Tumgängor

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Tumgängor

Inlägg av Johan Fräjdin »

Ok, en ganska basic funderig: Jag köpte precis en plugg för att täppa ett av hålen i mitt insug. Hålet är ca 18mm invändigt gängan, så jag utgick från att det var 3/4" och köpte en 3/4" NPT plugg. Denna visade sig dock vara drygt 25mm utvändigt... Är det bara jag som är korkad, eller räknas måtten på tumgängor helt annorlunda?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det utgår ju ifrån Amerikanska "rörmokerimått" och dimensionen mäts då på insidan av det tilltänkta röret som skulle sitta där(så gör man även här men då endast på stålrör).
Värt att tänka på är att NPT gänga är konisk och dom propparna man köper hos den lokala VVS firman (ofta i mässing) har rak gänga vilket innebär att gängan kommer att skära efter ett par varv.Det funkar men man måste ta med det i beräkningarna så man inte står och tokdrar allt man orkar för at dra den i botten.
I normala fall är alla hålen i insuget 1/2" som har med kylvattnet att göra...
Kasta inte bäver i trähus.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Ok... så du menar att "röret" som skall gängas på utsidan alltså är 1/2" på insidan? Det låter ju inte helt logiskt, men tumsystemet är ju inte så logiskt från början.

Hålen i insugen har väl rak gänga antar jag och en NPT plugg konisk, det är väl därför det tätar? Eller är det NPT i insuget med?
Finns det inte NPT pluggar hus en vanlig rörfirma tro?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Npt

Inlägg av Ingo »

Det där är en Djungel!!!,men varje gång man skruvar lös en plugg bör den sparas i en skrotlåda ,förr eller senare behövs den.

Att kolla med de som Meckar amerikanska entrepenadmasiner kan löna sig,där finns det mesta ,vanliga rörmokare kan säkert fixa,men att dom har det hemma???. eljest är det ju jänkeskroten som gäller
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vanliga "svarta"rördelar(gjutna grejor) är koniska och borde finnas hos en välsorterad rörbutik.
Dessa finns även i galvat utförande och borde funka(?) men ser inte så däringa sportiga ut.
Jag vågar faktiskt inte säga om det e exakt samma stigning på "rörgäng" och NPT men det e ruggigt nära iaf.
Jag tror att hålen i insuget e gjorda för NPT och är således koniska. Iden med den koniska gängan e ju att den ska vara självtätande,men det tror jag inte på :wink:
Ang propp så kolla även med din lokala slangbutik (hydroscand osv) dom e duktiga på att få fram det mesta..
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Errr, Errr och ERR igen

Tumsystemet har exakt EXAKT samma definitioner som det metriska (bortsett från NPT).. Den stora skillnade som man OFTAST brännar sig på är att jänkarna blandar UNC och UNF hej villt (fin och grov gänga), i det metiska använder vi oss nästan uteslutade av grovängor.. Fina metriska är oftast konsktiga på nåt sätt och ser GRAVT annorlunda ut..

Tillbaka till NPT, Jag har inte råkat ur för nån NPT som har varit rak ( låter hem smurfad :().. De är tillochmed så sneda så man kan se det med blotta ögat.. har köpt proppar på både rörmokket, biltema och hos lokala järnhandeln..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Metriska?

Inlägg av Ingo »

Visst menar du vanliga tumgängor mot vanliga rörgängor Jake? ,unc, unf ,withworth och vad dom heter. millimeter gäng då träder den totala ondskan och förbistringen in.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Metriska?

Inlägg av Peter »

Ingo skrev:V,withworth och vad dom heter. .
Den gängan e lite skoj,typ 4 gängor per tum eller nått..
Skriv svar