Sida 1 av 1

Registreringsbesiktning

Postat: lör apr 23, 2005 13:42
av Sandberg
Hej,

Som jag berättat i annat inlägg så har jag en 1968 cab på väg från USA och skulle vara tacksam för lite information om vad som behöver göras på bilen för att registreringsbesiktiga eller var man kan finna denna information.
Har tidigare med en annan bil haft lite dålig erfarenhet av SBP och deras tekniska service. Tekniska servicen sa en sak sedan så underkännde besiktningsmannen iallafall :evil: .
Det viktigaste verkar vara att hitta en bra besiktningsman!!

Men två områden är:

Viken dokumentation behövs?

Vilka modifieringar behöver göras? hur görs de på bästa sätt?

Jag har sökt på forumet och hittat lite enligt nedan.

Dokumentation:

1. Title (Registreringsbevis) från USA

Modifieringar:

1. VIN (Chassinummer) instannsas på ramen 8mm höga (här säger vissa att det redan finns på dolt ställe?)
2. Hastighetsmätare miles till Km
3. Röda Sidolampor bak (kan kopplas ur)


:lol: Vore tacksam till yterligare bidrag till min lista :lol:

Postat: lör apr 23, 2005 17:34
av pappi
Med din 68:a så behöver du inga bromsintyg, bullerintyg, stöldintyg och alla andra onödiga intyg som krävs om man importerar nyare än tror det är 74:or och uppåt. Du måste stansa in chassinumret i bakramen, plocka bort sidolamporna ( det räcker inte med att tejpa över sidomarkeringsglasen), byta till km/h mätare, varningstriangel skall finnas med.

Lycka till med din reg besiktning och jag kan hålla med dig om att vad grabbarna på tekniska kontoret säger inte överensstämmer med vad besiktningsmannen kräver, för han har ju sista ordet eller hur?

MVH Pappi

Postat: ons apr 27, 2005 10:59
av Janne2
chassinumret ska vara väl synligt, mitt hamnade bakom bakhjulet när jag sänkte ner bilen blev EJ GODKÄND. Inga oranga positionsljus/parkeringsljus.

Postat: ons apr 27, 2005 14:15
av Sandberg
Tackar för informationen.

Janne2; beklagar sorgen hoppas att jag kan undvika samma problem

Postat: fre apr 29, 2005 17:39
av grebnE
ok någon som vet Exakt vart chassinummret sitter som redan är instansat i ramen? :mrgreen:

Postat: fre apr 29, 2005 17:52
av vett74
höll på att få min underkänd på en vanlig besiktning för att inte besiktnings mannen hittade chassie numret frågade då honom efter att han sagt att bilen kan va stulen och sånt om han kollat i vindruteramen på a stolpen....
"jaha där var den" :roll: en gammal sur idiot var det iaf

Postat: fre apr 29, 2005 20:20
av sh454
Det finns många surkartar på bilprovningen men jag tycker att det var värre för 10 år sedan.Nu blir de flesta glada när det kommer en gammal jänkare.
Jag har själv fått min underkänd för att den var för tungstyrd(big block utan servo) jag åkte hem och pumpade däcken sprängfulla och sedan tillbaka till bilprovningen,fick en annan kille som besiktade och bara ruskade på huvet.
Stefan

Postat: fre apr 29, 2005 21:27
av Stingray
Då var det besiktat o klart i 2 år till... blankt papper

Postat: fre apr 29, 2005 21:56
av frisk
Jo jag undrar lite, eller rättare sagt oroar mig lite. Just bullret! Vad e det som gäller? Den har ju samma dämpare som innan och den har ju passerat utan anmärkningar. Jag har nån variant av Apple racing-dämpare på. db= 230 skulle jag tro :twisted:

Postat: fre apr 29, 2005 23:45
av StingrayRacing
frisk skrev:Jo jag undrar lite, eller rättare sagt oroar mig lite. Just bullret! Vad e det som gäller? Den har ju samma dämpare som innan och den har ju passerat utan anmärkningar. Jag har nån variant av Apple racing-dämpare på. db= 230 skulle jag tro :twisted:
Om du åker till rätt ställe, kan du vara lugn. Fick slå av motorn en gång pga att inte besiktningmannen hörde vad dom sa i andra ändan när det ringde... :wink: Dom ska ju låta och du kör väl inte så mycket heller var kommentaren efteråt. 8) Kör med flowmaster 40-series, bara plåtväggar inuti, ingen ull.

Sätt en strömbrytare på sidoljusen, så kan du slå på dem lätt igen.

Postat: fre apr 29, 2005 23:57
av frisk
För er som hänger med i nyhetsvärlden så ska jag till kungsbacka bilbesiktning! :oops:

Ska jag ta med mig lite öl?? :lol:

Postat: lör apr 30, 2005 1:28
av ornet
Jag citerar direkt från boken Corvette Restoration Guide 68-82

" Most 1973-1977 Corvettes have their serialnumber stamped into their chassis in two lokations.
It is typcally found in the left-side rail slightly forward of the No. 4 body mount bracket.
It is also typically found on the left-side rearkick up abowe the wheel area slightly forward of the No. 3 body mount bracket"

"All 1968 and 1969 Corvettes have their serial number staped into theirchassis in two locations. It is typically found in the left -side rail slightly forward of the No. 4 body mount bracket. It is also typically found on the left-side rear kick up above the wheel area slightly forward of the No. 3 body mount bracket"