Sida 1 av 1

tilt, tändningslås och servo problem

Postat: tis jun 21, 2005 23:10
av Anders S.
Hej,

Jag har nydligen köpt mig en 75:a som jag håller på att småfixa med. Är kanske inte världens bästa på gamla bilar, men jag har lyckat bra med det mesta tills idag.... :cry:

Idag lyckades jag få ett lite oväntat problem. Startade bilen, nyckel fastnar i "start-läget" och startmotorn slutar aldrig gå, trots att motorn går. Jag rycker loss kabeln från batteriet och lyckas få den att stanna. Försöker desperat att få tillbaka nycken till "off-läget" för att försöka igen. När den väl lossat visar det sig att tändningen har fastnat i "start-läget" och startmotorn får konstant ström, så fort jag trycker ned kopplingen går motorn igång.

Har plockar isär ratten så mycket det går, dels för att reparera detta fel och för att fixa glappet i tilten.

Men några frågetecken kvarstår:

FRÅGA 1: Hur fasen får jag loss själva tändningsvredet?

FRÅGA 2: Hur fixar jag enklast den glappande tilten, ratten känns
som en visp....

FRÅGA 3: Hur får man ihop allt igen, någon som har/vet var det finns en
bra sprängskiss?

FRÅGA 4: När jag köpte bilen, var den trögstyrd och jag antog att den
inte hade servo. Igår körde jag över ett gupp och helt plötsligt
börjar dett surra/brumma när jag styr och servon hoppar igång.
Har ni några bra tips var jag ska börja felsöka?

Tacksam för alla tips!
//Anders

Postat: tis jun 21, 2005 23:47
av gbak
Fråga 1 (kanske jag har svaret på.)
Nu har ju du manuell låda men det kanske är en liknande som på min automat, kan vara värt att kolla.

Nåt liknande hände mig, jag kunde inte vrida startnyckeln eller vredet.
Det felet berodde på att det är en arm som sitter på rattstången i motorutrymmet nära torpedväggen. Den armen hade vridit sig lite ur läge. Att den kan vrida sig berodde på att tidigare ägaren tagit bort en wire som skall låsa ratten eller automatlådan eller bäggedera på nåt sätt.
Det var bara att pilla upp armen lite och låsa den med buntband så var det fixat.

Fråga 4:
Servopunpen drivs med en rem så den borde "hoppa" igång när du startar motorn. Kolla att remmen är ordentligt spänd och att du har olja i pumpen. Servopumpen ser ut som en rund plåtburk med en hals på, öppna locket på den och kolla mätstickan.

Postat: tis jun 21, 2005 23:55
av ornet
Grattis till ett underbart mekande och en superbil. Den kommer att bli vad du gör den till. Glidarorginal bus eller racer. Eller helt en kool bil.
Om du ger mig din e-postadress kan jag skicka utdrag ur Chilton, inte för att du kommer att finna ljuset direket men den vägleder.
Har själv skruvat lite på rattstången (upptäckte då att den fanns med teleskop :lol: )
Har nu köpt på mig allt som hör till tutan för att ta det en regning dag till vintern.

Mitt förslag är att du bara löser det nödvändiga förs som troligen ett nytt tändlås.
Att ordna tilten låter avancerat, jag skulle gärna ha betydligt mer info än vad som står i böckerna. Tala om var du bor så kanske det finns nån skruvarglad själ som har ideer. Rattsången kan va otrevlig att skruva i.
Så läs hur du byter låset och kör, vänta med tilten
Och under tiden skaffa info
En servo funkar ju eller så funkar den inte och då är det nåt fel, det finns killar på forumet som har gjort renoveringar på servon, locka fram dom
det är lättjobb.

Ps glöm inte bild och fakta på bilen

Postat: ons jun 22, 2005 7:38
av Erik
Gå in på http://www.corvettefaq.com/listing.asp?group=7

Nedanstående papper är detaljbeskrivningar för hur man monterar ner sin tilt-och teleskopstyrning i dess atomer. Lite knepigt först att fatta vad alla delar är, men efter några genomläsningar och detaljstuderande av bilderna så börjar saker och ting falla på plats.

De papper som du kan läsa på ifrån är dessa:
Tilt & Telescoping 69-75 Steering Wheel and Horn Parts - (840)
Tilt & Telescoping 76 Steering Wheel and Horn Parts - (426)
Tilt & Telescoping 77-82 Steering Wheel and Horn Parts (Rev 08AU04) - (928)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Blowup Pic (Rev 03FE04) - (1220)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Disassembly & Repair Paper #1 - check for loose pivot pins, support screws, & lock shoes, replace lock cylinder, key buzzer, turn signal lever, and adjust telescope lock - Revised 02JN05 (1380)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Disassembly & Repair Paper #2 - Drop/remove strg column, replace/adjust turn signal, ignition, & dimmer switches (Rev. 26NO04) (991)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Disassembly & Repair Paper #3 - replace dimmer pivot, repair loose pivot pins and lock shoes, replace rack, sector, & upper bearings, tighten support screws, delash plastic tilt pivot, replace lower column bearing parts, check steeriing shaft lengths (Rev 17AP05) (873)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Disassembly & Repair Pics #1 - Used with Papers #1, #2, #3 (Rev 22MY05) (1084)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Disassembly & Repair Pics #2 - Used with Paper #3 (799)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Disassembly & Repair Pics #3 - Used with Papers #2 and #3 (816)
Tilt & Telescoping Column 69-82 Installation Pics - (934)