Sida 1 av 1

Ojämn Tomgång

Postat: tis okt 21, 2003 21:32
av björn danielsson
Får inte min C4 -89 att gå jämt på tomgång, sänker jag tomgången till
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag

Postat: tis okt 21, 2003 22:52
av Owe
Jag läste för länge sedan på en amerikansk site om ett liknande problem. Den ägaren fick tipset att göra rent insuget och spjällhuset vilket sedemera visade sig vara ganska smetigt invändigt. Det löste hans problem.
Kanske en bit på vägen ...

/Owe

Postat: tor okt 23, 2003 18:44
av Max M
Håller med Owe. Hade det problemet på min 90:a. Plocka av trottelhuset och locket till detta och gör rent. Packningen kan återanvändas. Du kommer att bli förvånad hur det ser ut därinne. Var försiktig med TPS, det är en elpryl så dränk inte den med avfettning.

Max M

Re: Ojämn Tomgång

Postat: ons dec 24, 2003 0:15
av detto
björn danielsson skrev:Får inte min C4 -89 att gå jämt på tomgång, sänker jag tomgången till
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag
1: Kolla burnoff reläerna
2: Byt tomgångsmotorn

Re: Ojämn Tomgång

Postat: mån jan 12, 2004 20:22
av Göran Fagerudd
detto skrev:
björn danielsson skrev:Får inte min C4 -89 att gå jämt på tomgång, sänker jag tomgången till
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag
1: Kolla burnoff reläerna
2: Byt tomgångsmotorn
:cry:

:( Jag har också problem med tomgången på min -92:a
Var hittar jag A:Burnoff reläerna + B:Tomgångsmotorn.
Spjällhuset har jag rengjort och efter det blev det
något bättre men inte helt bra.
Var ställer man normalt tomgången ?

Undrande GF

Postat: tis jan 13, 2004 8:31
av Björn Leidelöf
På din 92:a finns inget "burn off" relä då du inte har någon luftmassflödesmätare (MAF sensor). Din motor mäter istället luftmassan genom att mäta trycket i insuget med en så kallad MAP (Manifold Absolute Pressure) givare. "Burn off" reläet fanns bara på dom tidigare C4 Corvetterna som använder sig av Bosch MAF givare. Reläet styr den kraftiga uppvärmningen som sker av den tunna metalltråden, som sitter i MAF-givaren, då motorn stängts av (för att bränna bort smuts på tråden).

Tomgångsmotorn (IAC = Idle Air Control) sitter på spjällhuset, oftast på samma sida som spjällägesgivaren och har en anslutning med två (om jag kommer ihåg rätt!) sladdar. Den reglerar luftflödet i en liten kanal som går förbi/runt gasspjällen och reglerar på så sätt tomgången.

Smuts i spjällhuset och på spjällen är den vanligast orsaken till dålig tomgång, men en trasig IAC är också en inte helt ovanlig orsak. Sedan finns den en "miljon" andra saker tom t.ex. vakumläckor, dåliga spridare osv.

Justering av tomgången: Jag har själv aldrig "fysiskt" ställt tomgången på en L98 eller LT1, men jag är lite fundersam på om du verkligen kan ställa den?? Regleringen bygger på att det är datorn som styr tomgångsvarvtalet. Däremot behöver den en grundinställning av gasspjällen då IAC bara kan reglera till en viss grad, dvs. kan bara öka/minska tomgångsvarvtalet till en viss del. För att motorn ska gå på tomgång krävs även att gasspjällen är öppna till en viss del. Teorin för den här typen av insprutningar är att man kopplar bort IAC och ställer tomgången grovt, dvs i närheten av normalt tomgångsvarvtal, sedan sköter datorn om reglering av det stabila tomgångsvarvtalet via IAC. I vissa fall finns dock inte ens den justermöjligheten utan konstruktionen i sig av spjällhuset styr grundtomgångsflädet förbi spjällen. Om det å andra sidan finns en mekanisk justerskruv för spjällen så visst kan du "ställa" tomgången genom att skruva åt ena eller andra hållet, men det som händer är att antingen att IAC ställer sig fullt öppen eller fullt stängd därför att datorn "förtvivlat" försöker reglera ner/upp tomgångsvarvtalet till rätt nivå = ostadig tomgång då datorn inte kan reglera längre.

Men som sagt var, jag vet inte exakt hur det ser ut på L98 och LT1 motorns spjällhus. Till sist så behöver även datorn rätt värde på gasspjällsläget för att reglera tomgången rätt. På L98 motorn måste den givaren justeras, men på din 92:a så är den självjusterande.

Nåja, lite teoretisk beskrivning av det hela...någon med PRAKTISK erfarenhet som kan bidra med mer??

