Sida 1 av 1

Liknar C6 en Corvette?

Postat: ons maj 11, 2005 18:45
av Boyetin
Hej, är det fler med mig som är tveksamma inför den nya modellen, av någon anledning känns det som att den genuina Corvette feelingen är bortsuddat och resultatet liknar mer än klen Ferrari kopia än en Corvette, jag jämför C5 som jag personeligen anser vara den mest lyckade modellen någonsin bortsett från C1-C2 som ju inte går att jämföra.

Hörde dessutom att C6 har blivit dålig mottagen i US, stämmer det?

Det tar kanske lite tid att vänje sig, man kan ju hoppas.......

Postat: tor maj 12, 2005 7:58
av M Nordin
Klart det är en Corvette. Var oxå skeptisk till en början efter ha sett GMs egna bilder som får bilen att se ut som en SUV men i verkligeheten är det Corvette! Bara de fasta ljusen som drar ned intrycket...

MVH

MN

Re: Liknar C6 en Corvette?

Postat: tor maj 12, 2005 8:57
av Lars J
Tycker den är fin. Var själv tveksam när C-5:an kom tyckte att bakändan var stor och platt som en ladgårdsdörr - men det sätter sig efter ett tag. Blev dock lite förvånad när jag var och tittade på en C-6:a att den var så lik C-5 invändigt. Var mindre förändringar överhuvudtaget än vad jag väntat mig. Det där med lyktorna är väl en smaksak - jag menar hur snyggt är det när du har halvljus på och "grodögonen" är uppe.

För de flesta av oss är det väl också en plånboksfråga!

/Lars/

liknar corvette?

Postat: fre maj 13, 2005 21:14
av Ingo
C5 kan man väl inte direkt påstå är mest lyckad, för den ser ut som en yamaguchi. Alltså det var ingenting direkt nyskapande i designen när den kom,som exempelvis 1968,eller 1984.
C6,an däremot har fått sina förändringar på grund av kompromisslöshet,och det är lite kyligt.
Längre hjulbas och kortare överhäng (bra vid terrängkörning).
Lysena ser ut som alla andra supersportbilars(vilket är lite trist,men höjer toppfarten i mörker).
Att effekten blir högre och högre är väl bra ,men man undrar hur länge det dröjer innan inernationella Åke tråkpartiet beslutar om en sänkning av motoreffekten på våra bilar., för det har skenat iväg rätt rejält de sista åren.
Att det är runda baklysen är väl det bästa med den nya corvetten.Allt klassiskt från de gamla corvetterna finns ju med på c6,an förutom grodögon,, så hoppas många köper en ny, då finns det mycket begagnat att välja på om några år.

Postat: fre maj 13, 2005 22:31
av Boyetin
Hej, det är tur att vi bor i den del av världen där man har rätt att uttrycka sin åsikt i alla lägen. Jag vidhåller i alla fall att C6 är mindre lyckad än C5 designmässigt och det är min åsikt. Och efter att ha forskat lite kring och runt C6 kan jag konstatera att den tyvärr har fått en sval mottagning i US,- om det beror på konjukturläget vet jag inte men enligt källor är det just designen och faktiskt, tro det eller ej, avsaknaden av grodögon som tydligen anses vara ett måste på Corvette oavsett trenden i övrigt.

Men jag och alla andra som tycker att den är lite väl lik en italiensk sportbil kanske ändrar uppfattning efter ett tag och förhoppningsvis lagom tills det finns gott om begagnade C6or att välja på och innan man vet ordet av det kanske det står just en C6 i garaget.

Må väl! :lol:

Hellre lik en italiensk än en japansk

Postat: sön maj 15, 2005 11:02
av Ingo
Om nya corvetten är lik en italienare är det väl ett lyft mot för C5,an som liknade en japan.
84,an har ju i efterhand beskyllts för att likna japanska sportbilar,men där var corvette först och japsen kopierade sedvanligt,men med C5,an är det tveksamt.
Men när det gäller interiören är ju C6,an väldigt lik C5,an ingenting futuristiskt som när 63,68,och 84 års modeller kom.
Men C5ans interiör var ju ett lyft mot "Saab 9000" interiören som corvetterna 90 och framåt fick.

Postat: sön maj 15, 2005 11:55
av Cujo
Att pop-up-lysena är borta, tycker enbart är positivt, det var verkligen på tiden. Men sedan kan man diskutera hur designen på den nya fronten blev. Jag tycker att den är för menlös, eller indentitetslös. Från framhjulen och bakåt är den snygg. Jag tyckte C5 var riktigt snygg ända tills C6 kom. Ställ en C6 bredvid en C5, så ser aktern på C5:an alldeles för svulstig ut.

Sedan kanske man kan tycka att det är lite tråkigt att de inte vågade göra några lite mer radikala design förändringar.

liknar c6 en corvette

Postat: tis jun 07, 2005 19:23
av hertzjocke
Liknar en gammal Volvo PV en Ny S40! Nej ! Skulle en corvette likna en corvette så skulle vi fastna på 50-talet (även om många gärna skulle vilja vara kvar där) själv tycker jag att C4:an fick vara kvar alltförlänge och jag såg ner på corvette att dom inte hittade på något nytt, tills C5 kom som är som en alltför gedigen sportbil. Men man tröttnar snart på den med.
- byt bil, annars tröttnar du , och det har dom gjort :wink: :!: :?:

vadå tröttna

Postat: tis jun 07, 2005 22:40
av Ingo
har åkt med min 88 sedan 93, och visst retar man sig på vissa saker i slutet av säsongen,men på våren är det glömt.
Och visst vill jag ha en C6, och det blir väl också om något år, men helst vill man ju ha kvar 88,an.
En kompis har haft sin 68 sedan 77 tror inte han är less heller,men han led ju inte när han provkörde C6,an heller.

Re: vadå tröttna

Postat: tis jun 07, 2005 23:08
av hertzjocke
Ingo skrev:har åkt med min 88 sedan 93, och visst retar man sig på vissa saker i slutet av säsongen,men på våren är det glömt.
Och visst vill jag ha en C6, och det blir väl också om något år, men helst vill man ju ha kvar 88,an.
En kompis har haft sin 68 sedan 77 tror inte han är less heller,men han led ju inte när han provkörde C6,an heller.

absolut inte, men då är man nostagisk. min morbror har en 69 cab 454 stingray bigblock man, och den trötnar man aldrig på. Men inte vill du att bilarna ska se likadana ut åren igenom

Postat: tor jun 09, 2005 21:42
av madcow
C6:an är klockren :D
Provsatt en idag......
Mycket svårt att låta bli att köpa en.....
Prislappen är ju dock lite svettig..... Går lös på en 7-hundring om man skall ha med alla options :shock:

dyr

Postat: fre jun 10, 2005 9:08
av Ingo
Tja jämför du med italienaren med Fiat knappar , eller utvecklingen av Hitlers folkbil då är ju C,6an billig men allt är ju relativt.
Och eftersom man är fordonsmek i grunden så lärde man sig ju att "första idioten är största idioten", så att låta någon annan ta smällen med alla option är väl ekonomiskt mest lönsamt,men betydligt svårare.
När jag sökte 88,an höll jag väl på ungefär ett och ett halvt år innan jag fann bilen jag har nu..