Demontering Strut Rods ??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Demontering Strut Rods ??

Inlägg av Hagge »

Hur demonterar man enklast bakre undre stötdämparfästet vid demontering av Strut Rods ?
Fästet(na) sitter ju som berget ! :shock:

Hagge
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Bultar brukar reagera bra på krypolja och en rejäl "väckning"!
(Hård och tung smäll på skallen!) :twisted:

Bra verktyg gör hela skilnaden också! ...snurrade ett fälgkors typ två varv utan att muttern snurrade när jag skulle loss med ena framhjulet! Men när jag bytte till et lite "hårdare" fälgkors sa det bara "klick" så lossnade muttern direkt! :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Kronmuttern har jag fått loss utan problem, det gick lätt. Däremot funkar undre stötdämparfästet som en spindelled och jag tror att man måste använda någon typ av avdragare så man inte förstör själva fästet. Det är alltså inte en vanlig bult som går igenom gaffeln för camberstaget. Jag törs i vilket fall inte knacka ut den.

Någon som har bytt sina camberstag ? Hur gjorde ni ??

/Hagge
Jan Ohrberg
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 10, 2005 8:16
Ort: Båstad

Inlägg av Jan Ohrberg »

Det är inget koniskt förband som t ex en spindelled.
Det är bara att knacka ut bulten när du fått av muttern. Men var rädd om gängan - använd plast- eller gummiklubba och gärna en gammal mutter pågängad en mutterlängd på bultänden. Men försök inte att vrida ut bulten eftersom den är vridstyrd - bara knacka den rakt ut.
Camberstaget kan tvinga i bulten om hjulet hänger fritt. Stödja underifrån med en garagedomkraft och det är ju aldrig fel med kryp olja som janbanan24 föreslog. Detta bör räcka för att få loss bulten.

Jag satte dit nya camberstag under dagen men hade i och för sig inga större problem med att få loss grejorna. Men visst jag var inte överförsiktig det är ju stadiga prylar C3:an är byggd på.

Lycka till! :)
//Jan
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

man kan också behöva värma fästet, på min satt den inte ens fast men på en annan jag fixade fick jag värma loss den..... annars är det som nån skrivit redan, låt muttern vara pågängad så att den går kant i kant med själva fästet, sen är det bara att damma på *s*
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

OK, tack ska ni ha !

Det blir till att testa en stor dos krypolja och plastklubba.

/Hagge
Skriv svar