Sida 1 av 1

Tryck i kylarslangar ?

Postat: tor maj 05, 2005 12:56
av Hagge
Hur känns era kylarslangar när motorn har nått arbetstemp ?

På min så är de stenhårda vid en arbetstemp på ca 190-200 F och dessutom så sjunker nivån i expansionskärlet :shock: Det ska ju vara tvärtom....

Har inget problem med temperaturen men blir lite fundersam om det finns risk för att de hoppar av (har hänt en gånng innan kylarrenoveringen men då kokade motorn också).

Tycker att nivån borde stiga i expansionskärlet när man klämmer ihop slangarna.

Någon som vet om detta är normalt eller om det kan vara ngt fel ?

Bra att veta innan man ger sig iväg på ngn längre åktur...

/Hagge

som ska besikta i Högdalen imorgon

Postat: tor maj 05, 2005 13:20
av M Nordin
Kolla kylarlocket och åk till en verkstad som kolla efter förbränningsgaser i kylvätskan om du är orolig

MVH
MN

Postat: tor maj 05, 2005 14:28
av gbak
Har inget exp.kärl :shock:
Vi får se hur det går i sommar!

Postat: tor maj 05, 2005 14:39
av Hagge
Nordin, du menar om det skulle vara ngn spricka i blocket som gör att förbränningsgaser skulle gå ut i kylsystemet ?
Jag har absolut ingen vatteninblandning i oljan, den är ren och fin.
Kylarlocket är nytt från Ecklers som ska vara till 78:an med ventilation mot expansionskärlet. Det konstiga är att när den är kall så är det fri kommunikation med xpansionskärlet när man klämmer på slangarna, när den är varm så är det tvärstopp, men och andra sidan så ska ju inte kylarlocket öppna förrän vid ett visst tryck, borde bara ngnstans kring kokpunkten som det släpper för utblås till kärlet.

Allihop, kläm och känn på slangarna när ni har kört och se om ni har samma fenomen som jag :D

/Hagge

Postat: tor maj 05, 2005 15:19
av M Nordin
Hagge: Spricka i blocket är väl att måla fan på väggen men... Du kan få komptryck ut i kylsystemet pga sprucken topp, skjuten toppackning oxå. Det är ett enkelt test och stenhårda slangar låter skumt.

Kylarlocket skall fungera så att det skall hålla tät tills trycket ökar (står det på locket vilket ryck der öppnar vid?) och släpper till expansionskärlet. Finns en backventilsfunktion som gör att kylvätskan kan sugas tillbaka när motorn svalnar.

MVH

Mn

Postat: tor maj 05, 2005 17:16
av Hagge
Nordin: Locket är märkt med 15 LBS vilket jag tror är lika med 1,03 bar

Ska kolla imorgon hur snabbt det går innan slangarna blir stumma, tryckökningen borde gå ganska snabbt om det läcker komptryck från ngn av topparna.

Vi får se....

Tack för svaret !

/Hagge

Postat: fre maj 06, 2005 15:23
av 2QIK4U
slangarna ska vara hårda/tryck i ,,,men att Du får mindre vätska i exp. kärlet låter konstigt,,,*överlåter till experterna att ta vid*
mvh R

Postat: fre maj 06, 2005 18:40
av Hagge
Bra, tror nog att det är OK ! Att det blir mindre i expansionskärlet kan kanske bero på att systemet inte har varit riktigt fullt, ev luftfickor kanske har spökat.

Har testat med vacuummätare och vacuumet ligger ligger stabilt och bra inom rätt område, ingen pendling i värde vilket tyder på att det inte är ngt fel på topp-packningarna och/eller kolvringar.

Och :D besiktningen i Högdalen gick bra så nu är det en Vette till på Stockholms gator 8)

Känns väldigt bra faktiskt !

/Hagge

Postat: fre maj 06, 2005 19:44
av 2QIK4U
Bra!! Lycka till då!!

Postat: fre maj 06, 2005 20:23
av gbak
Kul!
Besiktningen är alltid ett lotteri

Postat: lör maj 07, 2005 0:11
av gbak
Det är ingen som har ett expansionskärl över eller så???
Kör just nu utan, men det skulle kännas bättre att ha ett.

