Sida 1 av 1

Urtrampningslager C4 87

Postat: sön maj 08, 2005 14:36
av Boggen
Har fått ett gnisslande ljud när jag har kopplingen uppe
blir tyst när jag trycker ner kopplingen lite

som det verkar så är det mellan lagret och tryckplattan det gnisslar

har kollat på sprängskisser och där ser det ut som om lagret skall
ligga mot tryckplattan och snurra med hela tiden
sitter en fjäder som trycker ut kolven

Är detta riktigt eller skall lagret inte snurra när kopplingen är uppe ??

OBS koppling och lagret är nya

Postat: sön maj 08, 2005 18:57
av Jake
hmm, mitt urtrampningslager ligger inte emot.. GTAs urtrampningslager rasade ju nyligen pga att det låg emot och snurrade hela tiden...

Postat: sön maj 08, 2005 20:06
av Boggen
Tycker det verkar konstigt att det skulle ligga mot hela tiden
men det sitter en fjäder på baksidan om kolven som trycker på
kopplingsarmen

om lagret inte skall ligga mot så måste det sitta nån typ av fjäder som trycker ifrån lagret

ser i alla fall inget på spräng skissen

vad jag vet så sitter det 2 fjäder bleck på armen som ligger runt kulan
kan det vara dom som skall trycka tillbaka armen ?

Postat: mån maj 09, 2005 22:20
av GTA
ligga imot ska den väl kanske inte göra.. iallefall inte mycket. vad som hade hänt med mitt var att det var på väg att skära så det gick tungt att dra runt på vissa ställen. varav jag fick ljudet klunk klunk när jag hade neutralen i.

Bytte den sammtidigt som jag bytte packboxen bak (veven)

klunk klunk ljudet har jag haft ett bra tag men inte riktigt vetat vad det var.. har ju alu svänghjul &så så det rasslar/viner en del endå

Postat: mån maj 09, 2005 22:54
av Boggen
Snackade med en mekaniker på en GM vekstad och han sa att det skulle ligga och snurra med
inte med hårt tryck

men vill kolla med lite flera innan jag är nöjd

sen har jag lyckats få tag på en ny packningssats till slav cylindern
(den sista de hade sen går det inte att få tag på mera)

lite tur ska man

Urtrampningslager

Postat: mån maj 09, 2005 23:01
av Skp
Lagret snurrar med hela tiden, och det är riktigt att kolven är fjäderbelastad detta för att gaffeln hela tiden skall greppa i lagret, annars hade gaffeln skramlat fram och tillbaka hela tiden. Vad man kan höra i form av "gnissel" eller "skrammel kan vara bottenstocken i växelådan då kopplingspedalen är uppe. Det kan ha flera orsaker ojämn/ryckig tomgång beroende på slitna spridare, trimmad motor, lättat svänghjul etc.
Hoppas du hittar problemet

Skp

Postat: mån maj 09, 2005 23:41
av Boggen
Ok

tror inte att det är lådan då gnisslet försvinner med ett lätt tryck på kopplings pedalen ca 2 cm

ska ta och testa med ett lite hårdare fjädertryck och se om problemet försvinner
kan vara fjädern i kolven som har mattats ut i så fall

Tack för svaren

Postat: tor maj 12, 2005 22:01
av Boggen
Problemet fixat nu :D :D

Renovering av kolven och en lätt spänning av fjädern fixade problemet
+ att det var en massa avlagringar ikolven som gjorde att den gick trögt

verkar som ingen har bytt oljan sen den var ny :cry:

ska ta och byta oljan i bromsarna med för säkerhets skull