Mvh, Björn

Postat: tis jan 13, 2004 22:15
av Göran Fagerudd
Björn Leidelöf skrev:På din 92:a finns inget "burn off" relä då du inte har någon luftmassflödesmätare (MAF sensor). Din motor mäter istället luftmassan genom att mäta trycket i insuget med en så kallad MAP (Manifold Absolute Pressure) givare. "Burn off" reläet fanns bara på dom tidigare C4 Corvetterna som använder sig av Bosch MAF givare. Reläet styr den kraftiga uppvärmningen som sker av den tunna metalltråden, som sitter i MAF-givaren, då motorn stängts av (för att bränna bort smuts på tråden).

Tomgångsmotorn (IAC = Idle Air Control) sitter på spjällhuset, oftast på samma sida som spjällägesgivaren och har en anslutning med två (om jag kommer ihåg rätt!) sladdar. Den reglerar luftflödet i en liten kanal som går förbi/runt gasspjällen och reglerar på så sätt tomgången.

Smuts i spjällhuset och på spjällen är den vanligast orsaken till dålig tomgång, men en trasig IAC är också en inte helt ovanlig orsak. Sedan finns den en "miljon" andra saker tom t.ex. vakumläckor, dåliga spridare osv.

Justering av tomgången: Jag har själv aldrig "fysiskt" ställt tomgången på en L98 eller LT1, men jag är lite fundersam på om du verkligen kan ställa den?? Regleringen bygger på att det är datorn som styr tomgångsvarvtalet. Däremot behöver den en grundinställning av gasspjällen då IAC bara kan reglera till en viss grad, dvs. kan bara öka/minska tomgångsvarvtalet till en viss del. För att motorn ska gå på tomgång krävs även att gasspjällen är öppna till en viss del. Teorin för den här typen av insprutningar är att man kopplar bort IAC och ställer tomgången grovt, dvs i närheten av normalt tomgångsvarvtal, sedan sköter datorn om reglering av det stabila tomgångsvarvtalet via IAC. I vissa fall finns dock inte ens den justermöjligheten utan konstruktionen i sig av spjällhuset styr grundtomgångsflädet förbi spjällen. Om det å andra sidan finns en mekanisk justerskruv för spjällen så visst kan du "ställa" tomgången genom att skruva åt ena eller andra hållet, men det som händer är att antingen att IAC ställer sig fullt öppen eller fullt stängd därför att datorn "förtvivlat" försöker reglera ner/upp tomgångsvarvtalet till rätt nivå = ostadig tomgång då datorn inte kan reglera längre.

Men som sagt var, jag vet inte exakt hur det ser ut på L98 och LT1 motorns spjällhus. Till sist så behöver även datorn rätt värde på gasspjällsläget för att reglera tomgången rätt. På L98 motorn måste den givaren justeras, men på din 92:a så är den självjusterande.

Nåja, lite teoretisk beskrivning av det hela...någon med PRAKTISK erfarenhet som kan bidra med mer??

Mvh, Björn
:oops:

Tack Björn för utförligt svar jag jobbar vidare med tomgången
så kanske det löser sej till sist.

Mvh Undrande GF

Postat: mån feb 09, 2004 20:51
av vettedanne
har också problem med min tomgång, har bytat tps:en och det hjälpe lite men den är fortfarande orolig, finn det någon som har något bra tips på vad det kan vara?

iac

Postat: ons apr 12, 2006 22:23
av Doktor-T
Jag hade gjort rent throttlehuset helt, även alla kanaler. Sen så får man göra rent IAC´n och justera in den till 28 mm från ventilens spets till anläggningsytan där den tätar mot throttlekroppen.

Justerskruven ska igentligen inte användas.

Dessutom så är det vettigt att justera in TPS till 0,54 Volt med tändningen påslagen men motorn av. Detta kan också göra underverk för throttleresponsen om bilen tvekar lite innan den accar när man stampar på gasen. Min sensor hade bara 0,42 Volt och det blev väldig skillnad när jag fixa det.


OBS! Detta gäller TPI, kanske fungerar lika dant på LT-1?

Mvh: Tobbe

Postat: tor apr 13, 2006 13:25
av madcow
Min -90 hade samma symptom... Fick tipset att kolla spridarna...
De var helt kass - bytte spridare och problemet var borta...

men mät up spridarna först - de är inte gratis...

OLJÄMN TOMGÅNG

Postat: sön apr 16, 2006 21:06
av björn danielsson
Vilket värdet skall spridarne ha på en 89:a
Vart köper man spridarna och vad kostar dom
Björn

mäta spridare

Postat: mån apr 17, 2006 8:22
av Ingo
Viktigast är att ohmtalet är jämnt.
Mät ohmtalet över spridarna, det ska vara så jämnt som möjligt.
Vad grund värdet är skiljer tydligen lite mellan årsmodellerna.
motståndet är tydligen inte hela sanningen men lättast att mäta.

