsservo på bilen.
Även vakumklockan och torkarluckan har jag valt att ha kvar för att behålla det klassiska utseendet,dock sitter det L88 huv på bilen
Alltså en låg modell av ventilkåpor som klarar av rullvipporna som ser bra ut.
Men vilka???
Postat: sön mar 13, 2005 13:40
av KrilleN
Hej
Dessa kåpor är snygga....men då måste du kapa lite på förarsidan för att få plats med bromsservon.
http://web.telia.com/~u51021896/Svettemotor.jpg
MVH Krille
Postat: sön mar 13, 2005 13:42
av johan lu
Du har nog rätt mrv8.Lite modifiering av ventilkåporna så kan jag behålla dom jag har.Det ser riktigt fett ut!.
ps. Har du ngn bild att sätta in på din kompis motorrum?.
Postat: sön mar 13, 2005 13:55
av johan lu
Det blir nog det bästa att köpa comp kåpor o modifiera.
Vet du om det behövs modifiera för vacumklockan Krille.
Sista beställningen i från summit på ett tag blir på tisdag.
Edelbrockkåporna utan scrift lär säkert inte bli svårsållda.
Postat: sön mar 13, 2005 14:24
av mrv8
johan lu skrev:Du har nog rätt mrv8.Lite modifiering av ventilkåporna så kan jag behålla dom jag har.Det ser riktigt fett ut!.
ps. Har du ngn bild att sätta in på din kompis motorrum?.
Hej Johan lu
Jag har ingen hemsida så jag maila ett par bilder på motorumet där du ser urtaget i kåpan.
Håller med dig om att edelbrock elite serien är fina kåpor är sugna på dom själv till min sb men vet inte hur jag ska få ditt dom har AC i min där det är tajt.
Funderar på rullvippor senare oxå, så jag måste tids nog komma på något så jag får ditt lite högre kåpor.
Mvh
mrV8
Postat: sön mar 13, 2005 14:40
av johan lu
Postat: sön mar 13, 2005 14:51
av Peter
Jag kör med GMs kåpor med tjocka packningar samt Comps Aluvippor utan problem.

Postat: sön mar 13, 2005 20:01
av KrilleN
Hej Johan
Den corvette som var på bilden är en -73a så den har ju ingen vacumklocka eftersom den har en långhuv original...men skulle tro den får plats....skickar en bild från andra sidan så får du själv avgöra.
http://web.telia.com/~u51021896/DSC028599.JPG
MVH Krille
Postat: sön mar 13, 2005 20:05
av Terner
Johan,
Har ett par chromade kåpor på min 454 som går fint fritt från bromsservon och allt annat.
Har ju nära till Pecka så han får gärna låna dom och prova om dina vippor ryms i dom.
Ska nog ändå ut till honom och finjustera fördelaren när jag startat upp så annars kan vi ta det då i så fall.
/Terner
Postat: sön mar 13, 2005 20:08
av StingrayRacing
Tjena Johan,
De stödgördlar (Crane) som jag har bygger relativt mycket på höjden och kräver relativt högt i tak. Jag kör med ett par omknackade krom Moroso, men det är på gränsen nästan överallt.
Peter får du rum med stödgördlar under dina?

Postat: sön mar 13, 2005 20:23
av Peter
StingrayRacing skrev:
Peter får du rum med stödgördlar under dina?
Det tror jag inte.

Postat: sön mar 13, 2005 20:58
av johan lu
Hej! allehopa o tack för alla foton o tips.
Då har man blivit lite mer insatt i ventilkåpshistorien.
Är fortfarande lite osäker om det går att få dit alukåpor som passar.
Annars ser det ju väldigt bra ut med moroso kromkåpor och dom passar ju med lite hjälp.
Har du ändå vägarna förbi Terner så är ju de en bra ide`.
Vilken modell har du?
Postat: sön mar 13, 2005 21:05
av Terner
Kommer inte ihåg vad dom hette nu men dom är mycket lika Moroso.
/Terner
Postat: mån mar 14, 2005 0:35
av mrv8
Hej Johan lu
Sände ett par bilder till den här mailen men fick tillbaka dom, hur mycket plats har du där?
Sände även till din spray mail och dom kom inte tillbaka.
Mvh
MrV8
Postat: mån mar 14, 2005 20:07
av johan lu
Jag vet inte va jag skall säga!
Den här jävla datorn slänger jag snart ut genom fönstret!
Det går knappt att porr surfa på den ens.
Postat: mån mar 14, 2005 21:46
av Terner
Terner skrev:Kommer inte ihåg vad dom hette nu men dom är mycket lika Moroso.
/Terner
Erson kåpor är det.
/Terner
Postat: tis mar 15, 2005 2:03
av mrv8
johan lu skrev:Jag vet inte va jag skall säga!
Den här jävla datorn slänger jag snart ut genom fönstret!
Det går knappt att porr surfa på den ens.

