402 borra 0,60"?
402 borra 0,60"?
Hej
En 402 borrad 0,30 blir ju 408...men hur är det att borra 0,60....har aldrig hört nån som borrat en 402 0,60......går det?...vad blir volymen då?
Är 396 blocket samma block som 402 cui?
MVH Krille
En 402 borrad 0,30 blir ju 408...men hur är det att borra 0,60....har aldrig hört nån som borrat en 402 0,60......går det?...vad blir volymen då?
Är 396 blocket samma block som 402 cui?
MVH Krille
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Block
402 är en smallblock, 396 är bigblock, att borra 060 i 402 är inte att rekomendera om det inte är ett BowTie-block eller något annat aftermarket block. Den vanliga standardmodellen är alldeles för klen i toppdeck och cylindrarna trots att dom är siamesiska.
Skp
Skp
402 är en bigblock med RPO (Regular Production Order) LS3, och fanns bla i Canaro och Chevelle. Det finns en 402:a med unikt gjutnr. och flera med gemensamt nr. med 396. Detta är allså en bigblock och inte att fårväxla med Smallblock 400:an.
Jag citerar mina Bigblockböcker "402 have been used in cars and light duty trucks, have a standard bore of 4,125" and can bee bored to 4,250" if there is no core shift"
Detta tyder på att det borde vara safe att borra 060" till 4,185"
Jag citerar mina Bigblockböcker "402 have been used in cars and light duty trucks, have a standard bore of 4,125" and can bee bored to 4,250" if there is no core shift"
Detta tyder på att det borde vara safe att borra 060" till 4,185"
Både ja och nej
Flera av blocken har ju samma gjutnr. så ett antagande är ju att dom är lika. Sen finns ett unikt 402 block som slutar på 854, men man får anta att det är lika med dom andra. Allså det mesta talar för att det är "samma" block. Nåt som talar för att det är så är att det i mina böcker står att man kan borra 396:an till 4,250". Men detta är enligt samma böcker inte att rekommendera för "Street" bara för racing.
Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.

Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.
Både ja och nej
Flera av blocken har ju samma gjutnr. så ett antagande är ju att dom är lika. Sen finns ett unikt 402 block som slutar på 854, men man får anta att det är lika med dom andra. Allså det mesta talar för att det är "samma" block. Nåt som talar för att det är så är att det i mina böcker står att man kan borra 396:an till 4,250". Men detta är enligt samma böcker inte att rekommendera för "Street" bara för racing.
Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.

Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.
KrilleN skrev:Hej prask....
Ps.Har någon den formels att räkna ut cylinderstorlek med olika slag och borrning?
MVH Krille
(Borr^2xPi)/4 * slag * antalet cylindrar = storleken på motorn..
så för en 350 4^2/4 * Pi * 3.48 * 8 = 349.84 cui..
lite förkortat (gäller bara 8or)
6.28 *borr * borr *slag
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Det finns en sida på min sida men uppgifter om olika borr och slag och stroke....
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips_se.htm
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips_se.htm
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu