corvette tom-96

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
corvette
Nykomling
Nykomling

corvette tom-96

Inlägg av corvette »

Hej. Jag är mycket intresserad men novis gällande chevrolet corvette. Jag har länge gått i tankar att köpa en C4 och inför denna sommar är jag mer sugen än någonsin på denna fina bil. Jag har dock en mängd frågor eftersom jag ju aldrig tidigare haft en corvette och när jag köper en vill jag bli så nöjd som möjligt. Jag tänker mig en targa med automatlåda av de senare årsmodellerna. Tacksam för svar..
Vad finns för olika motoralternativ?
Jag vill ha automatlåda. Finns det olika utföranden/vilka är så fall att föredra?
Har det gjorts banbrytande förändringar någongång under tillverkningsåren som man bör känna till?
Vilka kända fel som jag bör hålla utkik efter?
Är det något övrigt jag bör känna till..
Tack på förhand Pär
pär
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Välkommen till forumet..

Yes, du vill altså ha en LT1a (92-96).. mycket fin motor inga sarskilda problem över huvud taget.. förutom EN liten detalj och det är att den optiska fördelaren kan läcka in vatten på de första årsmodellerna, kom en uppdaterad variant 93(rätta mig om jag har fel) hur som helt är det ett ganska enkelt fel att åtgarda.. brukar även ofatast uppstå när man motortvättar.. Det fanns bara en AUTOMAT, det är 4L60E, och det är väl den som är vekaste punkten på hela bilen (är själv lagt åt man), men har den fått rätt service, så ska den hålla bra.. Dessutom så är den inte TOKdyr att renovera om den pajjar, men det är ju helst nåt man slipper..

Ska du ha en fin vette hör med dessa killar, dom har LÅNG erfarenhet och har fina bilar.
www.vettesmaland.com

annars som regel, skicket är viktigare än årsmodell.. Problemen beror ofast på tidigare ägare..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar