Luftning av bromsar
Luftning av bromsar
vad andvänder ni för metod för att lufta?
ska byta en packning i ena bakre bromsoket och det brukar ta en evighet med vanlig luftning att få en någorlunda fast pedal....
ska byta en packning i ena bakre bromsoket och det brukar ta en evighet med vanlig luftning att få en någorlunda fast pedal....
Jag bytte all bromsolja, skratta dig lycklig att du bara har ett ok som skall luftas.
Jag använde två rollerskaft (och gaffatape) som jag spännde in mellan bromspedalen och "dörrlåspinnen". Den som ser ut som en svamp och sitter ca 4 dm upp på till vänster på förarsidan.
Tryck dit skaftet mellan pedalen och pinnen, det skall vara rejält inspännt och skaftet ska se ut som en pilbåge. Nu kan du själv lufta utan att fru/fästmö måste stå och trycka på bromspedalen.
Fast det går förstås fortare om man är två.
Jag använde två rollerskaft (och gaffatape) som jag spännde in mellan bromspedalen och "dörrlåspinnen". Den som ser ut som en svamp och sitter ca 4 dm upp på till vänster på förarsidan.
Tryck dit skaftet mellan pedalen och pinnen, det skall vara rejält inspännt och skaftet ska se ut som en pilbåge. Nu kan du själv lufta utan att fru/fästmö måste stå och trycka på bromspedalen.
Fast det går förstås fortare om man är två.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
gbak skrev:Fast det går förstås fortare om man är två.
Om inte fästmön somnar, vilket har hänt.....

Du kan också använda en vakumsug vid oket, men då får du ha bra koll på att inte bromsvätskebehållaren sinar.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Intressant ämne ni tog upp!
Har en enkel model på samma som verstaden använder sig av med en behålare som trycker in bromsvätska i behålaren samtidigt som den håller systemet under tryck otroligt enkel att lufta bromsar med rekomenderar det starkt enkelt att byga oxå ifall ni inte köper en färdig. Brukar köra med 1 bars tryck när jag luftar eller bytter på någon bil sedan spolar man bara runt om tills man är nöjd eller som jag säger till folk som gör det spolla tills bara ren vätska kommer.
Bara ett problem har inget lock som passar till amerikanare till den
Har någon sett lock med ventil på?
Tänkte annars bygga ett med någon sorts nippel på som jag sen kan koppla in den med brukar köra med 1- 1,5 bars tryck när jag luftar bromsarna.
Ut och bygg nu Vete74 sen kommer du tycka att det är en fröjd att lufta
Mvh
MrV8
Har en enkel model på samma som verstaden använder sig av med en behålare som trycker in bromsvätska i behålaren samtidigt som den håller systemet under tryck otroligt enkel att lufta bromsar med rekomenderar det starkt enkelt att byga oxå ifall ni inte köper en färdig. Brukar köra med 1 bars tryck när jag luftar eller bytter på någon bil sedan spolar man bara runt om tills man är nöjd eller som jag säger till folk som gör det spolla tills bara ren vätska kommer.
Bara ett problem har inget lock som passar till amerikanare till den

Har någon sett lock med ventil på?
Tänkte annars bygga ett med någon sorts nippel på som jag sen kan koppla in den med brukar köra med 1- 1,5 bars tryck när jag luftar bromsarna.
Ut och bygg nu Vete74 sen kommer du tycka att det är en fröjd att lufta

Mvh
MrV8
mrv8
Låt mig få den beskrivningen är du snäll.
Har just beställt ett nytt lock så då kan jag bygga ett system av det gamla.
Lufta måste jag hur som helst.
Vet någon om man kan tömma systemet på vanlig bromsolja för att sedan hälla i silikonolja rakt av, eller måste packningar bytas och systemet tvättas
Låt mig få den beskrivningen är du snäll.
Har just beställt ett nytt lock så då kan jag bygga ett system av det gamla.
Lufta måste jag hur som helst.
Vet någon om man kan tömma systemet på vanlig bromsolja för att sedan hälla i silikonolja rakt av, eller måste packningar bytas och systemet tvättas

