Sida 1 av 2

Lätta bilen?

Postat: ons maj 04, 2005 19:46
av Kentucky
Hejsan! Jag läste att 2qick4u:s bil vägde 1200kg MED förare, hur bär man sig åt? Vad kan man börja lätta som ger mest :?
Jag menar vad är smartast att börja med? I vanliga fall brukar man ju byta ut vissa karosseridelar mot plast,,, men va f_n :? :!: :?: allt e ju redan plast!!
M.V.H. -Kentucky

Postat: ons maj 04, 2005 19:57
av gbak
Ta en rondell och kapa bort taket.
Plocka sedan bort alla rutorna.
Ta bort alla dörrdetaljer som handtag, gångjärn och övrig (onödig) mekanik.
Redan här borde du ha tjänat 100-150 kg.
Byt sedan ut hela framvagnen till aluminium här sparar du säkert minst 50 kg till.
:D

Re: Lätta bilen?

Postat: ons maj 04, 2005 19:58
av Peter
Kentucky skrev:Hejsan! Jag läste att 2qick4u:s bil vägde 1200kg MED förare, hur bär man sig åt? Vad kan man börja lätta som ger mest :?
Jag menar vad är smartast att börja med? I vanliga fall brukar man ju byta ut vissa karosseridelar mot plast,,, men va f_n :? :!: :?: allt e ju redan plast!!
M.V.H. -Kentucky
Eller så bygger du en rörhög och glömmer allt va besiktning heter.. :lol:

Postat: ons maj 04, 2005 23:19
av frisk
lol! Nu har ju inte han en corvette utan en replika! Då kan man ju bygga med alu och dumpa allt som e onödigt.

Postat: fre maj 06, 2005 15:14
av 2QIK4U
eller så gör Du som min C3...byt allt till alternativt material .. är Du lat kan Du göra som appelgren/ekholm och slipa hela karossen på insidan så den blir lövtunn...bort med allt onödigt,,,slipa på bärarmar och spindlar,,,bara på hjälpstyrarmarna tjänar du minst 4-6 hg var....
sen borrar du ur varenda bult i chassiet så de blir ihåliga,,,minst 100kg,,,bara fortsätta så hela vägen,,,
Inte lätt,,,men det är det som skiljer vinnarna från de som tittar på och är besserwissers......alt. är som min C2...(båda egentligen) man bygger dem från grunden och då bör Du hamna på 800Kg om du gör allt rätt....
men nu var ju diskussionen ang en org. C3 eller hur?

Postat: fre maj 06, 2005 19:13
av KrilleN
Eller så lättar man inte alls, utan lägger i 120 kg sand ibak och toppar men en kompressormatad 540 cui :)

Postat: fre maj 06, 2005 19:46
av 2QIK4U
tyvärr räcker inte 120 om du ska få fäste,,,sen är det spännande och se vad kutkors och stickaxlar i bakaxeln säger om att slunga fram 2 tom corvette??
1740 kg...+120 kg(sand bak.)..+120 kg (kompressor fram)

Postat: lör maj 07, 2005 0:48
av Kentucky
Jaha, så då finns det inga genvägar o dunderkurer för o tjäna ett eller ett par hundra Kg då alltså.
Jag hade ju så klart hoppats att någon skulle säga att det var skitlätt, men vem har sagt att allt ska vara det? :roll:
-En seriös lättning får nog vänta till nästa vette..!

Postat: lör maj 07, 2005 12:42
av 2QIK4U
Om det var lätt,,,skulle vem som helst kunna vara snabbast*blink*

Postat: lör maj 07, 2005 16:40
av prask
Sitter det inte en massa tunga (krock)balkar i dörrar och i fram och bakdel, på 74:or och upp? Dessa borde väga en del.

Postat: lör maj 07, 2005 17:02
av frisk
Det finns en enkel tabell för detta pôjkar!
Mycket vikt= Mycket hk
Ännu mer vikt= Fruktansvärt mycket hk

men ju mer hk desto mindre orginalcorvette.. Så frågan e la vad man vill ha? Snabbast i stan!? Då ska man nog ha en annan bil.

Men jag har ett hett tips om hur man lättar bilen en 100kilon... Släng ut bruden som sitter bredvid och gasa i en minut så det bara e kvar 20liter i tanken.

Hur många hk har du kentucky?? Räcker dom inte?