Ja du datorer kan surra upp en rejält ibland!
Har du provad Ad-Aware finns på
http://www.lavasoftusa.com/
Brukar kunna rensa upp om du har mycket spyware i datan som det låter som du fått, speciellt porr sidor brukar vara som en bakteri kultur man släpper in i datan.
Men har du fått bilderna nu eller ska jag maila om dom igen?
Mvh
MrV8
Postat: tis mar 15, 2005 18:35
av johan lu
Hej! Mr V8
Prova gärna igen på
lundhjohan@hotmail.com
Så hoppas jag att dom kommer.
Gott mos!
Postat: tor mar 17, 2005 20:18
av johan lu
Vad förvånad jag blev!!!
Ventilkåporna Edelbrock elite serien bb passade precis med minsta marginal ca 5-10mm på rätt sida,dvs bromsservon.Skulle motorn vrida sig så kan man ju alltid modifiera kåporna lite.
Och i fall högerkåpan skall plockas bort blir man tvungen att ta bort vacumklockan.
Men det sitter en hydralrullkam i så de är okay
Postat: mån mar 21, 2005 10:54
av mrv8
Hej johan lu
Försökte maila bilderna igen dena gång sa mail programet att du
inte hade plats för att ta imot bilderna.
Bilderna är på ca 0,5 mb nu efter att jag drog ner uplösningen på dom.
Hur mycket plats har du i din mail?
Mvh
MrV8
Postat: mån mar 21, 2005 19:05
av johan lu
Du hade rätt mailen var full.Ett sista försök.
Datorer tv spel cybervärlden eller vad det heter så långt ner på min intresselista som går.
Kanske får jag ork och sätter mig inn ngn gång
ps fotboll,basketboll.handboll.är också ngt som hör hemma i förorterna
Vi på landet luktar ju benzin och har rost innanför kalsongerna
Skämt å sido
Corvette-70 bb
Postat: tis mar 22, 2005 0:04
av mrv8
Nu har jag mailat
och det gick iväg
hoppas bygget går bra!
Mvh
MrV8
Ps så du bor på landet, gillar landsbyggden själv

Postat: tis mar 22, 2005 22:14
av johan lu
Tack för bilderna.
Det är ju också ett alternativ, men enligt Pekka fick mina edelbrock alu kåpor precis plats.
Dock kvarstår uppstartning provkörning o finlir.
(Skulle bara byta kam)
Corvette bb -70
Postat: tis mar 22, 2005 22:22
av Peter
Hur ser Ersonkåporna ut?
Postat: ons mar 23, 2005 11:55
av mrv8
johan lu skrev:Tack för bilderna.
Det är ju också ett alternativ, men enligt Pekka fick mina edelbrock alu kåpor precis plats.
Dock kvarstår uppstartning provkörning o finlir.
(Skulle bara byta kam)
Corvette bb -70
Lätt hänt
När man börjar hittar man ju så mycket kul man vill ha
Och så mycket som man vill fixa till.
Fick tag i en V8 för några år sen som alla sa hur ska du få till något av det där *ler* tänkte bara fixa till det värsta men det sluta med nya lager och det mesta, nu mer är det bara blocket kolvar vevstackar kvar av orginalet. Fick den motorn gratis hade tok kokat och oljan var nog bytt en gång sen den kom från fabriken. Lukdade bränt i den när jag öppna ventilkåporna. Men fast den var så härjad var lagren och kamen inte så farligt ner körd och kolvarna oskada helt otroligt, men det var ingen high preformance motor heller, har troligen inte varvat så högt i sina dar.
Mvh
MrV8