Sida 1 av 1
TÄNDINSTÄLLNING
Postat: ons maj 11, 2005 17:36
av micket
VARFÖR I HELVETE STARTAR INTE BILEN HAR SATT DIT EN NY DUI TÄNDNING PANIK HJÄLP 1533 MICKE T.

Postat: ons maj 11, 2005 18:33
av vett74
lite mer info tack!
årsmodell motor å sånt

Postat: tor maj 12, 2005 9:25
av Stingray
KOllat alla kablar, att dom sitter fast? Har du bensin i ? Har du vridit på nyckeln?
DU måste nog berätta lite mer vad som händer, inte händer osv...
/Tommy
TÄNDINSTÄLLNING
Postat: tor maj 12, 2005 9:55
av micket
HEJ JAG HAR HAFT TOPPARNA BORTA FÖR PORTNING NÄR JAG MONTERADE IHOP GREJORNA SATT JAG DIT NYA RULLVIPPOR GM OCH EN NY DUI TÄNDNING JAG HAR STÄLLT 1AN I ÖD OCH ROTORN SOM DEN SKA NU SKJUTER DEN HEJ VILLT IBLAND TROR JAG DEN TÄNDER I UTBLÅSTAKTEN KAN JAG HA STÄLLT VENTILERNA FEL ?
MVH MICKE T 1533.

Postat: tor maj 12, 2005 13:52
av V1E
Ställde du 1an i ÖD på kompressions varvet? Tabort vänster ventilkåpa ställ 1an i ÖD med ventilerna stängda, kolla åt vilket håll rotorn pekar (mot ettans tändkabel?).
Postat: fre maj 13, 2005 13:41
av Stingray
Prova att flytta kablarna ETT steg, det brukar göra susen för du har antagligen satt ner fördelaren fel....
Och snälla, stäng av caps lock.... det hjälper inte din bil men det ser inte ut som du skriker

Varför i...e?
Postat: ons maj 18, 2005 9:33
av Ralph
Ett bra tips (jag fick av Pekka Nyström!) när man startar upp en ny motor och är lite osäker på fördelarläget!
Innan du sätter i alla stift, anslut enbart 1:ans stift, jorda det och lägg undan alla andra tändkablar!
Nu kan du koppla in en tändningslampa, på 1:an, köra på starten och se hur tändningen står. Vrid fördelaren tills du får ~10grader. Sen skall motorn gå igång direkt, när alla stift sitter på plats. Bra när man kör in en vanlig hydraulkam.
Får du inget "blink" på rätt ställe står ju fördelaren fel vilket du lätt kan justera, utan att behöva prova dig fram med onödigt "skjutande" från motorn som ju faktiskt kan skada den.
Mvh
701 Ralph
Re: Varför i...e?
Postat: ons maj 18, 2005 17:49
av micket
Ralph skrev:Ett bra tips (jag fick av Pekka Nyström!) när man startar upp en ny motor och är lite osäker på fördelarläget!
Innan du sätter i alla stift, anslut enbart 1:ans stift, jorda det och lägg undan alla andra tändkablar!
Nu kan du koppla in en tändningslampa, på 1:an, köra på starten och se hur tändningen står. Vrid fördelaren tills du får ~10grader. Sen skall motorn gå igång direkt, när alla stift sitter på plats. Bra när man kör in en vanlig hydraulkam.
Får du inget "blink" på rätt ställe står ju fördelaren fel vilket du lätt kan justera, utan att behöva prova dig fram med onödigt "skjutande" från motorn som ju faktiskt kan skada den.
Mvh
701 Ralph
tack för tipset mvh mikael tuleborn.