Sida 1 av 1

Service

Postat: fre apr 22, 2005 13:54
av Jimmy
Hur många liter olja behöver jag köpa till min -94?
Är det 5 liter?

Val av olja: enligt GM själva så ska man ha Mobil 1 men den kostar ju j..... mycket (är ju bara dödlig). Corvettesweden har en olja som hette Pentax 15w40 TROR jag och den var betydligt billigare funkar det lika bra?

En sista fråga: Är inte medlem än MEN får man följa med på corvettemönstring och stå bland alla "stor bröder" eller får man stå i ett hörn och skämas :wink:

Ses på vägarna snart!!!!!!!!!!!!!!!

Postat: fre apr 22, 2005 14:54
av Jake
Det viktiga är inte vilket märke du har på oljan utan vilken olja du häller i.. GM har fått X antal $'aros för att rekomendera mobile1.. I LT1orna skall det vara helsyntet.. och om du inte ska köra bilen när det blir kallare än +10 så är nog Pentax oljan ok (även om den har ett väldigt snävt temperatur område) om det nu är en helsysntet.. Annars kan du hinka tex shells/staoils egna funkar bra.. själv så tänkte jag köra quakerstate (men min motor ska ju ha mineral)... och ca 5 liter går det i..

Om du är snabb och betalr så får du åka på vårmönstingen.. Annars som jag ser det, varför ska clubben anordna träffar för icke medlemmar??

Postat: fre apr 22, 2005 16:18
av M Nordin
Hej,

angående statoil så kommer jag inte använda deras oljor ngt mer. Slog i deras helsyntet i både Korv1en och bruksvolvon. Hmmm, i Chevan dök oljetrycket med riktigt varm motor = ut med skiten efter 2 mil och i med castrol istället. Under de 11 000 mil jag kört Volvon har det aldrig behövt fyllas på olja mellan servicetillfällena men har nu gått åt 1 liter och det åker i Castrol eller Mobil istället nästa gång. Alltid lika lustigt med resonemangen på ex Zatzy om att Biltemas olja minsann tillverkas av statoil så då är det med automatik bra grejor?

Köp en bra kvalitetsolja - det är ju bara 5 liter. Kan förstå om man gnisslar tänder när man skall skvalpa i 12 liter castrol RS i sin Porsche 911 men detta är ju en fjärt i universum... :wink:

MVH

MN

klassningen

Postat: fre apr 22, 2005 20:07
av Ingo
Skit i vilket fabrikat du häller i, kolla klassningen istället. Det står i instruktionsboken vilka krav din motor har ,och läs även tempklassningen. Då inser du att det inte är så smart att ha en viskositet från 5.
Att sattsa på 10-40 eller varför inte 15-40 är okey på en sommarbil. Tänk på att en 5/50 är en uppskrämd 5 olja,som återgår till 5 när den är slut..