Vilken olja till servo och motorn?
Vilken olja till servo och motorn?
Hej
Jag var och skulle köpa servolja i går men så blev jag lite ställd.Det fanns 3st olika viskositeter på servoljan,vilken kör ni på?
Sedan undrar jag vad man ska ha för viskositet på motoroljan?
MvH Lars
Jag var och skulle köpa servolja i går men så blev jag lite ställd.Det fanns 3st olika viskositeter på servoljan,vilken kör ni på?
Sedan undrar jag vad man ska ha för viskositet på motoroljan?
MvH Lars
Ang Servooljan så rekomenderar jag GMs egna olja då den funkar riktigt bra. Undvik,om du kan,att använda ATF olja då dessa kan irritera upp gummipackningarna till den gräns att dom börjar läcka o leva fan.
Ang motorolja så blir det lite knepigare beroende på lite olika saker. Har du någon susning om vad som finns i motorn idag? Rent generellt så funkar ju en 10-40 olja till det mesta. Har du mineral eller syntet?
Själv åker jag på Valvolines 20-50 mineral olja men det beror lite på att lagerspel osv är satta så det ska funka bra med den samt att dom flesta rekomnderar just mineral olja till gamla vinkelåttor,men det finns lika många åsikter om det som det finns bilägare.
Ang motorolja så blir det lite knepigare beroende på lite olika saker. Har du någon susning om vad som finns i motorn idag? Rent generellt så funkar ju en 10-40 olja till det mesta. Har du mineral eller syntet?
Själv åker jag på Valvolines 20-50 mineral olja men det beror lite på att lagerspel osv är satta så det ska funka bra med den samt att dom flesta rekomnderar just mineral olja till gamla vinkelåttor,men det finns lika många åsikter om det som det finns bilägare.

Kasta inte bäver i trähus.
ang. motorroljan så har jag stött på 2 st mekaniker som kan, genom att ta olja på fingrarna, veta om det e syntet, halvsyntet eller vanlig. Dock har jag inte lärt mig det hehe men synteten e ju mycket tunnare.... har du så du kan jämföra kanske?
Har ännu inte stött på nån som har syntet i en chevamotor modell äldre men man vet ju inte...

Har ännu inte stött på nån som har syntet i en chevamotor modell äldre men man vet ju inte...
Mineralolja bästa kvalitet i motorn, AC Delco servo-olja i servon det är det enda rätta.
Syntetoljor är för symaskiner inte stora vinkelåttor så det så ! Och kvaliteten är viktigare än viskositeten så det så !
Ough vad jag är tvärsäker i kväll hoppas det håller i sig lol !
/Terner
Syntetoljor är för symaskiner inte stora vinkelåttor så det så ! Och kvaliteten är viktigare än viskositeten så det så !
Ough vad jag är tvärsäker i kväll hoppas det håller i sig lol !
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Mineral- eller Syntetolja ??
Kolla gärna in denna länk för mera info.
http://www.cadillacclub.se/service/olja.html
På www.rejsa.nu forumet finns många bra trådar om bl.a. oljor.
Kör själv på helsyntet i 383" SB med hydraulisk rullkam!
Det är väl som att svära i kyrkan men man undrar egentligen varför man inte kör på Biltemas Helsyntet, den är lika högt klassad, API SL/CF, som många av de bästa märkesoljorna? Mycket vidskepelse runt detta ämne tror jag. Är det någon som vet vem som tillverkar deras oljor eller har synpunkter på detta?
Mvh
701 Ralph
http://www.cadillacclub.se/service/olja.html
På www.rejsa.nu forumet finns många bra trådar om bl.a. oljor.
Kör själv på helsyntet i 383" SB med hydraulisk rullkam!
Det är väl som att svära i kyrkan men man undrar egentligen varför man inte kör på Biltemas Helsyntet, den är lika högt klassad, API SL/CF, som många av de bästa märkesoljorna? Mycket vidskepelse runt detta ämne tror jag. Är det någon som vet vem som tillverkar deras oljor eller har synpunkter på detta?
Mvh
701 Ralph
Enligt hörsägen är det Statoil som tillverkar åt Biltema vilket många oxå anser betyda att det är samma olja. Skitsamma eftersom jag anser Statoils helsyntet vara föga bättre än kamelpiss då:
A Bruksvolvon drog drygt 1/2 l olja mellan servicetillfällena, knappt sett skillnad på stickan vare sig före eller efter och definintv inte behövt efterfylla.
B Oljetrycket dök ca 0,6 bar på tomgång och varm motor i Chevan, jfr med 76 mineral och Castrol syntet. Låt vara att bägge dessa har högre varmviskositet men så stor skillnad? Undrar vad som hänt om man slagit i 10W/30? Vaccum i oljepumpen?
MVH
MN
A Bruksvolvon drog drygt 1/2 l olja mellan servicetillfällena, knappt sett skillnad på stickan vare sig före eller efter och definintv inte behövt efterfylla.
B Oljetrycket dök ca 0,6 bar på tomgång och varm motor i Chevan, jfr med 76 mineral och Castrol syntet. Låt vara att bägge dessa har högre varmviskositet men så stor skillnad? Undrar vad som hänt om man slagit i 10W/30? Vaccum i oljepumpen?

