Sida 1 av 2
Etanolkonvertering?
Postat: sön apr 24, 2005 1:51
av Kentucky
Jag tänkte höra om det finns någon på forumet som har någon upfattning om vad som skulle krävas för att konvertera om bilen till E85?
Har förstått att det går åt mer soppa än med bensin så är det bara att bestycka om förgasaren o se glad ut, eller är det en omöjlighet

2qik4u, har inte du erfarenhet från racingvärlden om detta? Har hört att efekten kan ökas då det är högre oktantal på E85. -Vad säger ni, är det möjligt

-M.v.h -Kentucky!
Postat: sön apr 24, 2005 1:54
av mrv8
Lustigt att du skriver det idag!
Läste en artikel i DN (23/4-05)om en som byggt om en Buick 71:a med 7,5 liters motor i till E85 fungerade tydligen perfekt enligt han i den artikeln.
Har du läst den artikeln?
Mvh
MrV8
Postat: sön apr 24, 2005 8:41
av Christian Larsson
Också mycket intresserad av detta, speciellt nu när bensinpriserna bara stiger, men ekonomin i att köra på etanol verkar ju just nu ändå tveksam på grund av den högre förbrukningen.
Generellt så ska det väl räcka med att stycka om förgasaren på en så här gammal bil, och hoppas att alla packningar i bränslesystemet klarar övergången, annars kanske man åker på att byta en del längs den vägen.
Men visst vore det tufft med en 70-tals muskelbil med den gröna texten "Etanolbil" på sidan?

Postat: sön apr 24, 2005 10:07
av Jake
Det står lite matnyttigt i den här länken.. (principen är ju densamma

)
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... ght=etanol
Har själv planer på att bygga en MILJÖVETTE till min flickvän.

Postat: sön apr 24, 2005 10:15
av vett74
Hmm undrans va som händer om man behöver blyersättning

Bara å hälla i det i etanolen eller?
Postat: sön apr 24, 2005 11:36
av Terner
mrv8 skrev:Lustigt att du skriver det idag!
Läste en artikel i DN (23/4-05)om en som byggt om en Buick 71:a med 7,5 liters motor i till E85 fungerade tydligen perfekt enligt han i den artikeln.
Har du läst den artikeln?
Mvh
MrV8
Hittade inte artikeln på deras hemsida. Vilken avdelning stog den under?
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 22:51
av Kentucky
Nej, jag har inte läst artikeln men när man hör om att bensinen eventuellt kommer att gå upp till ca 15spänn så blir man smått desperat o börjar kika efter alternativ.
Köra vette blir det självklart ändå men helst billigare
-Har en polare som körde sin fiat på spillthinner, men det rekomenderas inte, stod man bakom så blev man alldeles tårögd plus att den inte blev så värst långlivad.
Men jakten på info får gå vidare så får vi väl se om det inte kommer ut några miljövettar så småningom

M.v.h. -Kentucky
Postat: sön apr 24, 2005 23:13
av Terner
Men rätt läckert med en Bigblock runt 500 pållar och en dekal bakpå som det står Miljöbil på hahahaha
/Terner
Postat: mån apr 25, 2005 23:42
av mrv8
Hej Terner & Kentucky
Det stog i Dn Motor sid 32, 23/4-05 hoppas ni kan hitta den annars kan jag maila den till er ifall ni vill?
Bilen i artikel är ombyggd med cheva van insprutning från en 89:a han nämner att han programerat om insprutningen så den ger mer bränsle. Han nämner att etanolet har högre oktantal och har därav kompenserat den ökade bränsle tillgången med att ställa tändningen tidigare och då ska det tydligen enligt artikeln gå relativt gämnt ut.
Han har även satt i en 4 stegs låda i Buicken för att utgäna den ökade konsumtionen som tydligen ska var ca 30% högre gämfört med bensin.
För övrigt tycker killen i artikeln att det käns som hans Buick har kvar alla sina 315hk.
Där har ni artickeln i bantad version.
För övrigt har jag prattat med min kompis som har en Ford focus som går att köra på etanol, han säger att om man kör lugnt är det inte så farligt högre förbrukning men gasar man blir det lite värre på etanol då tror han inte det blir någon vinst i kr. Men å andra sidan så säger han att han köpte inte bilen därför, utan för att han ville värna om miljön och spåra framtiden mot miljövänligare alternativ.
Men nog är det en kul tanke att bygga om ! Funderar ni på att göra det?
Mvh
MrV8
Postat: tis apr 26, 2005 0:38
av Kentucky
Hej mrv8!
Tack för referatet, den artikeln vore intresant att läsa i sin helhet.
Jag tror att den ökade förbrukningen på etanol gör att det går ganska jämnt upp nu, men om bensinpriset skjuter i höjden så kan det bli lite plågsamt om det går åt 2-3 liter milen

