Toe-in

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Toe-in

Inlägg av Christian Larsson »

Har ju renoverat hela framvagnen under vintern och nu är det dags för vårmönstring... Men, styrningen känns inte bra.

Först försökte jag göra en toe-in inställning genom att syfta bara för att få den körbar, visst gick den att köra men kändes trög att styra.
Kan försöka förklara, bilen har lixom en ständig vilja att behålla kursen den är på. Svänger man så tar den först emot lite i styrningen och sen kommer responsen lite sent och ganska kraftigt istället. Och när man är i en sväng så vill den inte vrida sig tillbaka självt.

Fick höra att detta var tecken på för mycket toe-in.
Så dags för ett tips som jag fått av mrv8a här på forumet, pakistansk hjulinställning!
Spände upp snören längs med sidorna på bilen för att kunna göra hyfsade mått mot dessa snören och därigenom ställa toe-in. Visade sig att jag hade haft ungefär 1 cm toe-in tidigare :oops:
Så jag ställde den rätt nu, en knapp mm toe-in per sida försökte jag uppnå, tyckte jag lyckades ganska bra.

Men, var just ute och körde, fortfarande lika trögstyrd!

Så nu är frågan, hur känslig är toe-in inställningen? Ska jag leta efter andra fel eller fortsätta justera toe:n? Är det trögstyrda nödvändigt tecken på att det är toe-in eller kan det vara toe-out också? Eller andra anledningar (caster/camber osv)?

Ja, jag ska ta den till professionell hjulinställning, har tid för att få detta utfört redan, men den tiden är efter vårmönstringen som jag bannemig ska vara med på! Just nu känns den lite för läskig för att ta upp i motorvägsfart.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har du kollat i styrsnäckan? en bricka gick av på min bil när förra ägarn hade den och då ville den inte svänga, precis som du beskriver. Mer beskrivning än så kan jag inte ge för jag har ingen aning om hur den ser ut innuti. Men brickan ska ha ett spår i sig tror jag
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Intressant, inte kontrollerat snäckan. Men detta fel uppträdde inte under förra säsongen och det "enda" jag har gjort sedan dess är att gå igenom framvagnen, ej styrningen. Möjligt att något har hänt med snäckan men skulle vara mycket förvånad över det.
Kanske får ta en koll där med.

Tacksam för andras intryck av hur bilen uppför sig vid olika toe-inställningar!
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hur känns styrningen med framvagnen upp-pallad och motorn avstängd dvs ingen servoverkan ?
Här bör det kännas jämnt och fint mellan fulla rattutslag.

Jag bytte "ragjointen" dvs kopplingen mellan rattstång och styrsnäcka och det var lite känsligt för hur hårt jag drog åt bultarna för att hålla ihop kopplingen.
Det blev lite "hoppig" gång mellan fulla rattutslag som även kändes vid körning på väg. Lite justernade samt inslitning så är nu detta fenomen borta.

Vad har du bytt ut i framvagnen ? Övre och undre kulbultar i länkarmarna(A-arms) ? Löper styrspindlarna lätt och smidigt ?

Men som du skriver så kan ju camber och castervinklarna ha förändrat sig efter renovering och dessa kan säkert om de är helt fel påverka styrresponsen.

Cambervinkeln för bakhjulen kan ju efter vad jag läst mig till förändra köregenskaperna ganska kraftigt och då kan man ju tänka sig att dessa vinklar för framhjulen kan spela stor roll för styregenskaperna.

Lycka till, du får väl köra i glidarfart till vårmönstringen :wink:

/Hagge
Lars Nilsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Lars Nilsson »

Är det servo eller inte? Hjulens förmåga att återgå till rakt läge efter en kurva påverkas till största del av castervinkeln (axellutningen). Om bilen känns trögstyrd kan cambern (hjullutningen) vara för låg. Med en låg camber blir bilen en aning tungstyrd, men går i gengäld stadigare och är mindre spårkänslig. Att du upplever att bilen nyper i kurvorna kan nog bero på toe in. En fyrhjulsinställning är nog att rekommendera.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Tack för svaret Hagge

Det jag har bytt är alla kulleder inklusive styrleder, bärarmsbussningarna och styrstagen. Så det är mycket bytt men allting löper fint och utan några problem alls.
Grejen är det att styrningen fungerat fint förra säsongen och är orörd tills nu så jag hoppas på att det är hjulinställningen som behöver justeras.