MVH
MN
Intressant!!M Nordin skrev:Enligt hörsägen är det Statoil som tillverkar åt Biltema vilket många oxå anser betyda att det är samma olja. Skitsamma eftersom jag anser Statoils helsyntet vara föga bättre än kamelpiss då:
A Bruksvolvon drog drygt 1/2 l olja mellan servicetillfällena, knappt sett skillnad på stickan vare sig före eller efter och definintv inte behövt efterfylla.
B Oljetrycket dök ca 0,6 bar på tomgång och varm motor i Chevan, jfr med 76 mineral och Castrol syntet. Låt vara att bägge dessa har högre varmviskositet men så stor skillnad? Undrar vad som hänt om man slagit i 10W/30? Vaccum i oljepumpen?
MVH
MN
Bytte på min Saab 9-5 -00 till Statoils dyraste helsyntet och tycker den började dra mer olja. Dessutom började den blåryka vid kallstart speciellt om oljenivån är vid övre strecket. Det har den inte gjort innan tror jag ska prova Castrols Mineralolja för jämförelsens skull. Eller finns det något annat som garanterat är bra ?? Bilen går kanon annars kompressionen är fin osv...
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Jo men problemet med vevhusventilationen är åtgärdat för länge sen. Ska testa Mobil 1 helsyntet. Har 2,0 liters motorn på 150 hästar dock lite chippadM Nordin skrev:terner: Mobil 1 helsyntet funkar i alla väder, du har väl dessutom turbo så skippa att slå mineralolja i den... Är den modellen drabbad av Saabs probs med vevhusvent?
MVH
MN


Återkommer med feedback !
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

SJälv så har jag kört ELF halvsyntet i både camaron och corvetten.. I 3000GT'n (ja jag har haft bakvänd keps också
) så körde jag Quaker.. Efter lite efterforskning och labbande med olika olja i bruksbilar av olika slag kan jag säga..
BILTEMA - SKRÄP, min pegga drar 1l / hundra mil.. Har ungefär samma viskoklass som vatten.. Men eftersom oljetrycket är ok så får den vara kvar i motorn (65hk innan etanolkonverteringen)
Quaker, kör deras syntet i min flickväns porche, oljetrycket steg 3bar jämfört med gammla oljan.. Tänker även köra denna i corvetten.. Observera att Quakers systet är en mineral, men den klarar/överträffar alla klassningskrav för fullsysnteter..
MOBIL och Castrol, är öven dessa bra oljor.. Har även testat Shell helix vilket även den funkade hyffsat, visst peggan drog lite olja men definitivt inte mer än vad den gör på BILTEMA nu och på statoljan som var i innan (den drog faktiskt mindre statolja än BILTEMA)..
Så slutsatsen är.. KÖP olja av en producent som verkligen lever på oljan, TYP Castrol, Quaker, Mobil mfl.
Och är det en gamma motor som alltid har gått på mineral, pytsa INTE i sysntet för då ber du om problem.. eftersom denna löser upp gamla avlagringar.. Annars så är halvsysntetarna bra eftersom dessa smörjer bättre när motorn har stängts av (ja ni visste väl att motorn slits mest när man stänger av)..

BILTEMA - SKRÄP, min pegga drar 1l / hundra mil.. Har ungefär samma viskoklass som vatten.. Men eftersom oljetrycket är ok så får den vara kvar i motorn (65hk innan etanolkonverteringen)
Quaker, kör deras syntet i min flickväns porche, oljetrycket steg 3bar jämfört med gammla oljan.. Tänker även köra denna i corvetten.. Observera att Quakers systet är en mineral, men den klarar/överträffar alla klassningskrav för fullsysnteter..
MOBIL och Castrol, är öven dessa bra oljor.. Har även testat Shell helix vilket även den funkade hyffsat, visst peggan drog lite olja men definitivt inte mer än vad den gör på BILTEMA nu och på statoljan som var i innan (den drog faktiskt mindre statolja än BILTEMA)..
Så slutsatsen är.. KÖP olja av en producent som verkligen lever på oljan, TYP Castrol, Quaker, Mobil mfl.
Och är det en gamma motor som alltid har gått på mineral, pytsa INTE i sysntet för då ber du om problem.. eftersom denna löser upp gamla avlagringar.. Annars så är halvsysntetarna bra eftersom dessa smörjer bättre när motorn har stängts av (ja ni visste väl att motorn slits mest när man stänger av)..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hmm......intressant detta, vad var det jag sa? Blir lätt lite halvreligiöst när oljor kommer på tal då alla har sina egna, helt bestämda åsikter.
Kör man hårt med en trimmad motor så kanske oljekostnaden inte spelar ngn roll så det är väl bäst att inte chansa.
Jag har använt både Mobil 1 och idag Castrol Syntec ( API SM/SL/SJ/CF) som skall vara bättre än allt annat!?
Har ni läst Cadillac länken?
Mvh
701 Ralph
Kör man hårt med en trimmad motor så kanske oljekostnaden inte spelar ngn roll så det är väl bäst att inte chansa.
Jag har använt både Mobil 1 och idag Castrol Syntec ( API SM/SL/SJ/CF) som skall vara bättre än allt annat!?
Har ni läst Cadillac länken?
Mvh
701 Ralph
Hej på er!
Kör Mobil Delvac 15W40 mineral i min 454 från 70, uppfyller de högsta krav som finns för bensin och dieselmotorer. API SJ/SL CF.
Mineraloljefilmen stannar kvar längre och rinner inte ner i tråget som den helsyntetiska. Antar att det är bra på en bil som inte startas så ofta.
På min Passat TDI kör Mobil 1 5W40 helsyntet, samma API norm som ovan.
Mvh Janne 289
Kör Mobil Delvac 15W40 mineral i min 454 från 70, uppfyller de högsta krav som finns för bensin och dieselmotorer. API SJ/SL CF.
Mineraloljefilmen stannar kvar längre och rinner inte ner i tråget som den helsyntetiska. Antar att det är bra på en bil som inte startas så ofta.
På min Passat TDI kör Mobil 1 5W40 helsyntet, samma API norm som ovan.
Mvh Janne 289
Kan även meddela att många åker på oljor gjorda för dieselmotorer pga det faktum att dom har en massa mysiga tillsatser som inte kan användas i katalysatorbilar pga att dom sabbar katten.
Racingoljor (tex Valvolines VR1 20-50 mineral) innehåller ochså dessa "mysiga" tillsatser och skall icke brukas i bilar med katt.
Racingoljor (tex Valvolines VR1 20-50 mineral) innehåller ochså dessa "mysiga" tillsatser och skall icke brukas i bilar med katt.

Kasta inte bäver i trähus.
Jonathan skrev:Humm.. jag trodde och tror fortfarande att en kallstart sliter mer än när man stänger av motorn.. men rätta mig om jag har fel!

