Hmm min vette fick plötsligt problem med bromsarna, från att tagit normalt så har det gått rätt fort att de försämrats kraftigt.
Bromsen tar plötsligt väldigt långt ner och betydligt sämre än tidigare.
Någon som har en gissning på vad det kan vara???
Lufta bromsar????
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Lufta bromsar????
Vette -71 454 rules
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Om du inte har rört systemet och inte märkt något läckage så borde inte luftning behövas. Dock är corvettens bromsok duktiga på att suga i sig luft genom att kolvarna pumpar om skivorna är skeva. Så en möjlighet är förstås att systemet måste luftas.
Förlorar du bromsvätska?
Om systemet är tätt så skulle jag säga att det är huvudcylindern. Men kontrollera läckor och testa att lufta överallt och se först.
Förlorar du bromsvätska?
Om systemet är tätt så skulle jag säga att det är huvudcylindern. Men kontrollera läckor och testa att lufta överallt och se först.
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
De är för att det inte ska läcka ut bromsvätska eller in luft i onödan. Har ingen inverkan på ditt problem mao.susanna113 skrev:På insidan av bromsolje (behållaren) finns det som gummi/plast kupor/kåpor, den ena av dem är lite tillknycklad, vad fyller dennssa för funktion och kan detta vara bidragande på ngt sätt?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Christian Larsson skrev:Om du inte har rört systemet och inte märkt något läckage så borde inte luftning behövas. Dock är corvettens bromsok duktiga på att suga i sig luft genom att kolvarna pumpar om skivorna är skeva. Så en möjlighet är förstås att systemet måste luftas.
Förlorar du bromsvätska?
Om systemet är tätt så skulle jag säga att det är huvudcylindern. Men kontrollera läckor och testa att lufta överallt och se först.
Ska det vara lika mkt bromsvätska i båda behållarna? Den ena har nästan ingenting i sig?
Vette -71 454 rules
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Det ska verkligen vara lika mycket i båda behållarna. Den främre behållaren är till den främre bromskretsen och vice versa. Detta för att om du har ett läckage så ska bara halva bromssystemet dö.
Så om ena behållaren är nästan tom så har du ett läckage på den halvan av bromssystemet. Bara att börja leta reda på själva läckan. Inte något jättekul jobb men det är inte så svåra saker att arbeta med, bara jobbigt för bromsvätskan är inge rolig.
Så om ena behållaren är nästan tom så har du ett läckage på den halvan av bromssystemet. Bara att börja leta reda på själva läckan. Inte något jättekul jobb men det är inte så svåra saker att arbeta med, bara jobbigt för bromsvätskan är inge rolig.
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje