Sida 1 av 2
Blårök!!
Postat: ons maj 11, 2005 22:09
av stingray350
Har satt på ett par begagnade mussetoppar på min 75:a.... tyckte det skulle bli lite roligt

Har även bytt insug och polerat upp min gamla förgasare... livet lekte tills jag stack iväg på en provtur.

Bilen blåryker så jag skämms inför grannarna fast den bara står på tomgång och puttrar. Jag förväntade mig nästan att det skulle puffa lite när jag startade bara men det ryker alltså lite hela tiden. VARFÖR!??
Topparna är ju inte nya men det var defenitift inte mina andra original heller som suttit på sedan 1975!..och de rök bara lite när man starta.Om ventilstyrningarna är slut så bör det väl ryka vid starten mest ändå väl?Det måste vara nåt fel som jag har gjort... antar jag. Har ju nya Toppackningar och har momentdragit skruvarna i tre omgångar enligt Haynes boken..
OBS!
På ena sidan (höger) så skulle det sitta en liten metalbit i toppackningen i mitten..."Reducer" stod det att det var. Tyckte den "byggde" lite i tjocklek och det känns som det skulle kunna smyga över olja in i cylindrarna där??
Vad är detta för pryl?
Nu har jag tappat sugen... kommer snart att köra ner bilen i älven om det inte slutar krångla snart
Någon som har något tips som kan pigga upp mig...var kan jag börja?
...behöver jag säga att det är första gången jag byter toppar

Postat: ons maj 11, 2005 22:53
av stingray350
Rättelse!
"Reducern".. den lilla metallplattan satt i mitten på insugspackningen mot höger topplock.. inte i själva toppackningen alltså.
Postat: ons maj 11, 2005 23:30
av mrv8
Tråkigt att det blev så!
Har du provat att byta o-ringarna som sitter längst upp på ventilskaften?
Går att göra utan att ta av topparna eller insuget igen.
Kanske du inte byte dom och dom legat och torkat länge på någon hylla?
Men till det roligare blev det stor skilnad i gång på motorn?
Mycket nyfiken på ditt svar!!!
Mvh
MrV8
Postat: ons maj 11, 2005 23:49
av 2QIK4U
Vad har Du för typ av ventiltätningar?? och har DU monterat dem??eller monterade Du bara toppar tidigare ägare satt ihop?
Reducerplåten Du satte dit är bara bra,,,helst skulle du ha en bit utan hål i
mvh R
Blårök
Postat: tor maj 12, 2005 10:55
av Håkan Österberg
Har du kollat hur det är med ventilkåpornas ventilering, speciellt den vänstra. Har du fel kåpor, att vent.uttaget ligger precis ovanför en vipparm, så kan motorn suga olja via uttaget direkt in i förgasaren.
Har du olja i förgasaren så är det garanterat det felet.
Postat: tor maj 12, 2005 19:09
av stingray350
Mrv8:
Jag har inte prövat hur bilen går än pga detta... tog bara ett varv runt kvarteret. Tänkte ge mig ut på en längre tur om jag får någon rätsida på detta. Då ska jag meddela dig om gången på motorn.
Topparna har mycket riktigt legat ett tag i garaget innan jag satt på dem.. nästan ett år tror jag

.. kanske har torkat som du säger..
2QIK4U:
Vet inte vad det är för typ av tätningar.. monterade dem som de var sedan tidigare ägare. Ventiler och fjädrar var redan monterat.Bra med reducerplåten i alla fall då.
Håkan Österberg:
När jag startade hade jag inte monterat slangen mellan den vänstra ventilkåpan och förgasaren... typ det enda jag inte har satt dit.
Du menar att den skulle suga olja genom slangen rakt in i förgasaren?
I så fall så är det ju inte det felet... eftersom det inte sitter nån slang än.
Det kan väl inte bli sånna här fenomen om man inte har slangen på väl?
Postat: tor maj 12, 2005 21:13
av frisk
Tråkigt för dig! Kan dock inte hjälpa dig men jag kan ge dig lite possetivt tänkande kanske. Min bil , som ni vet, har ju krånglat hela tiden och idag fick jag äntligen tummen ur och åka till min mekaniker. Fick först höra att det kanske bara va att kasta växellådan!! Orkade inte äns sucka, det ända jag funderade på va vad frugan skulle säga då!! Men!!!
Det visade sig att kickdownen hade hängt sig. så fram med avbitarn och klipp, så funka lådan igen och nu behöver jag inte oroa mig för kokande motor längre. Laga kickdownen känns lite lågprioreterat då den helt enkelt inte behövs längre. så stå på dig så löser allt sig efter nåra losec-kurer!

