Sida 1 av 1
Justering växlingspunkter TH400 ?
Postat: sön jun 26, 2005 12:06
av Terner
Min låda växlar för tidigt, redan vid 3600 varv vid fullt pådrag och maxeffekten ligger ju vid strax över 5000 varv så detta måste fixas !
Hur gör man enklast ? Vet ju att man kan justera vid vacumklockan men räcker det ? Något "proffs" pratade om några vikter i lådan man kunde byta ut för att justera?
När jag ska justera vid vacumklockan hur vet jag att motorn ger rätt vacum? Har ju jättedåligt vacum vid låga varv påverkar till och med bromsservon negativt.
Någon ?
/Terner
Postat: sön jun 26, 2005 12:27
av Terner
Hittade den här gamla threaden nåt att tillägga?
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 00&start=0
Fast undrar fortfarande varför jag har så dåligt vacum, kan det vara bromsservon som läcker och "stjäl" vacumet?
/Terner
Postat: mån jun 27, 2005 8:20
av 2QIK4U
mät vacum med vacummätare på tomgång.
mvh R
Mer tips
Postat: mån jun 27, 2005 10:47
av R0ffe
Jag har haft lite problem med bromservon och lagt ett inlägg på
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... hlight=%2A
Men i korthet så är det vara att lossa slangen som går till bromservon (låt "vinkelanslutningen" som sitter på klockan vara kvar eftersom det är backventilen, sen är det bara att suga i slangen så SKA det bli tvärstopp efter ett sug, eller max 2, annars kan det vara membranet (tvivlar på det), packningen som tätar tryckstången (som i mitt fall).
Vakuumet ska ligga kvar ett tag efter du slutat suga annars är backventilen otät och bör rengöras eller bytas.
Men hur som helst så har inte vakuumet med fullgasväxlingar att göra, det är "govenören" som som bestämmer det via centrifugalkrafter, vakuummudulatorn bestämmer vid "normal växling.
Vilket mätvärde har du på vakuumet på tomgång? Ligger själv på 4.5 Inch/HG och bromsarna funkar perfekt tack vare corvettens vakuumtank(tack för den iden Corvette!), men det går sämre med min TBI-installation tack vare det, går dåligt att mappa sprutet, måste köra Alpha-N som endast går på trottelposition och inte belastning.... så när jag lägger i D så känner inte sprutet av det och börjar dö..... Men det har inte med dina problem att göra med den här tråden!
Lycka till!
Postat: mån jun 27, 2005 12:54
av M Nordin
R0ffe: Du har PM!
MVH
MN
Växlingsproblemet
Postat: mån jun 27, 2005 13:30
av R0ffe
Förresten, på tal om ditt problem med att den växlar för tidigt, funkar din switch vid gaspedalen som den ska så att du får kick-down? Annars växlar den som vakuum-modulatorn säger/är inställd som, och min låda växlar omkring 3200 vid vanliga fall, 5500 vid kickdown.
Hur verkar lådan vara annars, växlar den oregelbundet? Har du kollat oljenivån (på platt underlag, på tomgång och i P läge)?
Postat: mån jun 27, 2005 19:49
av Terner
Vid vanlig "glidarkörning" och landsväg funkar lådan underbart. Servade den i samband med motorbytet och oljenivån är helt korrekt.
Den växlar imponerande mjukt och fint men visst jag har mina misstankar angående kickdownswitchen med.
Vid start med 3/4 gaspådrag startar den på ettan men glider över i 2:an nästan omgående. När man saktar ner vid ett rödljus så glider ettan i precis innan du stannar.
Vid start me full gas så spinner det ju mest... men enligt min uppfattning går 2:an i nästan direkt då med.
Vid körning på 3:an i c:a 100 så går 2:an i vid fullgaspådrag men med en viss fördröjning. Känns som den"tänker lite" och sen växlar den ner för att strax växla upp till 3:an igen. Kanske är det vacumet och inte kickdownen som gör nedväxlingen då? Problemet är ju att man får koncentrera sig så man inte får kast på bilen när/om den spinner loss vid nedväxlingen.
Vill gärna få ordning på det här saknar ju mest att kunna varva längre på 1:an innan 2:an går i för spärrar jag växellådan i 2:an och drar från noll så är det först uppemot 130 på 2:an som man känner den riktiga knuffen framåt...för att inte säga runt 160-170..
Ska ta det här på allvar och först av allt kolla att kickdownswitchen är hundra. Kanske löser det hela problemet hehe.
Den funka helt ok före motorbytet men visst lådan har ju varit ur så man vet ju inte vad som hänt.
Fundrar på att sätta en knapp på instrumentbrädan tillfälligt som skicka på 12 volt till kickdownen för att labba lite, kan de va stormgalet?
Anledningen att jag trodde helhjärtat på fel inställning i "guvernören" var att jag fick det rådet när jag va på rullande landsväg och LW i Varalöv provkörde bilen efteråt.
Men om det är som du säger R0ffe att kickdownen "överrider" guvernörs-inställningen så fattar jag nu att det kan vara switchen så klart.
Aja rapporterar när jag kollat närmare.
Ni är toppen alla
/Terner
Postat: mån jun 27, 2005 21:07
av Jonathan
Får man fråga vad du har för motor om den har potetial att spinna loss vid nedväxling till 2:an i farter runt eller över 100 km/h.
Min spinner inte ens om jag liger i 50km/h och den hostar i ettan.. utan den sätter sig fint och drar iväg..
har dock bara ca 300hk...
kompisen som har 590 bänkade hästar spinner i 100 och uppåt på 2:an..
men trodde inte du hade så potential motor!
Postat: mån jun 27, 2005 21:58
av frisk
Terner! du sa det själv.... koppla enkelt på 12v på kickdownen i motorrummet och ut och kör... då ska den inte växla över huvud taget vid låga varv utan först över 5000.... eller iaf mer än nu. om den ändå växlar som förut vid gaspådrag så e det inte det som e felet. Min kickdown hängde sig ju och då fick man köra upp i 70 km/h innan 2:ans växel kom i.... men knappen känns onödig....
Postat: mån jun 27, 2005 22:43
av Terner
Jonathan skrev:Får man fråga vad du har för motor om den har potetial att spinna loss vid nedväxling till 2:an i farter runt eller över 100 km/h.
Min spinner inte ens om jag liger i 50km/h och den hostar i ettan.. utan den sätter sig fint och drar iväg..
har dock bara ca 300hk...
kompisen som har 590 bänkade hästar spinner i 100 och uppåt på 2:an..
men trodde inte du hade så potential motor!
Nej den är rätt beskedlig och snäll ligger lite under 500 hk. Vet inte exakt än körde den på rullande landsväg men då va den inte inkörd och justerad än. men indikationen va helt ok.
/Terner
Postat: tis jun 28, 2005 15:51
av Terner
Har testat lite nu med elen. Kontakten fungerar och lådan får 12 volt vid fullgas. Däremot kan jag inte höra något "klick" i solenoiden men den blir lite ljummen om man håller gasen i botten med tändningen på och motorn ostartad...kanske fel på den då?
/Terner
Klick
Postat: tis jun 28, 2005 17:19
av R0ffe
Låter konstigt, på min låda hörs ett tydligt klick (om man ligger vid sidan av bilen) när man aktiverar kickdown.
Jag har även en knapp på instrumentpanelen så att jag kan slå på den manuellt om jag vill, men det har ingen betydelse eftersom dom båda ligger parallelt inkopplade.
Kan någon fler kolla om dom hör ett klick när dom aktiverar kickdown?
Re: Klick
Postat: tis jun 28, 2005 17:27
av Terner
R0ffe skrev:Låter konstigt, på min låda hörs ett tydligt klick (om man ligger vid sidan av bilen) när man aktiverar kickdown.
Jag har även en knapp på instrumentpanelen så att jag kan slå på den manuellt om jag vill, men det har ingen betydelse eftersom dom båda ligger parallelt inkopplade.
Kan någon fler kolla om dom hör ett klick när dom aktiverar kickdown?
Det tyder väl på att solenoiden är kass