, jag menar, tex. 15kr liternx3= 45kr milen.....
Och visst funderar jag på att bygga om men jag vill ta reda på om någon annan har gjort det med en förgasarmotor som e lite trimmad, man vill ju inte stå där med finmotorn skuren o dan i onödan...
Jag har tyvärr sålt alla skräpbilar så jag kan tyvärr inte experimentera vilt, men intressant vore det

Ha det bra! -Kentucky.
Postat: tis apr 26, 2005 1:12
av mrv8
Skulle inte förvåna mig om dom höjer etanol priset i samma tackt som bensinen.
Staten brukar få kalla fötter när folk hittar drivmedel som inte ger skattepengar i lika stor grad som bensinen och höja dom till mer än vad bensinen kostar.
Gasen på 80 talet ett lyssande exempel, försvan och ingen kommer väll snart ihåg den. Men det hette ju att den var miljövänligare i alla fall eller var den inte det? och fick straff skatt? Precis som dieseln varierar i farlighet från årtionde till årtionde och just nu har straff skatt i Sverige.
Nej jag tror man ska satsa på vätgas om man ändå ska bygga om, ska väll enligt vad jag hört inte vara helt omöjlig att framställa på el och vatten eller hur var det ? Jake kan du hjälpa oss ? Var 15 år sen jag såg programet men en som hade byggt en sån anlägning hemma och ladda bilen på nätterna. Blev helt tyst sen om det undras vad som hände med killen i programet kanske fick en stor summa för att vara tyst om sin anlägning och ideer och har det riktigt bra nu på Bahamas?
Eller så får man fortsätta som nu sätta i Visa Kortet blunda och inte titta vad sifrorna vissar fråga kompisen hur många liter vart det för att kontorlera eventuella soppa mätningar då känner man inte heller hur det minskar i plånboken förens man tittar på konton:a på internet men då brukar tankningarna liksom försvinna lite i mängden av alla andra betalningar och räkningar:D
Men bygger du om vill jag gärna se hur du gjort och hur den fungerar och vad du satte i för grejer.
Mvh
MrV8
Postat: tis apr 26, 2005 1:16
av mrv8
Föresten vill du läsa artikeln så kan jag scannra den och maila den.
Skicka ett pm med mailen du vill ha den till bara se till at du kan ta emot ett mail på ca 2mb oxå.
Mvh
MrV8
Postat: tis apr 26, 2005 6:41
av frisk
Dieseln e ju sjukt dyr nu med!!! 40öres skillnad på tappen hemma!!

Postat: tis apr 26, 2005 13:14
av Jake
mrv8 skrev:
Nej jag tror man ska satsa på vätgas om man ändå ska bygga om, ska väll enligt vad jag hört inte vara helt omöjlig att framställa på el och vatten eller hur var det ? Jake kan du hjälpa oss ? Var 15 år sen jag såg programet men en som hade byggt en sån anlägning hemma och ladda bilen på nätterna. Blev helt tyst sen om det undras vad som hände med killen i programet kanske fick en stor summa för att vara tyst om sin anlägning och ideer och har det riktigt bra nu på Bahamas?
Tvärr så är vätgas det absolut sämsta, ineffektivaste, dyraste och minst minjövälniga drivmedlet till en OTTO

