Sida 1 av 1

tändningsjustering

Postat: mån jun 06, 2005 0:56
av Blueray
tja, rätt ny med de här me gamla bilar, har en 75a me nån lt1 350 motor, helt ny, bytte insugningpackningar nu i helgen o tycker den går sämre nu än innan, antar att ja inte fick dit fördelaren som den satt innan, har ni några enkla tips? mvh

Postat: mån jun 06, 2005 10:06
av Johan Fräjdin
Har du (eller kan låna) en tändinställningslampa? Finns annars på biltema för en billig peng.
En sådan är ganska bra att ha om du vill ställa tändningen rätt.
Till att börja med kan du ju bara starta motorn och försiktigt vrida fördelaren år bägge hållen en aning, och se om den går bättre.

Är du säker på att du satte tillbaka tändkablarna rätt förresten? Har du bytt plats på två så går den ju bara på 6 cylindrar... Kolla även att alla tändkablar sitter fast ordentligt.

Postat: mån jun 06, 2005 11:27
av sh454
kolla så att du har rotorn mitt för ettans tändkabel med ettans cylinder i tändläge :roll:

Postat: mån jun 06, 2005 11:49
av Blueray
jo tändkablarna sitter rätt... va ju de där me att veta när ettans cylinder ska tända... hur ser ja de då?

Postat: mån jun 06, 2005 18:39
av sh454
Blueray skrev:jo tändkablarna sitter rätt... va ju de där me att veta när ettans cylinder ska tända... hur ser ja de då?
Skruva ur stiften till att börja med så går det lättare att dra runt motorn.Ta ett långt spärrskaft eller dylikt med en hylsa som passar på bulten till svängdämparen,dra runt motorn samtidigt som du håller för ettans tändstiftshål med tummen. När du känner ett tryck mot tummen håller kompression på att bildas,samtidigt kikar du på tändmarkerigen på svängdämparen och på motorn.När 0 markeringarna står mitt för varandra bör du ha TDC (tändläget på ettans cylinder).Då ska rotorn peka på ettans tändkabel i fördelaren.Gör ett litet märke för ettans kabel i fördelarhuset så att du kan arbete med locket av. Sen ska du väl ha lite förtändning,den kan du justera sedan när du vet att fördelaren sitter rätt.
Det är j-ligt lätt att man hamnar nån kugg fel när fördelaren skall tillbaka :wink: :wink:

Postat: mån jun 20, 2005 19:48
av Blueray
jo, efter inköp av en tändningsinställningslampa har ja nu ställt in tandningen till ca 8grader förtändning, får däremot inget vakum ur förgasaren där ja kopplar in fördelaren när ja står på tomgång, kommer först vid ca 1000 varv, men detta kanske e normalt?? har en holley 750..

Postat: tor jun 23, 2005 22:12
av Johan Fräjdin
Kolla vacuumet direkt i insuget istället.

Postat: sön jun 26, 2005 11:59
av Terner
Blueray skrev:jo, efter inköp av en tändningsinställningslampa har ja nu ställt in tandningen till ca 8grader förtändning, får däremot inget vakum ur förgasaren där ja kopplar in fördelaren när ja står på tomgång, kommer först vid ca 1000 varv, men detta kanske e normalt?? har en holley 750..
Har ett liknande problem med min motor (oxå holley 750) dvs vacumet är uselt på låga varv och speciellt när den är kall.

Detta gör till och med att jag tappar effekten på bromsservon. Undrar hur det påverkar växellådan ? (TH400)

Hur kommer man till rätta med detta?

/Terner

Postat: sön jun 26, 2005 14:22
av Johan Fräjdin
Har du lika dåligt vacuum överallt då? Olika vacuumportar på förgasaren ger väl olika vacuum vid högt/lågt varv.

Postat: sön jun 26, 2005 14:42
av Terner
Johan Fräjdin skrev:Har du lika dåligt vacuum överallt då? Olika vacuumportar på förgasaren ger väl olika vacuum vid högt/lågt varv.
Har allt (växellåda och bromsvacum) på ett uttag ner i insuget strax bakom förgasaren. Ett t-rör delar det. Skulle det vara bättre att flytta det till förgasaren?

/Terner

Postat: sön jun 26, 2005 16:03
av frisk
Jag har mitt på samma ställe som du Terner och har inga bekymmer... än iaf så det e kanske nått annat fel som e trasigt?? :roll:

Postat: sön jun 26, 2005 17:20
av Terner
frisk skrev:Jag har mitt på samma ställe som du Terner och har inga bekymmer... än iaf så det e kanske nått annat fel som e trasigt?? :roll:
Aja ska kolla lite i morron på det. Har ju mekat hela vintern så det är ju roligt att kunna köra lite nu. Och de fungerar ju även om det inte är optimalt. Kommer det nån och vill gasa stoppar man ju bara i tvån den räcker ju långt haha :)

/Terner

Postat: sön jun 26, 2005 18:11
av Johan Fräjdin
Terner skrev:Har allt (växellåda och bromsvacum) på ett uttag ner i insuget strax bakom förgasaren. Ett t-rör delar det. Skulle det vara bättre att flytta det till förgasaren?
Ok, jag fattade det som om du hade det kopplat till förgasaren. Om du inte har något vacuum i insuget låter det ju som en läcka någonstans. Var är tex. lysena inkopplade? Pröva att plugga denna anslutning och kolla om det blir bättre.

Postat: sön jun 26, 2005 19:17
av Terner
Lysena e på samma som dom andra 2 upptäckte jag. Ska plugga dom en efter en och köra med uteslutningsmetoden.

/Terner