Postat: lör maj 07, 2005 11:24
av ornet
gbak
Tack så mycket för din post.
Skall läsa när skruvandet lugnar ned sig.
Har en tank som passar 74-77 om det kan va nåt

Postat: lör maj 07, 2005 20:56
av gbak
Den borde väl kunna gå att trycka in någonstans.
Vad vill du ha för den?
Och vad är det för mått på den?

Postat: lör maj 07, 2005 23:28
av frisk
Mina slangar e styva när motorn e varm och i expansionkärlet finns det lite vatten också men jag har nog hällt på lite för mycket nu, för att bli av med luften så blev det så. dock så e det ju finurligt att överskjutande vatten trycks ur. :wink:

Postat: lör maj 07, 2005 23:30
av ornet
vilken årsmodell har du?
Passar den får du den.
Bild

Är hel men kräver rengörning.

Postat: sön maj 08, 2005 13:12
av gbak
71:a
Just där expansions kärlet sitter har jag monterat spolarbehållaren, men den kan nog flyttas en bit.
Har nåt stål rör från AC (ur funktion) som också finns i närheten. Kan ställa till problem möjligen.
Jag skall kolla ikväll.

Postat: sön maj 08, 2005 14:48
av frisk
så ser inte min ut och den sitter inte riktigt där heller....hmm

Postat: sön maj 08, 2005 16:02
av frisk
När vi e inne på ämnet! Var ute och luftade min nu med all nervositet som finnes. Följande händer: Låter den stå och bubbla lite och ser efter ett par minuter att överflödig kylarvätska rinner ur ifrån expansionskärlet. Kör ca 1km och stannar för att se om nått läcker men inget mer kylarvatten kommer ur och inget annat heller, tempen e nu uppe i 200 och allt e frid och fröjd. drar upp den på motorvägen och gasar lite... kör en 2 km eller så och sen hem igen väldigt lugnt. när jag kommer hem stannar jag och tempen ligger på strecket innan rött?? 240?
Och jag stänger av och då ryker det lite från kylarn??? känner på övre kylarslangen och den går att pumpa lite, rättare sagt om jag tar i allt vad lilla jag har så får jag nästan ihop den. men den e ganska varm och jag kan nog bara hålla i den i typ 10sek. Känns inte bra eller ska det vara så och varför ryker den?

Ni som kan sånt här :oops: hjälp mig`! Vågar inte köra mer hehe
Ps. Tror aldrig fläkten hann gå igång ens...ds.

Postat: sön maj 08, 2005 17:05
av Peter
Frisk,skulle nog prova ett nytt kylarlock. Verkar som det inte riktigt funkar som det ska..

Postat: sön maj 08, 2005 17:38
av frisk
kylarlock??? :oops:
menar du det på expansionskärlet så funkar det ju . Eller??
Men varför ryker den?? Funkar inte vattenpumpen? Men isf borde den ju bli ruskigt varm,eller??fattar 0!

Postat: sön maj 08, 2005 21:13
av gbak
Ornet!
Här borde det väl gå att trycka in expansions kärlet?
Annars får jag väl skapa en hylla där AC kompressorn har suttit.
Bild

Postat: sön maj 08, 2005 23:11
av ornet
Allt hänger väl på innerskärmens utformning. Tycker inte det skulle skilja så mycket mellan -71 och -75
ge mig din adress så skickar jag kärlet.

Postat: mån maj 09, 2005 8:23
av gbak
Ornet:
Har PM:at dig min adress.
Kastar du ut ditt gamla expansions kärl för att spara vikt eller.....?

Postat: mån maj 09, 2005 8:30
av Terner
Från -73 är kärlet svängt för att passa in i skärmen framför fläkthuset.

/Timmy

Postat: mån maj 09, 2005 9:20
av ornet
gbak skrev:Ornet:
Har PM:at dig min adress.
Kastar du ut ditt gamla expansions kärl för att spara vikt eller.....?
2QIK4U skrev:bort med allt onödigt,,,slipa på bärarmar och spindlar,,,bara på hjälpstyrarmarna tjänar du minst 4-6 hg var....
sen borrar du ur varenda bult i chassiet så de blir ihåliga,,,minst 100kg,,,bara fortsätta så hela vägen,,,
Inte lätt,,,men det är det som skiljer vinnarna från de som tittar på
Det är ju rätt iof då det kostar mindre än att köpa sig hk :)
Men det är tyvärr fåfängan som gjort sig gällande :lol: