Sida 1 av 1

Frostpluggar...

Postat: tis maj 03, 2005 2:44
av Nexxus
En liten undring... Jag köpte en packe med nya frostpluggar till motorn (standard icke-corvette 350), och har bytt samtliga stora pluggar runt om... men vad är det för småpluggar som följde med? De är ca 1cm i diameter. Någon som har en aning var de ska sitta?

Postat: tis maj 03, 2005 8:17
av M Nordin
Hej,

gissar på att det är 3 st och de skall i så fall sitta i ändarna på oljekanalerna.

MVH

MN

Postat: tis maj 03, 2005 8:33
av Mr SIXPACK
Hej,
Dom skall sitta i framkant på blocket ovanför där kamaxeln monteras i blocket, alltså backom kamkedjans kåpa. I bakkant på motsvarande position i blocket sitter det gängade pluggar (också 3 st.).
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@

Postat: tis maj 03, 2005 9:30
av Nexxus
Tack, de gängade hade jag listat ut, men det det var de små minipluggarna jag var lite osäker på... så det är till olja och inte vatten då alltså...

Postat: tis maj 03, 2005 10:37
av ornet
Jo, olja
Tror det är enklast att slå ut dem med en lång stång ifrån den sida de skruvade är

Postat: tis maj 03, 2005 10:43
av Nexxus
ornet skrev:Jo, olja
Tror det är enklast att slå ut dem med en lång stång ifrån den sida de skruvade är
De övriga pluggarna (stora för vatten), bör man lägga nån slags tätning runt dem ifall vatten skulle tränga ut, eller räcker det med bara pluggarna?

Postat: tis maj 03, 2005 10:54
av ornet
Du skall ha en en tätning som inte härdar.
"non hardening sealer". Kan inte säga något märke men finns säkert nåt på macken.

Postat: tis maj 03, 2005 11:40
av Stingray
gängtätning typ locktite är det bästa till fryspluggarna

/Tommy

Postat: tis maj 03, 2005 12:36
av 2QIK4U
Om du känner för att lägga på loctite kan Du göra det,,,jag har själv aldrig lagt på nåt dyl. under 23 års tävlande/motorbyggande och aldrig haft en läckade vattenplugg,,,,nåt som däremot är viktigt/bra tips är när du knackar i den nya kan Du ta en hylsa som är så stor att den ligger precis innanför kanten på frostpluggen och sen trycka i en förlängare som Du inte är så rädd om så Du har den som handtag,,,därefter knackar Du in den nya pluggen rakt och fint med en jämnt fördelad kraft( pga hylsan)
mvh R

Postat: tis maj 03, 2005 13:04
av Stingray
2QIK4U skrev:nåt som däremot är viktigt/bra tips är när du knackar i den nya kan Du ta en hylsa som är så stor att den ligger precis innanför kanten på frostpluggen och sen trycka i en förlängare som Du inte är så rädd om så Du har den som handtag,,,därefter knackar Du in den nya pluggen rakt och fint med en jämnt fördelad kraft( pga hylsan)
mvh R

Bra tips där, gör så..... angående loctiten så är det ju inte säkert det behövs som sagt men det skadar ju inte....

Postat: tis maj 03, 2005 22:33
av ornet
:)
Det är inte så konstigt som det ser ut med att få lite variation mellan svaren.
Som frågare måste man veta vem som svarar. Ett profs kan sin sak och vet också vilka genvägar som kan tas. Det är heller ingen katastrof om man behöver ägna nån x-tra timme för att lyfta ur en motor, som rutin går det fort.
Som novis gäller det att ha både livrem och hängslar :P

Men hur som helst, utan välvilliga proffs kan vi andra aldrig komma någon vart. :wink:

Postat: tis maj 03, 2005 22:48
av Nexxus
ornet skrev::)
Det är inte så konstigt som det ser ut med att få lite variation mellan svaren.
Som frågare måste man veta vem som svarar. Ett profs kan sin sak och vet också vilka genvägar som kan tas. Det är heller ingen katastrof om man behöver ägna nån x-tra timme för att lyfta ur en motor, som rutin går det fort.
Som novis gäller det att ha både livrem och hängslar :P

Men hur som helst, utan välvilliga proffs kan vi andra aldrig komma någon vart. :wink:
Jo, jag vet att det kan bli en del varierande svar... men det är alltid bra med allehanda tips, sedan får man väl försöka använda sitt eget omdömme och sålla bland tipsen :wink:

Köper man några böcker om small block motorn så får man ju en del ideer där med, men ibland kan det ju hjälpa med någon som gjort det en eller två gånger...

Tipset ang hur man får dit själva pluggarna är väldigt bra, annars riskera man att skada något, Fast det hade jag redan läst mig till. Däremot så har jag sett montering där de rekomenderar tätning, men även utan... så då blir man lite villrådig. Att tätapluggarna vid montering är inte riktigt aktuellt, eftersom jag redan pluggat dom nya... funderar mer på om man ska lägga nån slags tätning utanpå runt om.

Postat: tis maj 03, 2005 23:27
av 2QIK4U
som hängslen och livrem??

Postat: tis maj 03, 2005 23:33
av Stingray
Lägga en tätning utanpå pluggarna lär nog inte hjälpa om du har en läcka, det är sånt tryck i vattnet så det blåser nog bort tärningen... håller tummarna för att det inte läcker i alla fall...

Tommy

Postat: tis maj 03, 2005 23:40
av ornet
Mer som ett par Spandax väl

Postat: ons maj 04, 2005 3:10
av Nexxus
Stingray skrev:Lägga en tätning utanpå pluggarna lär nog inte hjälpa om du har en läcka, det är sånt tryck i vattnet så det blåser nog bort tärningen... håller tummarna för att det inte läcker i alla fall...

Tommy
Jo, det är väl risk för det misstänker jag... som sagt, man får väl hålla tummarna, annars blir det väl till att hissa motorn ytterligare en gång... :roll:

Nu ska jag bara försöka få ren motorn och på med lite färg på topparna... Någon som har några bra tips på färg och regöring? Har ju inte tillgång till högtryck på vattnet.

Postat: ons maj 04, 2005 7:43
av 2QIK4U
diesel och en varmvattenslang ....6:-/l