Sida 1 av 1
Kylproblem !
Postat: lör apr 23, 2005 16:54
av Terner
Bilen går som f*n med nya motorn men kylen verkar inte räcka till och det var ju ingen större överraskning egentligen. En original BB-kyl kanske man inte kan begära det av. Nåväl jag tog en chansning men det sprack....
Så om någon har eller har ett tips på en vettig kyl till BB med automat så vore jag tacksam. Annars lämnar jag den gamla till ombyggnad hos min kylarmakare men en färdig går ju snabbare
/Terner
Postat: lör apr 23, 2005 17:47
av Peter
Hur varm blir den?
Postat: lör apr 23, 2005 17:54
av Terner
Peter skrev:Hur varm blir den?
Den blir varmare och varmare så hur varm vågar jag inte testa med en nyrenoverad motor...
Klart är dock att den blir så varm att tempen går upp på orange och det tenderar att koka(börjar småbubbla i överskottstanken). Och idag är det inte speciellt varmt här bara c:a 15 grader så hur ska det bli i sommar?
Kör utan motorfläkt och en stooor elfläkt framför kylen.
/Terner
Postat: lör apr 23, 2005 18:57
av frisk
hmm.. jag kör ju med en 4radig .... har inga problem... inte med den gamla motorn iaf. Men din va 3radig va?
Postat: lör apr 23, 2005 19:10
av Terner
frisk skrev:hmm.. jag kör ju med en 4radig .... har inga problem... inte med den gamla motorn iaf. Men din va 3radig va?
Ah mer tradig än radig nja skämt åsido vet inte hur många rader original är
Får nog åka till kylarmakaren i veckan hehe.
Hur mycket her du kört din bil idag? Hur går den. Vi va ut en testrunda med huven på!! och den går så jäkla gott hehe. Spinner om du gasar på i 70 lätt.
/Terner
Postat: lör apr 23, 2005 19:33
av frisk
här e det bara garage/lägenhet/hönshus-bygge
Men imorgon blir det nog en sväng på ca 50mil så den blir inkörd ordentligt hehe hoppas det e lika bra väder imorgon bara