(min alltså)
Finns fabriker som bara gör såna huvudsaken är att det löser sig hehe
/Terner
Postat: tis jun 28, 2005 20:32
av gbak
Min klickar inte heller, mej den fungerar??? och växlar endast ner vid 2800 rpm eller mindre.
Är du osäker på funktionen så kan du mäta resistansen på solenoid lindningen, skall vara omkring 20 ohm vill jag minnas.
Då kan du åtminstone se om den brunnit eller inte.
Vid vilket högsta varvtal skall kickdownen växla ner?
Ligger jag på 3500 och trampar gasen i botten så händer inget alls.
Kanske min solenoid också är paj??
Är det nån annan grej som också påverkar nerväxlingarna?
Postat: tis jun 28, 2005 20:53
av Terner
gbak läs:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 00&start=0
Ganska väl avhandlat där
Finns många komponenter har jag lärt mig nu. Turbin, vacumregulator, kickdownswitch och guvernör.
Sen kan man ju ha shift kit med. Nåt mer????
Visst ja någon nämnde Trans brake med...
Ojojoj
/Terner
Postat: tis jun 28, 2005 22:36
av stingray350
Testade detta på min förra året och det hörs ett tydligt klick när man lägger spänning på den.... min switch hade oxiderat ihop helt så jag plockade faktiskt ísär den och slipade rent alla kontaktytor..och det funkar än idag.
Fast klickar det inte när man lägger på 12V med en separat kabel så skulle jag misstänka att "mojängen" i lådan är paj..

