Sida 1 av 1

Kopplingsproblem.

Postat: fre jun 10, 2005 2:41
av Nexxus
Hejsan...
Har ett litet problem med min koppling.
När jag satte på motorn efter att ha lyft den, så fick jag inte till kopplingen.
När jag trampar händer ingenting.
Har legat under och kollat allt, gaffeln sitter där den ska, urtrampningslager är rättvänt, men verkar ha för lång väg att glida innan den greppar.
Har provat alla stag och stänger mm, inget hjälpte.

Ska tillägga att när jag trimmade motorn för 1.5 år sedan, så bytte vi koppling, eftersom den gamla var ganska sliten, hela paketet alltså.
Har ingen aning om den egentligen var avsedd för en corvette... men eftersom motorn inte är orginal, så kanske det inte har så stor betydelse?
Den har gått bra det senaste året i alla fall...

Hursomhelst så rotade jag fram den gamla kopplingen ikväll och tog en titt...
Kunde konstatera att den gamla inte alls såg ut som den som sitter på just nu.
Den gamla har de där piggarna (flärparna) som urtrampningslagret ska trycka på ovanför kanten lixom, medans den jag har på nu sitter de innanför kåpan, en bit in i kåpan alltså.
Borde det inte betyda att jag ska ha ett längre urtrampningslager???
Det är det enda jag kan tänka mig... men det är fortfarande en gåta hur killen som satte ihop kopplingen senast lyckades förena den här kopplingen med ett kort utrampningslager???
Är fortfarande alldeles för kass för att att avgöra det här på egen hand, så det skulle vara bra om någon hade nån åsikt om det här?

Postat: fre jun 10, 2005 6:59
av Peter
Hade ni plockat ner kopplingen under renoveringen? Sitter urtramningslagret rätt?
Så den funkade alltså med denna setup innan du löft motorn?

Postat: fre jun 10, 2005 7:34
av StingrayRacing
Tjena, Här finns en skiss som kanske kan hjälpa dej :wink: :
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... d=3&arch=1

Postat: fre jun 10, 2005 11:48
av Nexxus
Peter skrev:Hade ni plockat ner kopplingen under renoveringen? Sitter urtramningslagret rätt?
Så den funkade alltså med denna setup innan du löft motorn?
Kopplinen togs loss, men inte isär... om man säger. Lagret sitter som det ska, med banan där gaffeln löper bakåt.
Allt funkar lixom, men lagret har för lång väg att gå innan den greppar.

Jo, den funkade, men jag förstår som sagt inte hur, eftersom det gamla kopplingspaketet ser totalt annorlunda ut än det jag har nu.

Postat: fre jun 10, 2005 11:58
av Nexxus
StingrayRacing skrev:Tjena, Här finns en skiss som kanske kan hjälpa dej :wink: :
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... d=3&arch=1
Hm, de flesta bilderna fattades men...
Om du syftade på skissen hur gaffeln ska sitta på urtrampningslagret, så hjälpte det inte mycket, den sitter som den ska...
Den biten är jag ganska säker på att jag har gjort rätt. :)

Postat: fre jun 10, 2005 18:00
av sh454
Har du justerat pedalen så att du har rätt spel :shock: :shock:
Stefan

Postat: fre jun 10, 2005 18:35
av Peter
Sitter staget mellan motorn och ramen åt rätt håll(Z staget)?

Postat: fre jun 10, 2005 21:07
av Nexxus
sh454 skrev:Har du justerat pedalen så att du har rätt spel :shock: :shock:
Stefan
På alla de sätt och vis som jag kan tänka mig, men försöker man maxa spelet, så räcker inte stagen till hur man än gör. :(

Postat: fre jun 10, 2005 21:16
av Nexxus
Peter skrev:Sitter staget mellan motorn och ramen åt rätt håll(Z staget)?
Samma sak där, den togs inte bort, bara veks åt sidan när motorn lossades.
Personligen tror jag att det är lagret som är boven i dramat, eftersom det visade sig att det är fundamentalt olika kopplingar då och nu...
Om kopplingen tidigare hade uppstickande "flärpar" som urtrampningslagret gick emot, så måste ju rimligtvis den nya kopplingen, vars "flärpar" ligger nedsänkta en bit in använda ett längre urtrampningslager???
Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av urtrampingslager och kopplingar, känner jag mig lite osäker trots allt.
Jag tror det var felmonterat tidigare, för även om kopplingen funkade under en säsong, så både vibrerade den och hade ett knirrande och knarrande ljud som kom och gick i olika farter.

Postat: fre jun 10, 2005 22:18
av Stingray
Mike, jag är helt säker på att du har fel urtrampningslager... jag fick också fel nämligen när jag köpte BÅDE lamell, urtrampningslager och tog med min nya redan inhandlade lager till butiken.... jag förlängde armen från Z-staget och till kopplingslänkaget så det funkar i alla fall :)

Men det är bättre att byta lager egentligen....

TOmmy

Postat: fre jun 10, 2005 22:21
av sh454
Då får du väl mäta skillnaden mellan anläggningsytorna på tryckplattorna och skaffa ett lager som är så långt som du behöver.
HejHopp :wink: :wink:
Stefan

Postat: fre jun 10, 2005 22:48
av Peter
Annars har jag en rätt schysst Hays koppling med urtramningslager som jag tog bort pga den inte orkade med min nya motor,men den pallade med den gamla som va rätt elak. 8)

Postat: fre jun 10, 2005 23:26
av Nexxus
Peter skrev:Annars har jag en rätt schysst Hays koppling med urtramningslager som jag tog bort pga den inte orkade med min nya motor,men den pallade med den gamla som va rätt elak. 8)
Tja, pallar den ca 400Hk, så ... Hansen hade ju typiskt nog slut på långa lager, så det är väl Persåkers som gäller förmodar jag.
Problemet är att jag inte riktigt ha pengar för en koppling just nu... ja, det beror väl kanske på vad du vill ha för den, men det är lite fattigt just för tillfället :oops:

Postat: lör jun 11, 2005 0:14
av Peter
Den höll för 507Hk och ca 600Nm så den borde funka..Men jag måste bara fråga om du har 10 eller 26 splinsad ingående axel i lådan?

Postat: lör jun 11, 2005 0:51
av Nexxus
Peter skrev:Den höll för 507Hk och ca 600Nm så den borde funka..Men jag måste bara fråga om du har 10 eller 26 splinsad ingående axel i lådan?
Ja, då borde det ju inte vara några problem för min motor.
Det är 26 splines på axeln.

Postat: lör jun 11, 2005 9:20
av Peter
Nexxus skrev:
Peter skrev:Den höll för 507Hk och ca 600Nm så den borde funka..Men jag måste bara fråga om du har 10 eller 26 splinsad ingående axel i lådan?
Ja, då borde det ju inte vara några problem för min motor.
Det är 26 splines på axeln.
Dåså..Priset jag hade tänkt e väll så jag kan köpa två flak öl... 8)

Postat: lör jun 11, 2005 18:33
av Nexxus
Peter skrev: Dåså..Priset jag hade tänkt e väll så jag kan köpa två flak öl... 8)
2 flak lättöl? det var billigt!!! 8) :lol:
Fast allvarligt, det skulle väl kunna bli affär... det kostar ju hursomhelst en del med nya urtrampningslager...

Skicka ett privat mail, så kanske vi kan komma överens om något då...
Och med lite tur kanske jag får ut vetten innan midsommar!

Postat: sön jun 12, 2005 0:57
av Jake
Är det en S/S koppling??

Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..

Postat: sön jun 12, 2005 2:15
av Peter
Jake skrev:Är det en S/S koppling??

Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..
Jag böt ut min Hays till en RAM koppling och den verkar palla med än så länge..S/S kopllingen funkar till en vass SB men kan börja slippa på högre varv med en elak BB. Jag har hört mycket gott on Centerforcekopplingarna..

Postat: sön jun 12, 2005 23:19
av Nexxus
Nåja, nu ligger den "nyinköpta" kopplingen i garaget och väntar på montering...
så nu ska det väl ändå gå att få igång den ...
även om jag åker på att lyfta motor igen eller sänka kopplingen.

Får återkomma om hur det går, men det är nog inget problem.

Postat: mån jun 13, 2005 12:05
av Stingray
INte motorn, ta ner lådan istället, det är lättare :)

/T

Postat: mån jun 13, 2005 14:48
av Nexxus
Stingray skrev:INte motorn, ta ner lådan istället, det är lättare :)

/T
Ja, jo... jag vet ... alla säger ju det... men nu har jag ju gott om erfarenhet av motorlyft 8) ... Men det rätta är nog att ta ner lådan. Fast det som gör att jag är lite tveksam till lådan är ju dragningen av avgasrören.
De är ju svetsade i bak, och det går alltså inte att lossa ljuddämparna från bakre delen av rören... möjligen att jag skulle kunna skjuta rören framåt???
Men vi får väl kika och se hur läget ser ut! Du kan säkert bedömma det bättre än jag kan. Har iallafall hissat upp baken också, så jag ska krypa under och kolla när jag ändå lossar sprängkåpan mm.

/Mike

Postat: mån jun 13, 2005 16:26
av Jake
Peter skrev:
Jake skrev:Är det en S/S koppling??

Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..
Jag böt ut min Hays till en RAM koppling och den verkar palla med än så länge..S/S kopllingen funkar till en vass SB men kan börja slippa på högre varv med en elak BB. Jag har hört mycket gott on Centerforcekopplingarna..
Hmmm Vi får se vad min HAYS säger om verkligheten då..

Jag har tyvärr hört mycket ONT om Centerforce:(.. Tror iofs att dom funkar bra på standard och måttligt trimmade motorer.. Med kompressor och smallblock så slirar dom konstant..

Postat: fre jul 01, 2005 18:41
av Peter
Nå,hur går det? Fick du ihop det och verkar det funka?

Postat: fre jul 01, 2005 22:29
av Nexxus
Peter skrev:Nå,hur går det? Fick du ihop det och verkar det funka?
Mja, det går så sakteligen...
det går lite långsamt för mig när jag inte har hjälp...så det har legat lite på is...
Men nu kom jag just hem från garaget, och har precis lyft motorn igen, så kopplingen skall på imorgon hade jag tänkt.
Jag tänkte ta bort lådan, men det blir mer besvär för mig... så det blir motorlyft, det har jag iallafall erfarenhet av :D
Det var inte såå stor skillnad som jag trodde, men kopplingen jag köpte av dig var iallafall ca 1cm längre, så det betyder ju att någon skillnad blir det ju.
Bara för säkerhets skull så får jag väl fråga en dum fråga... men hellre dum, än lyfta skiten igen... :roll:
Vilket håll ska lamellplattan vara vänd?

Postat: lör jul 02, 2005 21:00
av Nexxus
Såååja... nu är motor på plats igen.
NU funkar kopplingen PRECIS som den ska... :D
Så nu ska väl fan om jag inte kan få liv i vetten den närmsta veckan.

Postat: sön jul 03, 2005 17:42
av gbak
Bra att det fixade sig till slut!
Du måste ju vara motor i/urlyfts expert vid det här laget.

Hur mycket har du kvar innan du kan ta ut den från garaget?

Postat: sön jul 03, 2005 21:04
av Nexxus
gbak skrev:Bra att det fixade sig till slut!
Du måste ju vara motor i/urlyfts expert vid det här laget.

Hur mycket har du kvar innan du kan ta ut den från garaget?
Ja, det bevisar ju om inte annat att det funkar lika bra att lyfta ur motorn, som att ta bort växellådan, men det ÄR nog enklare med växellådan vid kopplingsbyte, men eftersom jag inte kan ta bort mina avgasrör, så fick det bli som det blev...

Jo, jag börjar ju kunna motorlyft och montering vid det här laget... :D

När den blir klar? Tyvärr är det ju allt som ska på motorn EFTER att den är monterad som tar tid.
Jag har ägnat hela kvällen igår och eftermiddagen idag till att skruva på allt löst som ska på.
(grenrör, startmotor, tändkabeldragning, styrservo, kylare, fläkt, slangar, skruvar och muttrar till diverse olika saker... ja, ni vet)
Men nu börjar ju se ljuset i tunneln, så jag siktar faktiskt på att göra en provstart imorgon efter jobbet.
Men jag vet ju av erfarenhet att jag nog inte kan räkna med att den snällt startar upp och spinner som en katt... Nä, det blir nog nåt strul innan den hoppar igång.

Men, men... jag vet närmare imorgon... :)