Sida 1 av 1
Otur när jag skulle besiktiga
Postat: tis maj 03, 2005 21:51
av Endorfine
Jag rullade ner till besiktningen i Nacka i dag. när jag svänger in på gården där, så havererar huvudbromscylindern och jag hade noll bromsar. och på dit vägen så stack en headders packning dessutom. Det var bara att åka försiktigt hem igen. (skit också)
Nu till frågan.
jag fick tag på en bromscylinder på Åbergs och tänker montera den i morgon och då undrar jag om det är i någon speciell ordning som man luftar bromsarna efter det? eller är det fram och sedan bak som gäller?
vore tacksam för ett snabbt svar.
Postat: tis maj 03, 2005 21:56
av Lars Nilsson
Rent generellt börjar man att lufta längst ifrån huvudcylindern dvs hb vb hf vf .
Postat: tis maj 03, 2005 23:40
av Stingray
Lars Nilsson skrev:Rent generellt börjar man att lufta längst ifrån huvudcylindern dvs hb vb hf vf .
Inte riktigt rätt.... har du bytt huvudcylinder så börjar du lufta huvudcylindern annars kommer du att få lufta till hin håle kommer o avlöser dig....
Postat: ons maj 04, 2005 6:13
av Endorfine
tack för tipsen.
dags att dra på sig overallen och ner för att skruva lite...
Postat: ons maj 04, 2005 7:21
av Joakim
När huvudcylindern är klar så ska du börja med vänster bak inner, sedan ytrre, därefter höger bak inner, sedan yttre. Därefter är det vänster fram och till sist höger fram.
Mvh//Jocke...
Postat: ons maj 04, 2005 8:22
av Johan Fräjdin
Inre och yttre? Vad är det för ok?
Postat: ons maj 04, 2005 10:23
av Joakim
Det sitter två luftnipplar bak på varje ok på min 72:a en på insidan och en på utsidan.
Fram är det dock en per ok.
Postat: ons maj 04, 2005 10:49
av Stingray
man börjar ALLTID med den bromscylinder som sitter längst bort från huvudcylindern, alltså HÖGER BAK.... sedan VÄNSTER BAK.... sedan HÖGER FRAM... och sist VÄNSTER FRAM
Postat: ons maj 04, 2005 11:23
av Joakim
Ja det är vad jag också har lärt men så stod det inte i GM rephandboken till vetten..

Jag provade som det stod i boken och det blev bra.
Postat: ons maj 04, 2005 13:17
av Stingray
Joakim skrev:Ja det är vad jag också har lärt men så stod det inte i GM rephandboken till vetten..

Jag provade som det stod i boken och det blev bra.
Ok... då tar jag tillbaka mitt påstående.... tills vidare... Sorry

Postat: ons maj 04, 2005 21:09
av Endorfine
okey, då är bromscylindern på plats. tyvärr så gick ett bromsrör av när jag skulle ta loss allt. bara att åka o handla rör o nya nipplar. har endast honingsverktyg för enkelhoning, det kanske går ändå. bara att jobba vidare i morgon. hoppas att allt e klart till vårmönstringen på lördag...