.. Dom som säger nåt annat har tyvärr inte läst på ordentligt

..
Vätgas framställs mycket riktigt ur vatten (H2O två delar väte och en syre), Enkelt sätt så drar man på el genom ett vattenbad som det sedan börjar bubbla om och med lite rafinering så kan man separera ut vätgasen från syrgasen.. sedan när man förbränner vätet så blir det bara vatten i avgaslöret, fin tanke eller hur

.. Energi övergången blir typ, OLJA ==> EL ==> VÄTGAS ==> för bilen frammåt.. förluster sker i varje steg..
Sedan till problemen,
1. Väte går inte att lagra eftersom väte är den minsta atomen så går den rakt genom i stort sätt alla matreal.. ända sättet är att hantera flytande väte som håller en temperatur av -240 grader ca, dessutom behövs jättehögt tryck, som om tanken spricker så blir den hindeburg av alltihopa.. Dessutom blir alla ditrubution JÄTTEDYR..
2. Varifrån får man all EL som behövs för att framställa vätgas, idag framförallt KOL och olja (i sverige ser det annorlunda ut, men vi tittar lite globalt eftersom det är ett globalt problem).. Kraftverket har en verkningsgrad på 20-30% i bra ( i kondenskraftverk, verkningsgraden är något högre i sverige) fall sedan är verkningsgraden i OTTO'n 20% (blir lite högre med gas jämfört med flytande bränsle) och så har vi förluster i själva väteframställningen som är stora ==> att verkningsgraden på motorn blir i många fall under 1% jämfört med 15% att köra på bensin

... (jag har inte exakta siffror i huvet men det ligger här omkring).... Man skulle kunna tänka sig att man framställer EL med Kärnkraft eller vatten istället men resultatet blir forfarande att det är minjövänligare med Bensin, eftersom man i så fall kan gå ifrån oljeeldade Kraftverk.. Man kan även tänka sig vindkraft, men eftersom det behövs ca 200000 st för att ersätta EN reaktor i barsebäck så är det ogenomförbart..
Om man däremot jämför med biogas och etanol som är rena naturprodukter, dess energiinnehåll kommer nästa helt uteslutande från solen.. så man skulle kunna säga att etanol/biogas är ren solenergi omvandlad till "fast" form ==> ALTSÅ 100% rent.. dessutom bygger det på välbeprövad teknink som är över 100 år gammal.. Ur energi synpunkt blir det SOL ==> BIOGAS/etanol ==> för bilen frammåt.. förlusten i att framställa biogas existerar inte eftersom man har SOLenergi varesig man vill eller inte.. (samma resonemang för raps/senapsolja m.m.)
Tilläggas bör dock ATT etanolavgaserna är MER cancerogena änmotsvarande bensinavgaser.. just nu forskas det hårt på detta för att få ner mängden ÄCKEL (läs finkel) i etanolen..
Däemot om man börjar syssla med bränsleceller så skulle det kunna bli bättre men det ligger minst 30 år frammåt i tiden.. Bränslecellerna idag är hopplöst ineffektiva dom funkar ungefär såhär energi mässigt OLJA ==> EL ==> VÄTE ==> EL ==> för bilen frammåt
om nån är intreserad så kan jag förklara varför det är mer miljövänligt att ta bilen istället för tåget, eller varför man inte skall använda lågenergi lampor ur energi synpunkt m.m.

Postat: tis apr 26, 2005 16:05
av stingray350
Hmmm det sista blev jag lite nyfiken på... lågenergilamporna och tågen.

Postat: tis apr 26, 2005 16:24
av Stefan
stingray350 skrev:Hmmm det sista blev jag lite nyfiken på... lågenergilamporna och tågen.

