Sida 1 av 1

fördelare

Postat: tis maj 03, 2005 21:33
av stingray350
Jag får inte fördelaren att sitta som den ska efter vinterns renovering. När jag tog bort den så "nollställde" jag motorn .. då pekade rotorn på ettans tändkabel. Men nu när jag försöker sätta tillbaka aset så får jag inte ner den ända ner till insuget. Har prövat att vrida och vicka på den men det vill sig inte.. jag kan däremot få ner den om jag vrider rotorn typ 1/4 varv bakåt eller framåt men det blir ju fel. OBS! Jag har inte rört vevaxeln under den här tiden.. den är nollad precis som den var när jag tog bort fördelaren.
Om man tittar i botten på fördelaren, alltså vid drevet, så sitter det en styrpinne där. Det borde väl bara gå att få dit den på två olika sätt pga den eller? Förstår ni hur jag menar? :wink: (dålig på att förklara)
Kan motsvarande styrning nere i motorn ändra läge utan att man har vridit runt motorn??
Hjälp! :cry:

Postat: tis maj 03, 2005 21:44
av Hagge
Om du vrider fördelaren 1/4 del vrider den inte tillbaka sig när du trycker ner fördelaren i botten mot insuget ?
/Hagge

Postat: tis maj 03, 2005 21:49
av stingray350
Nej.
Den vrider sig precis som du säger men när jag väl får ner den så har den vridits för långt liksom. Det är 1/4 varv fel när jag får dit den.

Postat: tis maj 03, 2005 22:16
av Hagge
Jo, en annan grej, gjorde du ngt märke på fördelarfoten och insuget innan du tog bort den ?

Dvs är du säker på att fördelaren inte ska vridas med anslutningen för ettans tändkabel mot rotorn, alltså är du säker på att rotorn verkligen pekar fel när du monterat på det sätt som du beskriver ?

/Hagge

Postat: tis maj 03, 2005 22:17
av eriksson
"styrpinnen" är bara drivningen till oljepumpen, stoppa ner t.ex en tumstock i hålet på blocket å vrid skiten tills du får ner fördelaren som den satt förut :D

Postat: tis maj 03, 2005 22:33
av stingray350
Hagge:
Jag har bytt insug så det gick liksom inte. Menar du att jag skulle vrida fördelaren så att den pekar mot ettan plats?.. iså fall blir den sittandes väldigt snett och det vet jag att den inte gjorde... tog kort på skiten innan jag rev det 8)

Eriksson:
Det går alltså att vrida den utan att vrida motorn? Det skulle vara riktigt bra.

Postat: tis maj 03, 2005 23:24
av 2QIK4U
VARJE gång du tar upp/ner fördelaren vrider den sig lite pga kamdrevets inverkan,,,,du ska ta den tillbaks lite,,,så vrider den sig framåt när du sätter ner den....
När Du fått ner den får du se till att grundkorrigera fördelaren lite genom att vrida den så den pekar på ettan igen.
mvh R

Postat: ons maj 04, 2005 12:13
av Hagge
Eriksson har förstås helt rätt !
Vrid drivpinnen till oljepumpen tills den hamnar i rätt läge och tryck dit fördelaren.

Pinnen/axeln för oljepumpsdrivningen vred sig säkert när du tog bort fördelaren så därför står den i fel läge nu.

Bra att du tog foton innan du plocka bort fördelaren.

Lycka till,

HAgge

Postat: ons maj 04, 2005 18:59
av stingray350
Hehe!

Det var precis som ni sa.... jag vred oljepumpsaxeln 90 grader och vipps så föll allt på plats!
Tack ska ni ha!

Postat: ons maj 04, 2005 19:14
av Nexxus
Appropå fördelare... Min varvräknare funkade inte som den skulle när jag köpte bilen, så jag köpte ny sån där kugg som ska sitta i fördelaren och driva varvräknarkabeln... men efter start så var det bara småflis kvar av den, så något var ju inte som det skulle, så jag köpte helt sonika en elektrisk varvräknare från AutoMeter, funkar alldeles utmärkt, MEN är någon som vet vad man kan använda för att plugga igen hålet där den mekaniska kabeln går in i fördelaren?
/Nexxus

Postat: ons maj 04, 2005 20:14
av gbak
Att det blev småflis berodde nog på att din varvräknar mekanik (på instrumentbrädan) har guckat ihop. Rengjorde och smorde du upp den innan du bytte kabel/kugghjul?

Postat: ons maj 04, 2005 22:58
av Nexxus
gbak skrev:Att det blev småflis berodde nog på att din varvräknar mekanik (på instrumentbrädan) har guckat ihop. Rengjorde och smorde du upp den innan du bytte kabel/kugghjul?
Jo, sånt kan man ju lista ut nu... men för 3 år sedan när jag köpte den, så kunde jag inte ett jota om hur en corvette funkar... så nä, jag ägnade int en sekund åt den delen, stoppade bara den nya delen... och nu ... får det nog vara, den andra mätaren fungerar ju med en aning mer precision om vi säger så... dessutom har den ju shiftlight som kan vara användbart när det behövs... :wink:

Postat: tor maj 05, 2005 0:59
av gbak
Jag råkar ha ett nytt växeldrev och bronsbussningen som just nu bara ligger och väntar på att få hoppa in i en fördelare...............nån som behöver ett renovera växeln?
Heikefelt smorde upp min varvräknare så jag behövde inte använda dem.
(Annars så hade nog mina nya drev oxå gått hädan)

Postat: fre maj 06, 2005 15:27
av 2QIK4U
gbak? Hur mkt vill Du ha för det?

Postat: fre maj 06, 2005 20:20
av gbak
Jag har betalt $55 för bägge delarna.
Byter heller mot t.ex ett par topplockspackningar, insugspackningar etc.