Postat: lör maj 07, 2005 20:53
av gbak
Frisk!
Jag gjorde precis som du sa.
Frugan/junior tog följebilen och jag gasade, hemåt efter vårmönstringen.
men................ mitt på E4 tog soppan slut.
Så där stod jag som en stor fårskalle och väntade på följebilen, i en timme.
(De hade gått på loppis och lämnade telefonen i bilen.)
Så mitt råd är att bara slänga ut all dödvikt, bensinen kan va bra att ha :wink:

(Jag kanske borde se över tankmätaren.........)

Postat: lör maj 07, 2005 23:22
av frisk
Jag svara inte på det sista hehe men kul att din bil funkar igen!! :D

Postat: sön maj 08, 2005 10:29
av 2QIK4U
Gbak/
*GARV*,,,,ja du,,,se fruar/flickvänner/tjejer/babes!! Dom e som dom e!! ,,,,Var Du glad när Ni äntligen fick kontakt??..*blink*
Jag känner igen det där....stackarn!

Hoppas Ni hade kul på träffen i övrigt....

Postat: mån maj 09, 2005 7:11
av Kentucky
Det där med hk, inte lätt, hur mycket det än finns så är det ju alltid för lite.. :evil: men jag har ju tillräckligt för att kunna cruisa runt korvkiosken o eventuellt lägga en o annan gummiremsa på asfalten :D .
Jag kör med holly systemax toppar o insug o lite annat men med lite mindre vikt skulle de nog gå ännu bättre!!
-Men om man säger att det är 165hk o sen drar ifrån nån riskokare så e dom ju inte så kaxiga sen :D :twisted:

Postat: mån maj 09, 2005 8:36
av gbak
Angående tankmätare som beter sig konstigt.
Är det någon som råkat ut för samma sak som min tankmätare har.
Dvs den står nästan alltid på mer än max (visaren pekar mot kl 3), oavsett hur mycket jag har i tanken.
Utom när jag stänger av tändningen då tycks den ibland visa rätt ??
Ibland så visar den helt rätt under körning.
Dvs mätaren kan stå vart som helst, närsomhelst.

Postat: mån maj 09, 2005 9:48
av Christian Larsson
gbak
Jag skulle kontrollera signalkabeln mellan instrumentet och givaren.
Ett sådant här instrument visar på absolut max (klockan tre) när signalkabeln jordas och noll om kabeln går rakt av.
Så det verkar finnas ett glapp som jordar din signalkabel till och från.

Lovar inget 100%igt men såhär fungerade det med vattentempmätaren och har för mig att det är samma princip för tankmätaren.

Postat: mån maj 09, 2005 9:49
av 2QIK4U
Kentucky skrev:Det där med hk, inte lätt, hur mycket det än finns så är det ju alltid för lite.. :evil: men jag har ju tillräckligt för att kunna cruisa runt korvkiosken o eventuellt lägga en o annan gummiremsa på asfalten :D .
Jag kör med holly systemax toppar o insug o lite annat men med lite mindre vikt skulle de nog gå ännu bättre!!
-Men om man säger att det är 165hk o sen drar ifrån nån riskokare så e dom ju inte så kaxiga sen :D :twisted:
Låter som Du har rätt balla/kaxiga grejor då...*tummen upp*

man säger att 40 kg lättare = 1/10 sek.....400kg blir då en sek....det går åt många hk för att köra en sek snabbare när Du är nere på ensiffrigt...*blink*
så Du är inte fel ute
mvh R

Postat: mån maj 09, 2005 13:07
av gbak
Tack för tipset Christian!
Du kan mycket väl har rätt eftersom mätaren hoppar mellan helt korrekt och fullständigt felaktig visning.
Jag får börja att lossa kabeln vid tankgivaren och instrumentet så att den är helt frikopplad. Och sedan mäta kabeln och se om den är jordad någonstans på vägen.

Var det du som stod parkerad långt ner till höger direkt när man svängde in till slottet på vårmönstringen?

Postat: mån maj 09, 2005 15:44
av Christian Larsson
gbak skrev:Var det du som stod parkerad långt ner till höger direkt när man svängde in till slottet på vårmönstringen?
Aj fan, avslöjad :roll:
Det var du som pratade med mig en del om bilen va? Kommer ihåg att du sa att du hade en röd 72:a och det stämmer bra överens med din bild här på forumet! Trevligt med ännu ett ansikte till alla namn på forumet!
Får ta och kolla igenom din bil nästa gång :)

Postat: mån maj 09, 2005 16:00
av 2QIK4U
-71:a

Postat: mån maj 09, 2005 16:08
av gbak
Christian:
Det var inte mig du pratade med.
Du stod nog i nån matkö när jag passerade och när jag sedan kom tillbaka så var du/bilen borta.