Ja med

Postat: tis apr 26, 2005 17:15
av frisk
används de 2 sistnämnda rätt så e dom ju bra.... men nu snackar vi C3-corvetter!!! Grabbar!!!! och Tjejer!!!! LÄGG AV!!! ..... eller byt bil.
Känner ni att jag e på hugget idag!

Postat: tis apr 26, 2005 20:02
av Jon
Här finns lite mer info för de intresserade.
http://www.etanol.nu/
Jag har själv funderat på det ett tag och är så sugen att jag tänker prova när jag ändå bygger om motorn till insprutning.
http://journeytoforever.org/biofuel_lib ... h/me2.html
Postat: tis apr 26, 2005 22:02
av mrv8
Jake skrev:
om nån är intreserad så kan jag förklara varför det är mer miljövänligt att ta bilen istället för tåget, eller varför man inte skall använda lågenergi lampor ur energi synpunkt m.m.

Jag visste väll att du skulle kunna hjälpa oss reda ut begrepen.
Tack för din fina redogörelse!
Nyfiken på berättelsen om tågen och lågenergi lamporna
Berätta gärna!
Mvh
MrV8
Postat: tis apr 26, 2005 22:35
av ornet
Jake, vår kandidat till miljö och energiminister med en Vette som tjänstebil kanske

Postat: ons apr 27, 2005 12:56
av Jake
ornet skrev:Jake, vår kandidat till miljö och energiminister med en Vette som tjänstebil kanske


tackar för förtoendet, (Jag hade faktiskt planer på en politisk bana en gång för länge sedan, men det är en annan historia)
Nu forsätter vi med OT här
1. lågenerig lampan vs. vanlig.. Det vanligaste argumentet mot vanliga glödlampan man hör är att det blir 95% värme av den.. för det första så är det påståendet helt fel, en glödlampa oavsett typ har 105% verkningsgrad och inget annat (95% värme direkt, 5% nyttigt ljus, ljuset blir värme när det sedan träffar omgivningen ==> 105%).. Men är denna värme av ondo? svar NEJ..
Eftersom vi bor i sverige har vi i ett förhållandevis "kallt" & mörkt klimat så vi värmer våra hus med tex direktverkande el (eller nåt annat).. Dessa uppvärmingssätt har en verkningsgrad på 10-30%..
Så på vintern när vi tänder en 60W lampa så värmer vi huset med 61W.. Om vi byter ut lampan mot en lågenergilampa på 7W så skulle vi behöva öka effekten i värmepannan för att behälla sammma innomhustemperatur med skulle vi behöva 180-540W (beroende på verkningsgraden i pannan).. Observera att detta gäller för EN lampa...
Så lågeneriglampor skall uteslutande användas i utrymmen som inte värms upp, tex utomhusbelysning och kallförråd (men det är ju oftast inte där dom sitter)
2. Angående TÅG.. så menade jag lastbil och inte bil (klantigt av mig)
Detta resonmang gäller för långdistans tåg tex STHML->GBG eller liknande.. det här är lite klurigt, så vi får se om jag får fram poängen..
Det man oftast tittar på när det gäller tåg är de låga koldioxid utsläppen (SJ köper ju grön EL).. Men det man inte tittar på är hur mycket energi som som det går åt TOTALT, altså bygget av järnvägen bygge av tåget osv, altså en komplett LCA (Livs Cykel Analys).. När man gör en DYL och räknar med att lastblien har en eknomisk livslängd på 10år och drar totalt X mängd energi, inkl framställning av rävaror till smältverket när den blir skrot.. Det som händer med TÅGET är att det 1. går åt fruktansvärda mängder energi för att bygga själva banan, 2. så är själva tåget mycket tyngre och kräver både mycket mer energi att tillverka och att driva.. Det som händer är att för att tåget skall dra Jämnt med lastbilen energimässigt blir........ Att man måste köra tåget i 65 år............... och det görs inte idag...
Postat: ons apr 27, 2005 15:36
av Stefan
På topgear sa de nått liknade om tåg, de var miljövänligare att alla åkte var åen haha
Postat: tor apr 28, 2005 10:39
av mrv8
Hej Jake
Altid intressant att höra dina analyser. Stort tack för att du finns här på sidan. (Fundera igen på en politisk bana tycker jag!)
Nu kanske jag fått förklaringen varför det var så svårt att få järnvägsbolaget i Spel klassiken Railroad Tycoon att överleva
Dom ville kanske vissa den teori i det spelet.
Jake vad tror du går det att bestycka om en förgasare så att man kan köra på E85 bränsle, bara en liten nyfikenhet hos mig inte för att jag tror jag ska testa det.
Mvh
MrV8
Postat: tor apr 28, 2005 12:18
av Jake
mrv8 skrev:Hej Jake
Altid intressant att höra dina analyser. Stort tack för att du finns här på sidan. (Fundera igen på en politisk bana tycker jag!)
Nu kanske jag fått förklaringen varför det var så svårt att få järnvägsbolaget i Spel klassiken Railroad Tycoon att överleva
Dom ville kanske vissa den teori i det spelet.
Jake vad tror du går det att bestycka om en förgasare så att man kan köra på E85 bränsle, bara en liten nyfikenhet hos mig inte för att jag tror jag ska testa det.
Mvh
MrV8
Det skall gå, MEN jag har en känlsa av att det kan bli lite svårt att få det helt optimalt.. detta eftersom Fuggen/tändningen osv är anpassat för bensin, etanloen beter sig ju lite annourlunda.. Om jag skulle få sitta och räkna lite på det skulle jag nog kunna ge lite mer handfasta tips..
Som jag ser så finns det tre orsaker till att byta till etanol.
1. Miljön, Du minskar ju utsäppen av koldioxid med 70% och det är ju vackert..
2. Ekonomin, Etanolen är billigare men eftersom den drar mer så blir det inga stora eknomiska vinster
3. Mer effekt, Om man som jag kör överladdad så kan man helt plötsligt skicka på mer ladd==> MYCKET MER EFFEKT

