Sida 1 av 1

startmotor som kuggar ur!..

Postat: ons jun 15, 2005 23:28
av C3hristoffer
Köpte en -74 corvette igår som går bra men är lite svårstartad ibland. Startmotorn kuggar ur efter efter några millisekunder och hinner därför inte dra runt motorn tillräckligt länge för att motorn ska starta. Själva motorn är egentligen inte svårstartad. Säljaren av bilen sa att startmotorn är ny och "schimsad"? men att han inte blivit av med problemet. Hjälp!...

...förslag?

Postat: tor jun 16, 2005 0:03
av Stingray
ÄR den chimsad då?

Postat: tor jun 16, 2005 0:44
av Bosse
Jag körde in min 72:a till en i allas ögon kunnig verkstad i Växjö för att byta min
startmotor. Dock efter en sommar samma problem igen.
Körde till Bergren i Lagan ( mycket duktig på corvetter) som direkt konstaterade att den inte var ordentligt schimsad. Det fixade han utan problem och nu drar den runt mycket tystare och utan trilskande illtjut.
I efterhand förstår jag att det var nog inget problem med min gamla startmotor. Men verkstan i Växjö tjänade ju en hacka.
Men det är smällar man får ta när man inte själv är något mekarproffs.
Mitt råd är att leta upp någon du kan lita på och fixa problemet.
Mvh Bosse

Postat: fre jun 17, 2005 9:26
av pappi
Jag hade ett liknande fenomen och det visade sig att batteriet inte var i den bästa konditionen. Du kanske har headders på din kärra och värmen från dessa gör att startmotorn blir mycket varm och då krävs det kräm från batteriet. Köp ett optima så är ditt problem löst.

MVH Pappi

Postat: sön jun 19, 2005 21:15
av Terner
Spelet mellan drevet och kuggkransen ska vara som ett gammaldags gem.

Startmotorn sitter ju med 2 bultar så proceduren är följande:

Öka spelet genom att lägga schimsen under båda bultarna då flyttar du startmotorn neråt och den kommer längre från centrum på flexplattan.

Vill du minska spelet så sätter du schims under yttre bulten då flyttar du starten in emot centrum och spelet minskar.

Ha gärna lite för mycket spel istället för att sätta den för tight för då är risken att den fastnat inne och startmotorn går runt med motorn efter start och då blir det skit av både startmotor och kuggkrans...

Lycka till :)

/Terner

Postat: mån jun 20, 2005 0:05
av C3hristoffer
Tack för alla bra tips! Ska ta upp och titta på den nästa helg. Det sitter värmeskydd runt headers vid startmotorn som är insmord i nån värmeskyddsgegga. Den är dessutom satt fast med extra bultar så den sitter i fyra bultar. hmm...Om det inte är ett dåligt batteri..kan det då vara så att plusströms-kabeln till startmotorn är för klen? Jag har oftast detta startproblem när motorn är varm.