Nya bussningar och styrstag ger ju att både caster, camber och toe har förändrats sedan i höstas så dessa ser jag som troligaste felkällorna.
Toen är mest lättjusterad och står troligen mest fel av dessa tre, så det är lixom den jag vill felsöka.

Därför jag gärna vill höra från folk som har ställt själva hur bilen uppför sig vid olika toe-inställningar så jag vet hur jag ska justera.
Testar nog imorgon med att minska toe-in mer och mer för att se ifall bilen plötsligt blir mer orolig som den ska bli av toe-out.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lars Nilsson skrev:Är det servo eller inte? Hjulens förmåga att återgå till rakt läge efter en kurva påverkas till största del av castervinkeln (axellutningen). Om bilen känns trögstyrd kan cambern (hjullutningen) vara för låg. Med en låg camber blir bilen en aning tungstyrd, men går i gengäld stadigare och är mindre spårkänslig. Att du upplever att bilen nyper i kurvorna kan nog bero på toe in. En fyrhjulsinställning är nog att rekommendera.
Det är servo som visserligen läcker men har fungerat tidigare utan problem.
Gamla bussningarna var slitna så med helt nya poly-bussningar så har jag nog fått duktigt förändrade värden på caster/camber också.
Stort tack för ditt svar, just detta jag letade efter, då ska jag testa att justera ut toe lite till, och låta den gå på fyrhjulsinställning direkt efter vårmönstringen!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hej Christian!
Jag skulle själv lämna in min framvagn hos firman jag rekomenderade Dig för att jag har andra spindlar på som åkte på i samband med bytet till wilwoodbromsar,,,då det var tävling i helgen som var och min tid rann ut fanns det inget annat att göra än att ställa toe själv, Vilket vart över förväntan. Enda hjälp jag hade var 2 tumstockar,,,,och en rulle tape.
Har Du tid att kika ut kan jag lära Dig hur,,,,(tar rätt mkt tid i anspråk ifall jag ska skriva ner allt här inne)
Dock kan jag inte lova att det är toe som är lösningen på ditt problem....men tyvärr är jag nog tveksam till den pakistanska metoden
(sorry mr V8)
mvh R
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det felet du uppger uppstår också om du sätter servoslangarna fel, alltså på fel plats... kolla det först, är dom rätt så tar du bilen till Farsta Däckcenter och hälsar från mig... så fixar dom både fram och bakvagnsinställningen med Förstklassiska instrument

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Christian Larsson & 2QIK4U

Christian Larsson Kul att höra att du prova den Pakistanska varianten.
Hur tycker du den fungera som metod? även om din bil inte är bra ännu.

Jo jag kan berätta lite till om kursen som jag fick av den pakistanak bil mekanikern.
Bäst fungerar metoden med snörrena på en bil som har fram och bak däck i samma linje. På bilar med stor skilnad sa han att man kan använda sig av någon sorts utskutbar stav med vinklar eftersom det brukar vara grejer i vägen på insidan av däcken sedan mätter du på insidan av däcken i fram och bakkant hur din toe är och sedan ställer så du får en liten toe i framkant med hjälp av dena stav med typ vinkelhackar i sidorna. Kräver dock lite byggnation troligen om man inte har en sådan stav hemma.
Kanske är det något sånt min vän 2QIK4U kommer att vissa dig med 2 tumstockarna.

Själv har jag använt mig av snör varianten på normala bilar med mycket goda resultat och biligt för folk som inte vill ha räkningen för riktig framvagns instälning. När jag bytt spindelleder styrleder i framvagnar.
Sisst var det en omega 3.0 som fick denna instälning han sa att jag bara behövde grov inställa den för han skulle ändå lämna in den, men han vart så nöjd med den så han har ännu inte lämnat in den för riktig instälning.

Ialla fall nu har alla hört lite pakistansk bil kunskap och jag hoppas någon har nytta av den någon gång och att din bil blir bra tills på Lördag.

Lycka till med framvagnen.

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ha rom bilar i Pakestan?
Skriv svar