.. man kan ju även höjja kompet i en N/A motor
Men ett tips är att prova, låna en gammal fugge som garagepolaren har på hyllan.. häng på skaffa en dunk etanolm pysslaom så att den suger från dunken istället.. ställ upp frörknasaren, ställ tändningen (på känn;)), UT och gasa.. det är ingen större risk att det börjar spika eftersom det har 104 oktan (typ)..
Ska man spara pengar så gå över till biogas, kostar motsvarande 3 kr liter. + att motorns verkningsgrad blir mycket högre... Men det kräver betydligt större ombyggnader

Postat: tor apr 28, 2005 14:44
av mrv8
Jake
Nu skrev du så många lovord om Etanolen så du håller på att övertala mig att bygga om
Tål att tänka på detta, med så många plus och så få minus!
Finns det några andra konstigheter med etanolen som igensätningar av munstycken slangar som inte tål det tankgivare som får spel etc?
Berätta gärna ifall du kommer på något mer i detta ämne!
Mvh
MrV8
Postat: tor apr 28, 2005 14:53
av Terner
Jodå det finns många konstigheter med etanol... men så länge du bara häller det i bilen så klarar du dig nog
/Terner
Postat: tor apr 28, 2005 16:19
av Peter
Postat: mån maj 02, 2005 9:48
av mrv8
Var på Micro häromdagen när dom ville vissa mig en video på Brilko när han körde race föra året så säger expediten i affären kolla vad han kör på för bränsle och då kom det upp i texten om hans motor.
Bränsle E85 !!
Tänk att racarna har börjat intressera sig för detta bränsle.
*hmmm* Blir mer och mer intressant.
Mvh
MrV8
Postat: tis maj 03, 2005 13:16
av Jake
har dykt upp en tråd på vetteforum, verkar vara några som har testat E85..
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=2340
Postat: tis maj 03, 2005 23:59
av mrv8
Jake blir mer och mer intresserad av det här med E85.
Har du gjort några egna tester med E85?
Tack för att du la in länken!
Mvh
MrV8