Vis kallstart,
Kall motor trög olja ==> omedelbart oljetryck ==> Olja i lagren, fast den smörjer ju inte super men den smörjer..
Vid avstängning
Varm motor (oftast


Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Det här med oljor blir man aldrig riktigt klock på!
Däremot har jag en bil som jag vet gått på Castrol och Mobil helsyntet hela tiden och är inkörd rätt, den drar inte en droppe olja fast den rulat 25000mil. För tilfället går den på Mobil 0w-40 olja. Med endast lite olje fukt vid utgående kamaxelpackbox.
Annars så läger jag mig inte i det längre utan frågar bara vad vill du ha för olja i motorn om jag bytter åt någon och som vanligt får man frågan vad tror du om Biltema mitt svar: vet ej? Känner ni igen frågan?
Men en kompis till mig har problem men att han får in kylarvatten i motoroljan och vill inte lägga ner pengar på att bytta topp packning så jag gav honom rådet bytt ofta olja och ta något biligt så det inte blir så dyrt Brukar gå länge till då trots kylarvatten i oljan. Han bytter nu var 500mil och motorn som inte var bytt specielt ofta på innan har börjat låta som ny igen innan slamra hydrallyftarna i den, nu till det magiska i debaten han kör Biltema delsyntet. Föresten hur långt har ni vart med om att en motor som blandar kylarvaten och olja gått ? Det längsta jag vart med om är en diesel som fortfarande efter ca 4000mil gick med glykolblandad olja visserligen med bytte var 500mil men ändå imponernade! drog i sig ca 1 liter vatten per 100mil såldes dock efter att det blev värre och den börja dra 1 liter på 10 mil antaligen gick den inte så långt till efter det? Köparen sa "bara jag kan starta motorn utan att gå ur bilen"
Då har man inte stora krav när man säger så
Mycket bra sida om olja på Cadillac klubben! Tack för tipset!
Pratta med en på Valvoline för ett tag sen som gav otroligt förtroendeingivande svar på frågor angående oljor.
Då gälde frågan, på olje locken till många amerikanska nyare motorer står det 5w-30 olja och den här bilen hade gått på Valvoline helsyntet i USA. Så jag fråga honom om det gick att hälla i 5w-40 olja i den i stället eftersom det är svårt att få tag i 5w-30 olja här men han avråde på det bestämdaste att göra det. Då han mena att det skulle bli betydligt tjockare olja för den motorn med 5w-40. Vilket inte skulle vara bra i ett visserligen väldigt längt perspektiv.
Ja då har jag haft lite funderingar i den här frågan oxå!
Men jag tycker man blir mer och mer novis i frågan desto mer man forskar i den
Mvh
MrV8
Ps det här med att stänga av och på motorer börjar man undra om det oxå är skrock när man tittar på alla budbilar som slår på och av hella tiden och hubridbilarna som oxå ibland har otto motrer som slås på och av hella tiden. Men vad vet jag man känner sig som sakt mer och mer novis desto mer man forskar i det hella.
Däremot har jag en bil som jag vet gått på Castrol och Mobil helsyntet hela tiden och är inkörd rätt, den drar inte en droppe olja fast den rulat 25000mil. För tilfället går den på Mobil 0w-40 olja. Med endast lite olje fukt vid utgående kamaxelpackbox.
Annars så läger jag mig inte i det längre utan frågar bara vad vill du ha för olja i motorn om jag bytter åt någon och som vanligt får man frågan vad tror du om Biltema mitt svar: vet ej? Känner ni igen frågan?

Men en kompis till mig har problem men att han får in kylarvatten i motoroljan och vill inte lägga ner pengar på att bytta topp packning så jag gav honom rådet bytt ofta olja och ta något biligt så det inte blir så dyrt Brukar gå länge till då trots kylarvatten i oljan. Han bytter nu var 500mil och motorn som inte var bytt specielt ofta på innan har börjat låta som ny igen innan slamra hydrallyftarna i den, nu till det magiska i debaten han kör Biltema delsyntet. Föresten hur långt har ni vart med om att en motor som blandar kylarvaten och olja gått ? Det längsta jag vart med om är en diesel som fortfarande efter ca 4000mil gick med glykolblandad olja visserligen med bytte var 500mil men ändå imponernade! drog i sig ca 1 liter vatten per 100mil såldes dock efter att det blev värre och den börja dra 1 liter på 10 mil antaligen gick den inte så långt till efter det? Köparen sa "bara jag kan starta motorn utan att gå ur bilen"


Mycket bra sida om olja på Cadillac klubben! Tack för tipset!
Pratta med en på Valvoline för ett tag sen som gav otroligt förtroendeingivande svar på frågor angående oljor.
Då gälde frågan, på olje locken till många amerikanska nyare motorer står det 5w-30 olja och den här bilen hade gått på Valvoline helsyntet i USA. Så jag fråga honom om det gick att hälla i 5w-40 olja i den i stället eftersom det är svårt att få tag i 5w-30 olja här men han avråde på det bestämdaste att göra det. Då han mena att det skulle bli betydligt tjockare olja för den motorn med 5w-40. Vilket inte skulle vara bra i ett visserligen väldigt längt perspektiv.
Ja då har jag haft lite funderingar i den här frågan oxå!
Men jag tycker man blir mer och mer novis i frågan desto mer man forskar i den

Mvh
MrV8
Ps det här med att stänga av och på motorer börjar man undra om det oxå är skrock när man tittar på alla budbilar som slår på och av hella tiden och hubridbilarna som oxå ibland har otto motrer som slås på och av hella tiden. Men vad vet jag man känner sig som sakt mer och mer novis desto mer man forskar i det hella.
mrv8: Anledningen till att det rekommenderas blaskigare olja som varmviskositet 30 är att man sparar soppa när man kör motorn i testcell... Finns eg inget behov heller av tjockare olja i en fräsch motor (i flottan körde man 20W/30 i MTU dieslarna, 3500 hk ur 63 liter slagvolym...). Jänkarna har av ngn anledning fått för sig att brett VI kräver mkt tillsatser som smörjer sämre. Bara väntar på att ngn rek att man skall slå i en rak 50 olja tappad direkt ur ngn gammal källa i Pennsylvania
Så 40 olja skulle vara för tjock för en motor som rek för 30? Skulle vart kul att höra det resonemanget...
HiPerfoljor har ju ofta hög varmviskositet men jag inbillar mig att det beror på att man anser detta behövligt då många motorer går med större spel och högre oljetempar.
Slitaget vid start och stopp av varm motor är försumbart jfr en kallstart (under 50 grader)
MVH
MN

Så 40 olja skulle vara för tjock för en motor som rek för 30? Skulle vart kul att höra det resonemanget...
HiPerfoljor har ju ofta hög varmviskositet men jag inbillar mig att det beror på att man anser detta behövligt då många motorer går med större spel och högre oljetempar.
Slitaget vid start och stopp av varm motor är försumbart jfr en kallstart (under 50 grader)
MVH
MN
Hej M Nordin
Tack för dina tips och funderingar.
Jag säger bara jag blir bara mer och mer förvirad desto mer jag gräver i detta ämne.
Vad tror du om alla dessa oljor som börjar dyka upp på marknaden som är special anpasade för VW, Ford, GM mfl
Är det något specielt i dom oljorna som behövs för dessa motorer?
Tycker själv att fordarna brukar bli lite tystare på deras egen olja, men kanske bara är inbilning? Ska tydligen vara något friktionsmedel i den om jag förståt rätt?
Men det du säger om att man får bättre bränslevärden i testlabbet med tunn olja tror jag med på. Ibland undrar man ju om det inte blir väll tunt har en kompis som oxå meckar många olika bilar och han är inte helt imponerad över vissa rekomendationer han säger visst det funkar men det drar mer olja och kostar mycket mer än det smakar.
Vad tror du om dessa funderingar?
Mvh
MrV8
Tack för dina tips och funderingar.
Jag säger bara jag blir bara mer och mer förvirad desto mer jag gräver i detta ämne.
Vad tror du om alla dessa oljor som börjar dyka upp på marknaden som är special anpasade för VW, Ford, GM mfl
Är det något specielt i dom oljorna som behövs för dessa motorer?
Tycker själv att fordarna brukar bli lite tystare på deras egen olja, men kanske bara är inbilning? Ska tydligen vara något friktionsmedel i den om jag förståt rätt?
Men det du säger om att man får bättre bränslevärden i testlabbet med tunn olja tror jag med på. Ibland undrar man ju om det inte blir väll tunt har en kompis som oxå meckar många olika bilar och han är inte helt imponerad över vissa rekomendationer han säger visst det funkar men det drar mer olja och kostar mycket mer än det smakar.
Vad tror du om dessa funderingar?
Mvh
MrV8