Postat: lör apr 23, 2005 19:43
av sh454
Trist med kylproblem.Har du fått ur all luft i systemet? Jag kan rekomendera Griffin alu kylare(har en själv+Stewart alu vatten pump+en stor el fläkt från en nyare merca diesel 17" dia). Kolla in på
www.waterpumps.com där finns massa vattenpumpar + en hel del matnyttigt angående kyl problem.
Good luck
Stefan
Postat: lör apr 23, 2005 19:52
av Terner
Jodå luften är ute.
Någon som har någon erfaren het av medel för kylarrensning? Har hört att Holt ska va en bra produkt. Kylaren är dock byggd för att klara en big block och borde kyla min om jag inte retar den...
/Terner
Postat: lör apr 23, 2005 21:02
av Kai P
Terner skrev:frisk skrev:hmm.. jag kör ju med en 4radig .... har inga problem... inte med den gamla motorn iaf. Men din va 3radig va?
Ah mer tradig än radig nja skämt åsido vet inte hur många rader original är
Får nog åka till kylarmakaren i veckan hehe.
Hur mycket her du kört din bil idag? Hur går den. Vi va ut en testrunda med huven på!! och den går så jäkla gott hehe. Spinner om du gasar på i 70 lätt.
/Terner
Tjena Terner.
Hur många Hp har du under huven om det lättar vid 70¿
/Killen med för få hästar...
Postat: lör apr 23, 2005 22:03
av Terner
Kai P skrev:Terner skrev:
Ah mer tradig än radig nja skämt åsido vet inte hur många rader original är
Får nog åka till kylarmakaren i veckan hehe.
Hur mycket her du kört din bil idag? Hur går den. Vi va ut en testrunda med huven på!! och den går så jäkla gott hehe. Spinner om du gasar på i 70 lätt.
/Terner
Tjena Terner.
Hur många Hp har du under huven om det lättar vid 70¿
/Killen med för få hästar...
Mja motorn är byggd för att gå snällt men ska på papperet ge strax under 500 pållar och ett vrid på 670 Nm vid 3500 varv. Får väl se när jag får köra rullande landsväg sen vad det blev i verkligheten.
Den går i alla fall lugnt och fint på tomgång och svarar kanonfint på gasen så den är klart körbar på gatan.
Sen har jag ju valt kolvar och sånt så man gott kan plocka ut lite till ur den om man tar en vassare kam och kanske andra vippor. Flödet är ju bra med portade toppar större rostfria ventiler Hooker super competiton headers och så oxå.
Nu får den gå så här i sommar så får vi se om hornen växer sen
/Terner
Postat: lör apr 23, 2005 23:40
av mrv8
Terner skrev:frisk skrev:hmm.. jag kör ju med en 4radig .... har inga problem... inte med den gamla motorn iaf. Men din va 3radig va?
Ah mer tradig än radig nja skämt åsido vet inte hur många rader original är
Får nog åka till kylarmakaren i veckan hehe.
Hur mycket her du kört din bil idag? Hur går den. Vi va ut en testrunda med huven på!! och den går så jäkla gott hehe. Spinner om du gasar på i 70 lätt.
/Terner
Terner jag har sagt det förut och säger det igen
En motor helt i min smak låter som du verkligen gjort ett lyckat bygge!!!
Vrid vrid vrid det är grejer det
Spinner loss i 70 om du gasar på lätt ! Vad händer med full gas då???
Berätta du lite mer så blir jag väll snart tvungen att pilra i ett BB med skohornet. Låter dock rätt krångligt av det jag hört om att sätta i BB
Går det att ha kvar AC värme packetet eller är det helt kört med BB?
Mvh
MrV8
Postat: sön apr 24, 2005 0:04
av Terner
Hehe allt går att ha kvar har dock valt bort AC för denna sommar. Men alla AC-grejor sitter kvar förutom pumpen.
Sen sa jag att den lätt spinner om man trampar ner gasen i 70 inte att den spinner om jag trampar ner gasen lätt det är en viss skillnad eller hur? Men den motsvarar helt klart mina förväntningar så nu ska den bara ha rätt kylning oxå så blir det mumma
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 0:19
av mrv8
Ahhh ursäkta lite sömnig här tydligen och läser fel.
Men det är inte dåligt ändå
Skulle vilja ha min så oxå blir så kul när man har med folk som inte är vana vid effekt när bilen gör sånt, vilket min inte gör just nu i alla fall.
Vi får se i framtiden.
Mvh
MrV8
Postat: sön apr 24, 2005 0:45
av Stingray
JAg kör elvattenpump och org kylare samt dubbla elfläktar som tar upp hela kylaren, men dom behöver jag endast köra om det är cruising.... min bil blir knappt varm en gång....
Har också vridit ner tändningen några grader, det gör mycket

Postat: sön apr 24, 2005 7:49
av Terner
Stingray skrev:JAg kör elvattenpump och org kylare samt dubbla elfläktar som tar upp hela kylaren, men dom behöver jag endast köra om det är cruising.... min bil blir knappt varm en gång....
Har också vridit ner tändningen några grader, det gör mycket

Hmm vad har du din tändning på för värde då? Tappar du inte en massa effekt fast visst vet att du inte bryr dig om det hehe
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 13:32
av Stingray
Terner skrev: Tappar du inte en massa effekt fast visst vet att du inte bryr dig om det hehe
/Terner
Behövs ju inte när man cruisar ha ha ha ha ha
Postat: sön apr 24, 2005 13:45
av Terner
Stingray skrev:Terner skrev: Tappar du inte en massa effekt fast visst vet att du inte bryr dig om det hehe
/Terner
Behövs ju inte när man cruisar ha ha ha ha ha
Ok vet men va står din tändning då ? För sen tändning är ju inte heller bra för motorn...
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 19:42
av Peter
Va ute och körde den stora premiärrundan idag och hade svårigheter med att komma över 170F i temp. Blev Nykvarn-Södertälje-Tungelstavägen-Haninge-Huddinge-Snättringe-Vårberg-Nykvarn. En lagom runda såhär på vårkanten

Postat: sön apr 24, 2005 20:37
av Terner
Peter skrev:Va ute och körde den stora premiärrundan idag och hade svårigheter med att komma över 170F i temp. Blev Nykvarn-Södertälje-Tungelstavägen-Haninge-Huddinge-Snättringe-Vårberg-Nykvarn. En lagom runda såhär på vårkanten

170 grader?? Men det är ju knappast arbetstemperatur eller hehe ?
Jaja keep cool
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 20:48
av gbak
Peter:
Säg till när du passerar nästa gång, skulle vara kul och se din "buntbands racer"
Postat: sön apr 24, 2005 20:52
av Terner
Terner skrev:Peter skrev:Va ute och körde den stora premiärrundan idag och hade svårigheter med att komma över 170F i temp. Blev Nykvarn-Södertälje-Tungelstavägen-Haninge-Huddinge-Snättringe-Vårberg-Nykvarn. En lagom runda såhär på vårkanten