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Visst får du det Ornet
Det är en så enkel princip
Ta en tom flaska eller behållare av något slag enklast är det ju om du kan se hur mycket vätska du kommer att ha i den behållaren.
Behållaren måste gå att sluta till ordentligt och inte vara för vek.
Borra in 2 nipplar i behållaren som du kopplar slangar till sedan drar du den ena till kompressorn om du kan ställa ner trycket på ut luften på den till 1-1,5 bar annars går ett bil däck utmärkt oxå med 1-1,5 bar i.
Den andra nippel måste du göra så att du kan dra en slang eller rör ner till botten i behållaren så den kan sugga eller vad man ska kalla det få vätskan i sig och den nippel kopplar du en slang till på utsidan som du sedan drar till bromslocket på bilen.
Och din aldeles egen broms vätske bytare är klar
Sedan är det bara att fylla vätska i din nya bromsbyttare och för att säkert inte få in luft fyll även behålaren i bilen nästan full, innan du kopplar på bromsvätskebytaren.
Egentligen en mycket enkel princip och konstruktion bara att man måste komma på det när man står där och iriterar sig över bromsar som inte vill.
Och verkstans som ser betydligt mer komplicerad ut bygger på samma princip.
Lycka till med bygget Ornet.
Mvh
MrV8
PS: ibland vill inte vätskan komma riktigt bra ur alla oken samtidigt tryck då ner broms pedalen någon centimeter så kolven i huvudcylindern ändrar lägge lite sen brukar det komma även ur dom som inte vill med bromspedalen i neutrallägge.
Det är en så enkel princip
Ta en tom flaska eller behållare av något slag enklast är det ju om du kan se hur mycket vätska du kommer att ha i den behållaren.
Behållaren måste gå att sluta till ordentligt och inte vara för vek.
Borra in 2 nipplar i behållaren som du kopplar slangar till sedan drar du den ena till kompressorn om du kan ställa ner trycket på ut luften på den till 1-1,5 bar annars går ett bil däck utmärkt oxå med 1-1,5 bar i.
Den andra nippel måste du göra så att du kan dra en slang eller rör ner till botten i behållaren så den kan sugga eller vad man ska kalla det få vätskan i sig och den nippel kopplar du en slang till på utsidan som du sedan drar till bromslocket på bilen.
Och din aldeles egen broms vätske bytare är klar

Sedan är det bara att fylla vätska i din nya bromsbyttare och för att säkert inte få in luft fyll även behålaren i bilen nästan full, innan du kopplar på bromsvätskebytaren.
Egentligen en mycket enkel princip och konstruktion bara att man måste komma på det när man står där och iriterar sig över bromsar som inte vill.
Och verkstans som ser betydligt mer komplicerad ut bygger på samma princip.
Lycka till med bygget Ornet.
Mvh
MrV8
PS: ibland vill inte vätskan komma riktigt bra ur alla oken samtidigt tryck då ner broms pedalen någon centimeter så kolven i huvudcylindern ändrar lägge lite sen brukar det komma även ur dom som inte vill med bromspedalen i neutrallägge.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tack mrv8!
Nu vart man nästan sugen att luft bromsarna, fast jag inte behöver...
Nu vart man nästan sugen att luft bromsarna, fast jag inte behöver...

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Var ute å fixade det läckande oket idag får väl se om det håller tätt denna gång.
Vart en blandning mellan gravity bleeding och vanlig.Öpppnade först luftskruven och lät det rinna av sig själv en stund,kom en hel del luft då.
sen så körde ja vanlig och fick ut lite mera luft,tillslut kom det bara ny fräsch olja.
pedalen känns som förut så ja är nöjd.
Vart en blandning mellan gravity bleeding och vanlig.Öpppnade först luftskruven och lät det rinna av sig själv en stund,kom en hel del luft då.
sen så körde ja vanlig och fick ut lite mera luft,tillslut kom det bara ny fräsch olja.
pedalen känns som förut så ja är nöjd.