Postat: mån maj 09, 2005 18:29
av Christian Larsson
gbak skrev:Christian:
Det var inte mig du pratade med.
Du stod nog i nån matkö när jag passerade och när jag sedan kom tillbaka så var du/bilen borta.
Aha skumt, det som stämde överens så bra :)
Ja jag blev tvungen att ge mig av ganska tidigt. Men vi lär ses ifall du kommer till onsdagsträffarna och så när dom drar igång?

Postat: mån maj 09, 2005 21:50
av gbak
Jepp, så fort det blir lite varmare så man slipper frysa ihjäl.
Det var en stor sol på väderprognosen för onsdagen. Kanske redan nu på onsdag???
Röda cafet har kanske inte kört igång sina träffar ännu, nån som vet?
Skulle vara kul om vi kunde vara några från det här forumet som träffas där. Vårmönstringen var nästan lite för stor tycker jag, mycket köande för att få i sig käk. Dessutom är det lite väl många moderna corvetter (enligt min smak).

Postat: mån maj 09, 2005 22:19
av 2QIK4U
Kentycky/
Några fler tips finner Du på : http://www.speedpro.se/mandensmek200505_01.html
Det är månadens mektips...*blink*
mvh R

Postat: mån maj 09, 2005 23:13
av Christian Larsson
gbak skrev:Jepp, så fort det blir lite varmare så man slipper frysa ihjäl.
Det var en stor sol på väderprognosen för onsdagen. Kanske redan nu på onsdag???
Röda cafet har kanske inte kört igång sina träffar ännu, nån som vet?
Skulle vara kul om vi kunde vara några från det här forumet som träffas där. Vårmönstringen var nästan lite för stor tycker jag, mycket köande för att få i sig käk. Dessutom är det lite väl många moderna corvetter (enligt min smak).
Från mälardalssidan här på forumet:

11/5-21/9,
kl.18.00
Onsdagsträffar Röda Cafét

Så dom drar faktiskt igång nu på onsdag, jag kommer ha min sötnos på framvagnsinställning under dagen så jag kanske är väldigt sugen på en tur på kvällen, får se om studierna tillåter.
Kan ju skapa en tråd om detta senare under träffdelen av forumet så får man se vilka som kommer varje onsdag!

Vårmötet är stort ja, och jag håller med dig, det är mycket moderna bilar dessvärre... Men vad ska man göra, kan väl inte bli sur på folk som gillar vrida-på-nyckeln-och-allt-funkar-bilar ;)

Kan det bli mycket mer off-topic än detta förresten? Från lätta bilen --> temp mätare --> onsdagsträffar? :roll:

Sovgott!

Postat: tis maj 10, 2005 7:07
av Kentucky
Hej 2qik4u! Hur mycket kan man borra ur bultarna tex en m12?
Jag vart lite nyfiken på det för det har jag aldrig hört om förut.
O så undrar jag är det inte är bäst att börja med att lätta den ofjädrade vikten först?

Postat: tis maj 10, 2005 7:11
av Kentucky
Kollade på wilwoodkitet, vad betingar det för pris?

Postat: tis maj 10, 2005 7:17
av 2QIK4U
Kentucky/
man tar bara kärnan,,,men ska inte vara dumsnål här och ta allt. Det räcker gott med 5-6 mm. Fast innan dess ska Du kapa alla bultar på bilen i "rätt" längd. En gängrad ska sticka igenom varje mutter. PÅ detta sätt kapade Jari KOnola 70 på sin Javelin han körde med en gång i tiden. Björn Carapi var den som tipsade mig om bulturborrning , vilket han gjorde bla. på sin Pantaera.
Självklart ska Du börja med den ofjädrade vikten, som du såg i länken om "månadens mektips".
Lättar du ett kg på bilen = 1 kg
Lättare Du ett kg ofjädrad vikt=3 kg
Lättar Du ett kg roterande vikt efter den passerat diffen=7 kg
Lättar Du ett kg roterande vikt innan den passerat diffen(tex vevaxel)=15 kg.
Samtliga siffror anger Hur mkt viktbesparing "på bilen" de motsvarar.
Samtliga siffror tagna av Herb Adams
mvh R

Postat: tis maj 10, 2005 7:21
av 2QIK4U
Wilwood hamnar på 9.000:- på de flesta bilar.
Under våren har vi sålt några kit till bla. Impala/ Camaro och vette samtliga är väldigt belåtna.
Wilwood bak får man slöjda lite själv för att få dit men även det är värt det.
PÅ Din bil kan Du rensa bort ca kg i fronten utan att anstränga dig så mkt . tex krockbalken, Vacumtanken för lysen. montera fasta(monzalysen) etc

mvh R