170 grader?? Men det är ju knappast arbetstemperatur eller hehe ?
Jaja keep cool
/Terner
Men allvarligt köra en motor på en temp av 77 grader Celsius är inte bra enligt min åsikt. Över 90 ska den för att må fint i alla fall. Har du tagit ur termostaten?
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 21:28
av Peter
Terner skrev:Terner skrev:
170 grader?? Men det är ju knappast arbetstemperatur eller hehe ?
Jaja keep cool
/Terner
Men allvarligt köra en motor på en temp av 77 grader Celsius är inte bra enligt min åsikt. Över 90 ska den för att må fint i alla fall. Har du tagit ur termostaten?
/Terner
Nä,det e inte det optimala. Kör med 180 graders termostat som jag har borrat några småhål i pga elpumpen. Sen har jag en stor BeCool alu kylare samt 2st 16" elfläktar som e termostatstyrda,men dom går aldrig på när det e så kallt ute som det e nu.
Man får väll lägga en pappskiva framför kylarn eller nått

Postat: sön apr 24, 2005 22:47
av gbak
Pappskiva och buntband, det blir nog en bra kombination,
(Ungefär som tre små grisars hus när vargen kommer......)
Postat: mån apr 25, 2005 0:28
av Stingray
har dragit ner tändningen ca 8-10 grader, stiften ser jättebra ut, går lite fett dock...
Postat: mån apr 25, 2005 17:01
av frisk
har du mätt tempen Terner? För min mätare visar också fel nu... men temperaturen e som den ska!
Postat: mån apr 25, 2005 17:25
av StingrayRacing
Stingray skrev:har dragit ner tändningen ca 8-10 grader, stiften ser jättebra ut, går lite fett dock...
Låter mycket?!
Går den inte varm pga av det då istället, när det blir låg verkningsgrad och du får ut energin i värme istället för på veven?
Postat: ons apr 27, 2005 19:22
av Terner
Stingray skrev:har dragit ner tändningen ca 8-10 grader, stiften ser jättebra ut, går lite fett dock...
Hmmm... Tog ner tändningen några grader och då vart den ännu snabbare varm så det va ingen bra kur.
Jaja nu är kylen på väg till kylarmakaren för att få nytt fyrradigt element så då ska det väl bli bra hoppas jag. Kan ju passa på att få huven lackad när bilen ändå står, finns det några snälla sponsorer därute???
/Terner
Postat: tor apr 28, 2005 20:09
av Stingray
Terner skrev:Stingray skrev:har dragit ner tändningen ca 8-10 grader, stiften ser jättebra ut, går lite fett dock...
Hmmm... Tog ner tändningen några grader och då vart den ännu snabbare varm så det va ingen bra kur.
Jaja nu är kylen på väg till kylarmakaren för att få nytt fyrradigt element så då ska det väl bli bra hoppas jag. Kan ju passa på att få huven lackad när bilen ändå står, finns det några snälla sponsorer därute???
/Terner
Du vred åt FEL håll.... uppåt.... jag kanske var oklar

Postat: fre apr 29, 2005 19:16
av Terner
Tyvärr kunde jag inte höja tändningen mer Stingray för då blir det "mission impossible" att starta varm motor.
Men har nu skickat kylaren till Mats i Veberöd som är en av dom få skickliga kylarmakare som finns kvar i Sverige. han har koll på vad som behövs och ordnar allt till rimlig kostnad. Får nu ett fyrradigt element med mycket tätare mellan "våningarna" så det blir 400 % bättre kylning. Sen kan jag nog ställa tändningen precis där jag vill ha den.
Mats är en härlig typ han sa " Ah du vill väl cruisa första maj så jag gör den färdig på lördag". Jag lämnade den på torsdagen och han fick det nya elementet fredag eftermiddag
Bild på Mats:
http://bilkylarservice.veberod.com/2.htm
Ha en bra helg det ska jag
/Terner
Postat: lör apr 30, 2005 18:26
av Terner
Nu är nya kylen hemma hämtade den idag. Fy tusan va sunkigt det gamla elementet var. Såg ut som om någon hällt betong i kylaren !!!
Ska bara fixa nya gummin mellan kylarramen och kylen nu så allt blir hundra tänkte klippa till dom själv orkar inte vänta på en ny beställning av grejor nu för nu vill jag gasa
/Terner