Postat: ons jun 29, 2005 8:34
av gbak
Det verkar vara rätt medicin för min solenoid också!
Jag skall plocka isär den till vintern och kolla.
Vid vilket varvtal går det inte längre att få kickdown.
Jag tycker att 2800 är alldeles för lågt.
Koll av soleoniden
Postat: ons jun 29, 2005 10:24
av R0ffe
Varför vänta sååååå länge med att kolla upp det, den kommer du åt med att tappa ur oljan och släppa ner oljetråget, sen så tror jag mig minnas att du kommer åt den ganska lätt, men nån annan kanske har lyft ner oljetråget mer nyligt och kanske minns bättre hur det ser ut?
Det är betydligt mer kul om man kan använda lådan fullt ut!
Dessutom så har du ett högre linepressure (trycket i lådan) vid kickdown, sparar lameller och börsen om du har ett bra grepp!
Men absolut högsta trycket har du vid manell växling av lådan.
Re: Koll av soleoniden
Postat: ons jun 29, 2005 21:43
av Terner
R0ffe skrev:Varför vänta sååååå länge med att kolla upp det, den kommer du åt med att tappa ur oljan och släppa ner oljetråget, sen så tror jag mig minnas att du kommer åt den ganska lätt, men nån annan kanske har lyft ner oljetråget mer nyligt och kanske minns bättre hur det ser ut?
Det är betydligt mer kul om man kan använda lådan fullt ut!
Dessutom så har du ett högre linepressure (trycket i lådan) vid kickdown, sparar lameller och börsen om du har ett bra grepp!
Men absolut högsta trycket har du vid manell växling av lådan.
Jo jag ska ta i allt på en gång tänkte jag men just nu så har jag inte haft tid. Hustrun har semester, sonen ska till crossbanan, mina kunder vill ha uppmärksamhet och jag själv vill helst ligga på stranden och kolla in brudarna hehe. Inte för dom bryr sig om mig men ändå....
Men lådan ska va uppkollad och fixad innan söndag det är mitt mål. Eftersom jag glappat med käften till somliga C5-ägare att jag inte tror dom har en chans rakt fram upp till 200 km/h mot min C3:a så får jag väl upp till bevis snart. Och då ska ju lådan helst växla ok.
Aja återkommer med rapport
/Terner
Postat: ons jun 29, 2005 22:03
av frisk
LOOOL

Postat: tor jun 30, 2005 21:52
av Terner
Kickdown switchen kärvar på nägot sätt har slitit ut den ur bilen och det verkar som den fungerar lite godtyckligt...Ibland så går den i ibland så hamnar den i något "backläge" där den fastnar och inte vill gå i.
Finns det något mått från fullt gaspådrag till dit den ska slå tilll ??
Vad jag menar är hu många mm innan fullt gaspådrag som jag ska få spänning ut ur kontakten? Är 5 mm lagom det är min uppskattning?
/Terner
Postat: fre jul 01, 2005 17:27
av Terner
Nu funkar switchen som den ska och bilen växlar ner när jag gör kickdown ! Fast bara under 130 km/h över det vill den inte växla ner.
Den växlar dessutom fortfarande upp för tidigt så det är väl dags för guvernören då.
På vacumet växlar den ner helt ok med.
/Terner
Postat: fre jul 01, 2005 17:52
av Peter
Är det inte dags att ge upp och köpa en manuell låda och bara vara glad?

Postat: fre jul 01, 2005 19:02
av Terner
Peter skrev:Är det inte dags att ge upp och köpa en manuell låda och bara vara glad?

Haha jo kanske det, men jag gillar att köra automat då har jag en fot till varje pedal
/Terner
Postat: fre jul 01, 2005 19:39
av Peter
Personligen använder jag mitt tredje ben till bromsen..

Postat: fre jul 01, 2005 21:52
av Terner