Postat: ons apr 19, 2006 23:28
av Jakobsson
På min nyköpta -90 är spridarna utbytta finns tydligen flera modeller som skall passa.

Ett bra sätt att kolla givare och sensorer verkar vara att köra diagnos med aldl kabel.
Det svåra där verkar vara att läsa alla data som man får.

Jag är dock nybörjare på dom här bilarna.

Pelle

Postat: tor apr 20, 2006 9:49
av gta324
Orolig tomgång beror oftast på
1. Trög/smutsig IAC - rengör och smörj
2. Dåliga spridare - byt
3. Dålig tändning - kontrollera stift/kablar/rotor/fördelare
4. Dålig MAF - kontrollera relä/byt MAF
5. Vacuum läcka

Lustig gång kan även bero på
- felaktigtigt justerad/kass TPS (jag har min igång när jag ställer den)
- O2 sensor kass
- läckage på avgassystemet (lurar O2)
- dålig bränsletryck

Det är inte så svårt att utläsa scan data.....

Bygg en egen kabel, annars kan jag sätta ihop för 250 kr men då måste minst 5 st vilja ha.........

Postat: ons maj 03, 2006 15:41
av Jibe
Har läst flera trådar här på forumet om ojämn tomgång. Mitt problem är att jag inte har någon tomgång alls, motorn startar fint och går perfekt på tomgång i fyra sekunder för att sen tvärdö. Om man pumpar upp varvtalet med hjälp av tps`en går den alldeles utmärkt om man håller den över 2000rpm, något svårkörd! Har följt råden här på forumet om att göra rent throttle huset och IACen som var stuck, trodde jag hittat felet, sprayade med WD40 och den lossnade. Dessvärre ingen skillnad. Värden på TPS och spridare är normala. Burnout reläerna bytta. Har inte kunnat finna att den tar tjyvluft någonstans.
Någon som har haft liknande fel och kan hjälpa en annan Stackare vars felsökning har gått i stå.

Janne

Postat: ons maj 03, 2006 16:04
av Jake
går det 4s för att sedan dö?? hur är den att starta när den en gång dött?? 2000 var för att gå över huvud taget :shock:.. vilken årsmodell har du??

Du verkar ha nåt spök på soppan, om bilen e trög å starta efter att den dött så fettar den igen, för mycket soppa, har du MAP kolla om den e ok och inte läcker.. samt kolla soppatryck.. Går den lätt att starta så får den för lite soppa, troligtvis för lågt soppatryck..

Det är inte heller omöjligt att datan har spårat ur ==> nån givare som har fått frispel, har du mätt upp 0.64V emitterspänning över TPSen??

Postat: ons maj 03, 2006 19:16
av Jibe
Just ja glömde skriva årsmodell. Det är en 86a. Ja den går lätt att starta när den stannat, har inte kollat bränsle trycket än, misstänker att det är okey eftersom den går bra över 2000rpm, men det är värt att kolla. Ska försöka ta mig tid till det imorgon. TPSèn är så vitt jag kunnat mäta okey, tror inte den har så mycket med tomgången att göra, borde vara IACèn men verkar inte vara den. Provade att starta med den helt bortplockad bara för kul skull, då gick den nästan 6 sekunder men sen ville den inte starta nått mer utan den.

Janne

Postat: tor maj 04, 2006 14:26
av gta324
Jibe, Kolla fördelaren. Kan vara kass, kan du koppla in en scan tool/laptop kolla på hur rpm beter sig.

/N:

Postat: tor maj 04, 2006 20:54
av Jibe
Tack för tipset, har tyvärr varken scantool eller laptop(så gammal är jag) :) Har kollat bränsle trycket idag var 45 psi tror att det är det rätta värdet. Skruvade ur IACèn och startade mina fyra sekunder (jag och Magnus Uggla) för att se hur den betedde sig bara för kul skull. När jag stängde av tändningen suurrade IACèn till och skruvade ut ventilen och fjädern som for över halva garage golvet, och det var ju lite små roligt :? :? Så det var jag ju bara tvungen att testa en gång till, naturligtvis med samma resultat. Tror jag skall beställa en ny IAC.
Tack för råd och förslag, det är till mycket hjälp att kunna bolla sina problem med andra likasinnade.

Janne

Postat: tor maj 04, 2006 22:29
av gta324
hur beter sig varvräknaren?

Postat: fre maj 05, 2006 20:13
av Jibe
Normalt den följer det varv som är på motorn. Har varvräknaren något med det hela att göra?