Postat: tor maj 12, 2005 22:59
av stingray350
Hehe!
Tack för det Frisk! \w/
Det känns redan bättre... men man blir ju så #$%!! trött när man står där ute i garaget med bilaset och allt skiter sig men efter några sömnlösa nätter så brukar man få humöret tillbaka
Fler tips ..någon?
Postat: fre maj 13, 2005 8:01
av 2QIK4U
LÅter som ett spännande sätt att laga en kick down....varför får jag känslan att det kommer en fortsättning på detta äventyr??
men hallå!!!
Satte Du tillbaksa de GAMLA ventiltätningarna??....och Du gjorde det UTAN att demontera fjädrarna??
Har jag förstått det Du säger rätt??
tror isf vi är en liten bit på väg att lösa probset med blåröken....
mvh R
Postat: fre maj 13, 2005 8:08
av mrv8
Hej stingray350
Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket du vet ju att allt annat är bra i motorn och oljan på 350 motorena kommer ju bara från stötstänerna upp till toppen altså inga problem med toppackningarna om du inte hittar vatten i oljan.
Och ifall ventilstyrningarna hade varit så slut så att så mycket olja går i mellan tror jag du hört att motorn inte låter bra.
Ibland får en del race putar för sig att dom inte ens vill ha ventiltätningar för att det ska smörja ventilstyrningarn bättre, kan inte svara på om det är så i ditt fall men man vet aldrig?
Annars ser chevas normala ventiltätning ut som en o-ring fast lite plat kostar typ 50 kronor att köpa nya till allihopa.
Enkla att byta så det fixar du enkelt om du kan byta toppar på motorn då kan du fixa ventiltätningarna på typ 3-4 timmar. utan stress.
Läs bara i en bok som beskriver hur man gör.
Jag kan berätta att jag köpte ett par toppar från 1989 som gått ett år lite gran (såg helt ut som nya) sen hade man skrottat bilen och tagit ur motorn blocket såldes direkt till något street race team topparna köpte jag 2004 dom hade bara legat och när jag peta på ventiltätningarna gick dom i bittar och var som bakelit.
Hade troligen inte tättat speciellt mycket. Och vem vet hur länge dina ventiltätnignar suttit innan topparna las undan kanske torka till på en gång när dom hamna på hyllan?
Så ut i garaget nu

Sen tror jag du blir på bättre humör, väntar med spänning på att höra hur din bil går
Stora lyck önskningar från
MrV8
Postat: fre maj 13, 2005 8:15
av M Nordin
frisk: Det där låter som haschmek på hög nivå! Jag skulle byta mek om ngn föreslog mig en sådan variant...
MVH
MN
Postat: fre maj 13, 2005 8:37
av Terner
M Nordin skrev:frisk: Det där låter som haschmek på hög nivå! Jag skulle byta mek om ngn föreslog mig en sådan variant...
MVH
MN
Aja det är ju en nödlösning förstås men hellre sämre nedväxling än att köra på 5000 varv hela tiden hehe. Switchen fixar Frisk när han fått några glada mil på vägen och meksuget kommer tillbaka. Om inte annat så gör han det när jag kör ifrån honom eller hur Frisk?
/Terner
Postat: fre maj 13, 2005 12:01
av 2QIK4U
man får väl bara hoppas han inte bränner lådan inna dess meksuget kommer tillbaks,,,,*s* fast det lär vi väl få läsa om med...*s*
Solskenshälsningar!!
mvh R
Postat: fre maj 13, 2005 12:05
av Terner
2QIK4U skrev:man får väl bara hoppas han inte bränner lådan inna dess meksuget kommer tillbaks,,,,*s* fast det lär vi väl få läsa om med...*s*
Solskenshälsningar!!
mvh R
Jo klart växlar det inte ner får man ju vara lättare på foten. Eller lägga i 2:an hehe
/Terner
Postat: fre maj 13, 2005 12:09
av 2QIK4U
Det där grejar Frisken!! tvekar inte en sek , på han....
Postat: fre maj 13, 2005 13:09
av Lars J
Aja det är ju en nödlösning förstås men hellre sämre nedväxling än att köra på 5000 varv hela tiden hehe. Switchen fixar Frisk när han fått några glada mil på vägen och meksuget kommer tillbaka. Om inte annat så gör han det när jag kör ifrån honom eller hur Frisk?
/Terner[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------
Jag förstår inte hur någon av er skall kunna köra ifrån den andra? Ni har ju fullt upp att bara få bilarna att komma runt kvarteret, och med tanke på att det är ca 20 mil mellan er så lär det dröja
För övrigt med tanke på blåröken så är väl en gyllene
regel att alltid kolla upp delarna man sätter i så att de är justa och man slipper problem. Så ta till dig av tipsen Stingray 350 så löser det sig säkert!
Ha en trevlig helg pojkar!
/Lars/
Postat: fre maj 13, 2005 13:58
av kuggen
låter som ventiltätningarna tycker jag i allafall. har de legat länge eller körts så blir dom torra spruckna
Postat: fre maj 13, 2005 15:38
av stingray350
Ja jag har nog haft lite för bråttom med att få på topparna... vill ju ut i det fina vädrat ju

Det var en chansning som sket sig. Ska genast byta tätningar

.. man lär sig ju av sina misstag.
Tack för all hjälp så länge... jag återkommer när jag bytt tätningar då.
Postat: fre maj 13, 2005 17:36
av frisk
Se där ja!! Nu löser det sig ska du se!
Här skiner solen och jag måste köra en massa grejor på släpkärra hela kvällen.

