Sida 1 av 1

Vevhusventilation?

Postat: tis maj 03, 2005 10:07
av KrilleN
Hej

Om en motor "spiller" ut mycket olija i vevhusventilationen är det nått fel då?

Hur mycket olja är normalt att det trycker ut?

MVH Krille

Postat: tis maj 03, 2005 10:43
av ornet
Intressant fråga.
Nu gissar jag bara!

Teoretiskt skall väl ingen olja behöva lämna ventilkåpan utan att det bara skall skapas ett undertryck i oljesystemet.
Kan oljan bero på en "skitig" motor invärtes. eg. mycket oljeavlagringar som täpper till flödet och skapar oljefällor.

Vill också veta.

Postat: tis maj 03, 2005 11:04
av gbak
Otäta kolvringar gör att du får ett övertryck under kolven i tråget som sedan måste ut nånstans t.ex via vevhusventilationen.

Postat: tis maj 03, 2005 19:55
av Terner
gbak skrev:Otäta kolvringar gör att du får ett övertryck under kolven i tråget som sedan måste ut nånstans t.ex via vevhusventilationen.
Jo om det "puffar" mycket när du öppnar oljepåfyllningslocket så tyder det oftast på otäta ringar.

/Terner

Postat: ons maj 04, 2005 0:26
av mrv8
Hej KrilleN

Du råkar inte ha en vipparm under som kastar upp olja i vevhusventilationen, för jag gissar att du har öppna som luftas direkt ovanpå ventilkåpan? Och det rinner olja på kåporna?

Hade det problemet på min har bytt till såna med pip nu och slangar till luft renaren.

Nästa fråga till alla Corvette vänner.

På tomgång blåser det inte någonting i min vevhusventilationoch inloppet till luft renaren från vevhusventilationen är helt tort från olje klad. Har även provat och dragit bort alla slangar men helt utan blost från vevhuset. Förvånad att en 30 år gammal motor kan vara så tätt i ringarna! Är det vanligt att det är så här bra på Corvetter eller har jag haft tur med den här motorn?

Mvh
MrV8

Postat: ons maj 04, 2005 3:38
av Nexxus
mrv8 skrev: Hade det problemet på min har bytt till såna med pip nu och slangar till luft renaren.

Mvh
MrV8
Instämmer, jag körde med luftning från ventilkåporna rakt ut i luften tidigare med resultat att det dröp olja både här och där... vad jag fattar det, så måste motorn trycka ut överskottet, medans om du mrv8 säger, drar en slang från kåpan in i luftrenaren, samt den andra från pcv valvet på andra kåpan in i insuget (alernativt förgasaren har jag för mig), så hjälper det till att lixom suga med hjälp av vacuum, och då behöver inte motorn trycka ut allt... jag kanske har missupfattat det hela, men för min del hjälpte det iallafall, motorn slutade läcka olja överallt.

Postat: ons maj 04, 2005 11:36
av mrv8
Man slipper olje lukten i bilen oxå när den är varm.

Har dragit från båda ventilkåporna till en t-kopling sedan till luftrenaren och en slang från pcv ventilen till anslutningen under förgasaren.

Fungerar mycket bra på min ialla fall. Viserligen har jag bytt alla packningar utom bakersta vevaxeltätningen så nu är motorn torr i alla fall, värre med automaten :? skulle behöva plockas ur och bytta alla packningar på *puuuu* Får nog bli till vintern :wink:

Teorin om att den suger i sig borde ju stäma tycker jag med minskas vevhustryckt som resultat? och i samband med det mindre påfrestning på alla packningar. Men den frågan överlåter vi till proffsen Jake kanske har en bra förklaring och lite tips i samanhaget?

Mvh
MrV8