Dags att sätta på dragkrok på corven??
Sicken diskution det blev om mig när jag va borta haha... när katten e borta så.... Terner har redan svarat , tack!
Byta mek??? hmm fattas lite kunskap hos andra med hör jag

Postat: fre maj 13, 2005 19:32
av stingray350
2QIK4U:
Jag monterade topparna som de var alltså.. jag har inte monterat några gamla tätningar eller nått sånt ..har inte haft isär ventiler och fjädrar alls... det kanske lät så i mitt inlägg men det var så klart topparna jag menade. Ventiler och fjädrarna satt redan monterat i topparna... Riktigt så korkad är jag inte

bara nästan

Postat: fre maj 13, 2005 21:10
av Terner
Jag förstår inte hur någon av er skall kunna köra ifrån den andra? Ni har ju fullt upp att bara få bilarna att komma runt kvarteret, och med tanke på att det är ca 20 mil mellan er så lär det /Lars/[/quote]
Jo sant det finns fortfarande ett antal komponenter i bilen som säkert kommer att gå sönder innan jag kommit runt kvarteret
På listan står:
Knutkors (finns visst massvis av dom på vettar)
Bakaxelutväxling (vem vet i vilket skick den är)
Diverse stag i bakvagnen ( kan visst riva halva karossen om dom går sönder)
MM mm
Tar dock en dag i sänder och om vi har tur kan kanske jag och Frisk mötas norr om Halmstad (halvvägs) och bränna lite gummi. Man kan ju alltid ta bärgningsbil hem hehe
/Terner
Postat: fre maj 13, 2005 22:21
av frisk
Nu har jag varit ute på 3 rundor och den funkar fortfarande bra!

så det ska inte va nått problem terner hehe
Postat: lör maj 14, 2005 10:24
av 2QIK4U
stingray350 skrev:2QIK4U:
Jag monterade topparna som de var alltså.. jag har inte monterat några gamla tätningar eller nått sånt ..har inte haft isär ventiler och fjädrar alls... det kanske lät så i mitt inlägg men det var så klart topparna jag menade. Ventiler och fjädrarna satt redan monterat i topparna... Riktigt så korkad är jag inte :wink: bara nästan :oops:
Jag tror inte Du är korkad,,, folk kan ibland vara bekväma och kanske överoptimistiska,,,,men inte korkad,,,Du har ju en Corvette...Det ger en friplåt in i mensa!!...*blink*
Testa och byt ventiltätningarna...kolla även om Du har en korrkt vevhusventilation
mvh R
Postat: sön maj 15, 2005 0:56
av Gide
Inga problem tryckluft i cylindrarna rätt verktyg klart på 2 timmar har gjort det nyligen (skiftade ventilfjädrar efter två ventilfjäderras förra sommaren) Janne..................................
Sen kommer nog blåröken från bakjulen istället,lycka till.
(5speed for ever)(väljer vilket varv man ska växla )20 mil förra helgen 10 nu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postat: sön maj 15, 2005 8:24
av 2QIK4U
Snygg hemsida Gidde!
och snygg bil!!*tummen upp*
Såna ventilkåpor har jag försökt få hem sen mars,,,,har legat på backorder sen dess....
mvh R
Postat: sön maj 15, 2005 9:04
av frisk
Håller för en gångs skull med 2QIK4U!!!

Postat: sön maj 15, 2005 14:42
av Stingray
Ja j-igt balla ventilkåpor..... Funderar på om jag ska försöka hitta såna eller om jag ska sätta på mina Nytillverkade Offenhauser kåpor...
Finns dom där Giddes till BB ?
Postat: sön maj 15, 2005 17:43
av 2QIK4U
Dom finns till BB men de passar inte riktigt lika bra i BB:s bredare utförande,,,SBvarianten är den som är snyggast...
KOllar Du tex i senaste Hot Rod har de såna orangelackade på en BB
....men som sagt,,,väldigt svåra at få tag på..Gm har sut på dem sen i mars....likadant som med ZZ383 motorerna,,,probs med underleverantörerna...
Postat: sön maj 15, 2005 18:09
av Terner
Apropå snygga grejor ! Var får man tag i de K&N filter som passar på original luftrenare. Dom är mörkröda och ersätter locket så dom ger fritt flöde även uppifrån.
/Terner
Postat: mån maj 16, 2005 6:56
av 2QIK4U
Hos Din favoritspeed shop!!....Det finns som hel luftrenare, troor även Du kan handla filter och ovandel löst, fast är det 20 kr extra för bottenplåten kan Du likagärna ta den för det har Du igen när Du säljer din gamla burk till nån....
mvh R